79 753 läst ·
673 svar
80k läst
673 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Hade lätt räffsat ihop allt och bara slängt över till grannen utan bekymmer. Så gör jag än idag grannen har en lön jävel som sprider sig överallt i kvarteret. Jag räfsar ihop alla löv å slänger över till dem. Dock har jag lön frön överallt ändå. Snart blir en ekoplugg.J JB581 skrev:
De har tagit ner en en men säger sig inte har råd å tar ner denna men de installerade solceller för 140k 😒vi har till och med gått med på att hjälpa till å betala fällningen men icke. .
Om det är en sådan stor ek måste den ha stått där innan du föddes, kanske innan tomtgränsen fanns. Och den kan stå där långt efter du är borta, kanske tusen år till. Ett sådant träd bråkar man inte om. Man ser till att det vårdas korrekt.J JB581 skrev:
Lönn är ogräs, inte minst "tysklönn", i förhållande till ek. Gör en deal med grannen. Han/hon/de tar ner en av sina och du tar ner en av dina. Splitta fakturan och lev i harmoni.
Ingenstans i den artikeln sägs något om något meterantal från tomtgräns. Radhusägaren dömdes att kapa sina thujor till en höjd av 3 meter då de bedöms så täta att de skapade väsentlig olägenhet för radhusgrannen. Låter rätt väsensskilt från ditt fall.J JB581 skrev:Jodå! Läs vad Miljö- och miljööverdomstolen fastslog i en dom. [länk]
Sen finns det en allmän rekommendation att placera stora träd minst 2 meter från tomtgränsen för att undvika problem som skuggning eller rotintrång. Här är det 1m och rötterna tränger in flera meter på min tomt så att det inte går att köra gräsklipparen där.
döda en ek eller tio meter stor lönn för din granne??? Det är ett helgerån av rang. Ger inte det upphov till en livslång fejd så gör nog inget det. Kan inte vara ensam om att tycka att det vore orimligt nedrigt?Farstatjej90 skrev:
Det brukar anses normalt att löv blåser in. Inget som man gör något åt.
Om du ändå vill och du är mer mån om mindre löv än relationen med grannen så kan du få bort det som hänger över på din tomt.
Steg 1) be grannen beskära det som hänger över på din tomt.
Steg 2) om respons dröjer, skicka ett rekommenderat brev med ett datum för när du själv tar ner det som hänger över på din tomt. Tiden får vara rimlig.
Steg 3) om grannen inte gör det själv får du ta ner grenarna.
Det finns också en annan variant där du köper glyfosat och fixar och trixar lite när grannen är bortrest.
Glöm allt snack om räfsor, krattor och lövblås, enklast att samla löven är med din högtryckstvätt, sen mulchar du med gräsklipparen inställd på lägsta höjd.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Eklöv är svårare att kompostera, i värsta fall kan de kanske"råka" blåsas tillbaka till grannen?😇
Lövblås är svaret, siktet inställt på träd ägarens tomt, har han problem med det så får han väl fundera på vad en motorsåg kan kosta.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
JB581 ;
🍁 DU, VAD ÄR DET EGENTLIGEN SOM SKAVER?
🍂 Handlar detta verkligen om löven? Har ni pratat om saken?
Varför inte gå över och föreslå att ni kör krattandet tillsammans (så mycket roligare då).
🍃 Efteråt tar ni en mysig fika tillsammans och pratar om annat ni kanske har gemensamt.
🪵 Ni kan kanske hjälpas åt, om du nu är lite äldre och inte klarar allt själv.
🍀 Hen tar säkert emot lite goda råd om du bott längre i området och har mer kunskap om trädgårdsskötsel.
❤️ Vem vet, en oväntad vänskap kan växa fram och ni båda mår bättre och blir mindre ensamma.
🤗 Det blir tryggt för er båda att känna varandra och ha lite ”koll” om något skulle inträffa.
😔 Jag önskar jag hade en sådan granne. Någon som brydde sig om mig. Tror vi är många….
😇 Seså, ta nu första steget till något som kan bli en början till något RIKTIGT BRA
🍁 DU, VAD ÄR DET EGENTLIGEN SOM SKAVER?
🍂 Handlar detta verkligen om löven? Har ni pratat om saken?
Varför inte gå över och föreslå att ni kör krattandet tillsammans (så mycket roligare då).
🍃 Efteråt tar ni en mysig fika tillsammans och pratar om annat ni kanske har gemensamt.
🪵 Ni kan kanske hjälpas åt, om du nu är lite äldre och inte klarar allt själv.
🍀 Hen tar säkert emot lite goda råd om du bott längre i området och har mer kunskap om trädgårdsskötsel.
❤️ Vem vet, en oväntad vänskap kan växa fram och ni båda mår bättre och blir mindre ensamma.
🤗 Det blir tryggt för er båda att känna varandra och ha lite ”koll” om något skulle inträffa.
😔 Jag önskar jag hade en sådan granne. Någon som brydde sig om mig. Tror vi är många….
😇 Seså, ta nu första steget till något som kan bli en början till något RIKTIGT BRA
Här är mitt tulpanträd det blir mycket löv till min grannes förtretan jag försöker ta bort de grenar som går in på hans tomt och ta upp löven så de inteA AndersS skrev:
blåser in till honom trädet är ca: 50år
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med om att lönnlöv inte går att lämna på tomten de är halvt förmultnade till nästa höst dvs det faller ner nytt i större takt än det förmultnar och man går runt i en brun kletig slemmig soppa. Har typ naturtomt (den förvildas vissa år då jag inte gör något) men nog blir det närmare 20 säckar här, ynka 5 fyller man ju innan kaffet.
Ta en hammare eller yxa och knacka på träden, låter det ihåligt så är det nog det. Då kanske du kan få grannen att ta ned dem
Herregud,,,,