412 läst ·
7 svar
412 läst
7 svar
Mitt bygglov har blivit överklagat. Hur gör jag nu?
Hej!
Mitt bygglov utanför detaljplanerat område har blivit överklagat av grannar jag sedan flera år tillbaka har en konflikt med. Det var inte oväntat. Har fått se deras överklagande och det berör till 90% av synpunkter som förmedlades tidigare i processen som bygglovshandläggarna redan har svarat på.
En annan del rör en fråga som inte gäller bygglovet utan som mer är en fråga för lantmäteriet och inte relevant.
Jag förutsätter att mina grannar kommer dra detta så långt det bara går. Jag funderar dock hur långt det kan vara rent realistiskt. Kan länsstyrelsen neka en överklagan? Kan de i så fall överklaga hela vägen till mark och miljööverdomstolen?
Lite orolig att mitt projekt blir försenat med ett år nu 😅
Har en vän som läste överklagandet som sa följande:
Mitt bygglov utanför detaljplanerat område har blivit överklagat av grannar jag sedan flera år tillbaka har en konflikt med. Det var inte oväntat. Har fått se deras överklagande och det berör till 90% av synpunkter som förmedlades tidigare i processen som bygglovshandläggarna redan har svarat på.
En annan del rör en fråga som inte gäller bygglovet utan som mer är en fråga för lantmäteriet och inte relevant.
Jag förutsätter att mina grannar kommer dra detta så långt det bara går. Jag funderar dock hur långt det kan vara rent realistiskt. Kan länsstyrelsen neka en överklagan? Kan de i så fall överklaga hela vägen till mark och miljööverdomstolen?
Lite orolig att mitt projekt blir försenat med ett år nu 😅
Har en vän som läste överklagandet som sa följande:
Vårt bygge hade färdigt förhandsbesked 2013. Sedan med alla turer ända till mark- och miljödomstolen hade vi färdigt bygglov 2019. Flyttade in våren 2020. Mitt tips till bemötande av besvärliga grannar är att svara sakligt till myndigheten och inte rikta tilltalet mot grannen, det eldar bara på - har vi erfarit.
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Länstyrelsen kommer att titta på fallet, och ofta om de hittar formella misstag, så åtrerförvisas ärendet till kommunen. Sedan om länstyrelsen till slut avgör ärendet, så kan det överklagas. Jag är osäker på om mark o miljlödomstolen har någon hantering av prövningstillstånd (att alltså avslå utan att titta ordentligt på ärendet), men om det överklagas till mark o miljööverdomstolen så prövas först prövningstillstånd.
Tidigare har det gått att få startbesked och börja bygga även under pågående överklagan, man bygger då på egen risk. Om överklagan går igenom så kan man få riva det påbörjade bygget. Osäker på om det går numera.
Att handläggREN "svarat" på grannens synpunkter betyder inte så mycket, domstolen kan mycket väl gå emot handläggarens synpunkter.
Det där som du menar är irrelevant, för att dte är en lantmäterifråga, låter oroande. Om det gäller ex en fråga om var fastighetsgränsen går så kan det vara väldigt relevant.
Tidigare har det gått att få startbesked och börja bygga även under pågående överklