90 808 läst ·
699 svar
91k läst
699 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Helt naturligt, lägg ner för kvällen och återkom i morgon när du är utvilad.P PHPersson skrev:
Räkna hur gammal den är om du orkar.P PHPersson skrev:
Nej jag förstod inte att det handlade om schrödingers avloppsrör, som är helt och trasigt. Det skulle kunnat förtydligas tidigare.J JB581 skrev:
Hade du tänkt åtgärda dessa rör mer permanent, eller fortsätta betala rörspolaren 12k om året?
Vad har det med saken att göra?P PHPersson skrev:
@Solvide skrev:
Och jag svarade:S Solvide skrev:
Vad spelar det för roll om trädet skulle råka höra till den nästintill försumbara andel träd som är skyddade? Det handlar här inte om att fälla trädet utan om att acceptera det helt oavsett när det har planterats.Alfredo skrev:
Du kanske ska bemöda dig med att förstå sammanhanget innan du kommer med denna typ av grova anklagelser?P PHPersson skrev:
Du gjorde ju precis samma sak själv med ditt svar. Jag tolkar det som att personen menar att om trädet stod där när huset köptes och med åren blivit skyddat så är det stor skillnad mot om grannen planterade trädet efter han köpte huset. Dels gör det skillnad på om trädet faktiskt får beskäras, det kanske ok för 5år sedan men inte längre. Det vet inte vi, och dels hade han kunnat prata med grannen redan då. Det senare rent moraliskt och inte juridiskt.Alfredo skrev:
Vad har det med saken att göra?
@Solvide skrev:
Och jag svarade:
Vad spelar det för roll om trädet skulle råka höra till den nästintill försumbara andel träd som är skyddade? Det handlar här inte om att fälla trädet utan om att acceptera det helt oavsett när det har planterats.
Du kanske ska bemöda dig med att förstå sammanhanget innan du kommer med denna typ av grova anklagelser?
Så kanske bara editera ditt svar så att det blir rätt och acceptera att du skrev fel så går vi vidare.
Edit: sen att du tycker det är en grov anklagelse att du har skrit en felaktig kommentar gör kanske att du borde somna om och fundera på vad som är viktigt i livet för dig. Det är inte mord jag anklagar dig för
Javisst, men du har ju som flera konstaterat fel.P PHPersson skrev:
Du är nog väldigt ensam om den tolkningen.P PHPersson skrev:
Det är fullkomligt uppenbart att det inte är så @Solvide menar när denne skriver.
Det inser nog även du om du läser hela inlägget.S Solvide skrev:
Haha, har du så svårt att erkänna att du skrev en kommentar felaktigt. Ändra den bara så den är rätt så släpper vi det? Skall hjälpa dig:Alfredo skrev:
Det spelar ingen roll när trädet planterades så långe det inte är skyddat av sin ålder.
klistra in texten ovan bara så fortsätter vi våran härliga dag.
PS en tolkning kan inte vara fel, bara olika. Så vill du ta fokus från ditt fel får du hitta något bättre. DS
Men @Solvide skriver att TS måste acceptera att trädet finns där på grund av att det fanns där redan då TS köpte sitt hus. Utifrån den argumentationen är det helt irrelevant om trädet skulle råka vara skyddat eller ej.P PHPersson skrev:
TS måste acceptera trädet av anledningen att grannen har rätt att plantera träd på sin fastighet. När dessa träd planteras/planterades är irrelevant. TS måste acceptera dem oavsett ålder, och givetvis oavsett eventuellt "skydd".
Läs vad @Solvide skriver och vad jag kommenterar kring dessa felaktigheter så förstår du säkert sammanhanget. Om inte ger i alla fall jag nu upp med att försöka förklara.
Fast det är rätt så stor skillnad… är trädet inte skyddat kan TS alltid försöka ha en dialog med grannen, muta grannen eller på annat sätt påverka grannen att ta ner trädet eftersom det är hans (grannens) beslut. Är det skyddat bestämmer inte grannen själv och det spelar ingen roll hur mycket TS än pratar med grannen. Likaså får TS inte ens kapa grenar vilket gör en stor skillnad för TS.Alfredo skrev:
Men @Solvide skriver att TS måste acceptera att trädet finns där på grund av att det fanns där redan då TS köpte sitt hus. Utifrån den argumentationen är det helt irrelevant om trädet skulle råka vara skyddat eller ej.
TS måste acceptera trädet av anledningen att grannen har rätt att plantera träd på sin fastighet. När dessa träd planteras/planterades är irrelevant. TS måste acceptera dem oavsett ålder, och givetvis oavsett eventuellt "skydd".
Läs vad @Solvide skriver och vad jag kommenterar kring dessa felaktigheter så förstår du säkert sammanhanget. Om inte ger i alla fall jag nu upp med att försöka förklara.