90 797 läst ·
699 svar
91k läst
699 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Du har nu fått en massa teoretiska/juridiska svar på din fråga. Inget av alla dessa svar löser ditt bekymmer.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Mitt råd:
Trivs med din trädgård (och grannens) upplev naturens växlingar genom årstider, med djurliv, ögonfägnad och dofter.
Ett enkelt tips, se bifogad artikel.
Har sex stora ekar utanför tomtgräns, STORA,.njuter varje dag av deras prakt.J JB581 skrev:
ooo ja tycker även att fallna löv är vackra.
Räfsat o ätit en jättestor portion äpplekaka med vaniljsås.
Om fallna löv är största problemet så blir jag fundersam !
Då blir det inga vackra träd om man beskär allt som sträcker sig in över tomtgränsen.J JB581 skrev:
Eklöv förmultnar inte på samma sätt som andra löv då det är naturens mening att de ska bli liggande länge som en kvävande matta på marken. Detta för att ge ekens långsamväxande skott bättre chans att överleva i konkurrensen med alla andra träd och växter.
Det är liknande med vår kastanj.
Vad gäller lönn så blir de rikliga och stora löven snabbt stooora mängder. Seglar bra med starka vindar kan de göra också.
- Be om ett möte med grannen i din trädgård. Säg t ex att du har något du vill visa honom om han undrar varför. Fråga honom när det passar.
- Ha gärna en kaffebricka (eller en öl/grogg om det skulle passa er och tidpunkten bättre) redo för att göra mötet mer avslappnat när han kommer. Bekanta er lite först med några triviala frågor om honom, hans hus eller bara lite väder-och-vind-prat. Bedöm vad som känns bäst och inte för påträngande för att få grannen att slappna av.
- Håll ett öppet sinne under mötet och förklara dina förutsättningar, problemen med löven på ett så neutralt sätt som du kan. Tänk på att du i slutänden har en önskan att få en positiv och samarbetsvillig granne.
- Var sen glad för varje framsteg du får av grannen och bli inte sur för att du vill ha mer än han vill/kan ge. Du har trots allt väldigt lite rättigheter i denna situation. Resten får du hitta andra vägar att lösa.
Tips angående bärbuskarna:
- står de in under ekens grenar? Flytta dem till bättre ställe.
- du kan göra en bärnätstunnel över bärbuskarna. Det underlättar för dig vid krattning att slippa rota under buskarna och eventuella löv som lagt sig på tunneln kan du ska nätet eller blåsa bort underifrån med lövblås. Välj om du gör en större tunnel som du kan gå i och kanske rymma mer matgott än buskarna. Eller bara en liten som du kan lyfta på nätet vid plockning mm.
- de av hans löv som ligger strax innanför ditt staket kan du absolut hiva/blåsa tillbaka in till honom. Gå dock inte till överdrift så du får en grannfejd på halsen!
Tänk på:
- grannens enda skyldigheter är att inte plantera inom ett visst avstånd från tomtgräns. Försent i detta fallet då såvitt jag förstår detta fallet gäller äldre redan uppvuxna träd. Som redan fanns när du köpte ditt hus...?
Den andra skyldigheten han har är att ha koll på och i tid ta bort döda grenar. Samt då också se om trädet i övrigt är friskt eller ej.
- omvänt så är den enda rättighet DU har att kapa överstickande grenar vid tomtgränsen. Tomtgräns är en gräns även längre upp i luften.
- om något träd är bevisat sjukt, är högt samt riskerar att rasa över byggnad, bilen eller dylik egedom som ej kan flyttas till annat ställe så kan du...
1. Informera grannen om att trädet är sjukt och utgör en rasrisk och en skadedrisk. Bifoga bevisen på både sjukdom och risker.
2. Be honom skriftligen att ta bort sjuka träd och varna honom för att om han ej gör det och trädet rasar så blir han skadeståndsskyldig för eventuella skador på din egendom.
Samt skyldig att röja sitt träd från din tomt alternativt bli betalningsskyldig för att låta röjas av t ex firma.
OBS! Se till att du har ett pålitligt vittne med dig och gärna filmar tillfället också för bevis om framförd info.
OM dessa varningsprocedurer EJ skett innan ett träd rasat så har du istället skyldighet att själv röja grannens träd och ta smällen av skador.
Du måste kunna TILL FULLO BEVISA sjukdom/rasrisk SAMT att grannen haft full kännedom om trädets skick och ändå valt att ej agera i tid för att grannen ska kunna hållas ansvarig för raset och följderna = typ omöjligt.
OBS 2!!! Ingen av dessa rättigheter är att rekommendera om man är rädd om grannsämja!!!
Att kapa grenar hjälper dessutom föga om trädet är stort och högt. Grenar växer tillbaka in över gränsen igen och trädet blir bara fulare både för dig och din omgivning. Dessutom så kommer lövproblemet ändå att fortgå.
Vad gäller vår kastanj så kämpar vi varje år för att försöka hamla den lite nu och då för att hålla ner dess yta och höjd. Särskilt mot grannens sida.
Löven som faller på grannens tomt samt barren från vår en har vi själva tagit initiativet till att komma överens med grannen att vi får gå in på deras tomt och ta rätt på. För det tycker JAG är fair play och uppmuntrar till god grannsämja och har underlättat till samarbeten runt andra saker (vi har båda hundar bl a).
Smörj grannen så mycket du kan. Du vet aldrig när och hur du kan behöva att han ställer upp en regnig dag 😉
Önskar dig all lycka med grannen och löven.
Mvh
Husägaren med i alla fall tre bra grannar och en omöjlig satkärring som kastar sin skit in till oss för att hon var osams med tidigare ägare... 😂👍
Några Googlesvar om kompostera löv:F fribygg skrev:
Man bör undvika att kompostera löv från sjuka eller parasiterade växter, löv med mycket garvsyra i stora mängder (som ek och bok) om man vill undvika att jorden blir för sur, och stora mängder av hela höstlöv som kan klistra ihop sig och förhindra nedbrytningen. Löv som innehåller frön från ogräs eller andra invasiva växter bör inte komposteras, eftersom dessa kan överleva och sprida sig.
- Stora mängder av hela löv: Kompostera inte hela löv i stora mängder, särskilt inte de som är sega som ek- eller boklöv, eftersom de lätt kan klistra ihop sig och blockera luft och vatten.
- Löv med hög garvsyra: Om du har stora mängder löv från till exempel ek, bok eller lönn, bör de blandas med andra material för att undvika att kompostjorden blir för sur för många växter. De är dock bra att kompostera separat för att göra surjord.
- 🤔🥴🧐🫣
Jag tror avsikten är att vi INTE ska klistra in Googlesvar.S Solvide skrev:Några Googlesvar om kompostera löv:
Man bör undvika att kompostera löv från sjuka eller parasiterade växter, löv med mycket garvsyra i stora mängder (som ek och bok) om man vill undvika att jorden blir för sur, och stora mängder av hela höstlöv som kan klistra ihop sig och förhindra nedbrytningen. Löv som innehåller frön från ogräs eller andra invasiva växter bör inte komposteras, eftersom dessa kan överleva och sprida sig.
- Stora mängder av hela löv: Kompostera inte hela löv i stora mängder, särskilt inte de som är sega som ek- eller boklöv, eftersom de lätt kan klistra ihop sig och blockera luft och vatten.
- Löv med hög garvsyra: Om du har stora mängder löv från till exempel ek, bok eller lönn, bör de blandas med andra material för att undvika att kompostjorden blir för sur för många växter. De är dock bra att kompostera separat för att göra surjord.
- 🤔🥴🧐🫣
Jag sa inte att man ska göra det utan medgivande från grannen.S Solvide skrev:
Jag skulle säga att det är en väsentlig skillnad på att säga till grannen ”du måste ta bort grenarna på trädet som växer in över min fastighet” och ”eftersom ditt träds grenar växer över på min sida och ger mig problem tänkte jag bekosta en arborist för att ta bort dem, så slipper både du och jag bekymret med att göra det själva”.
Men till syvende och sist har ju grannen kanske inte så mycket att välja på.
Lika mycket som ekens blad försurar kompenserar eken i sig självt för, det är som det mesta annat ett nollsummespel. Ganska logiskt att en ek inte har ihjäl sig själv över tid. MedS Solvide skrev:Några Googlesvar om kompostera löv:
- 🤔🥴🧐🫣
Andra ord är det väldigt bra för marken att löven får förmultna naturligt.
Man kan med fördel ta lite eklövskompost till sina blåbär tex.
Du har redan fått rådet av många att du får, och kan, ta ner grenar som hänger över på din sida, men det är inte säkert att du i efterhand kommer vara nöjd med det. Det är ganska fult med skalperade träd och det blir ju åt ditt håll det fula kommer synas mest. Om träden är vackra så kan du försöka förlika dig med dem och försöka se det som en fin inramning av din trädgård. Det är nog dessutom jobbigare att bo med osämja till närmsta grannen än med träd som hänger över.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Däremot så kanske grannen ändå bör få veta att du inte är helt nöjd. Om du kan ta det på ett fint vis.
Om träden nu endast är runt tio meter så har de långt kvar att växa. Kommer det gå att ta ner dem när de blir större? Lönn växer ganska fort. De når ofta runt 25 meter även om de står helt fritt. Inne i en skog där de tvingas sträva uppåt kan de bli upp mot 30 meter. Lönnen har ett väldigt stort rotsystem som också växer väldigt snabbt. Rötterna letar sig gärna in uppgödslade rabatter. Det blir som ett helt nätverk av fina rottrådar i rabatterna om man har en stor lönn för nära. Det hjälper knappt att skära av rötterna, för på ett är de tillbaka. Eken är inte lika besvärlig för övriga odlingar, men lönnen skulle du kanske försöka bli av med, särskilt om du har bärbuskar du är rädd om. Lönn skuggar dessutom lite mer än ek. Eken silar solljuset mellan bladverket så att det alltid är lite som når ner till marken och undervegetationen. Fast det gör ju lönn också förstås. De är inte lika täta som en bok. Varken ek eller Lönn är särskilt stormkänsliga så det är relativt låga risker om ni har byggnader i närheten, men det kan hända att även dessa träd ger sig. Vi vaknade av ett fruktansvärt brak en stormnatt. Då var det en av de gamla lönnarna som ramar in vår trädgård som sprack så att en tredjedel av grenverket gick i backen. Grenen som gick av var grov nog att bli en huggkubb. Jag använde den i minst tio år innan den själv fick bli ved. Stora träd är fina, men nära byggnader eller tomtgränser bör man inte ha dem.
Försök få grannen att se hur det kan bli längre fram då du inte orkar räfsa längre och när trädet blivit för stort. Det är bättre att ta ner det nu än om 20 år då kronan vuxit sig än större. Lycka till!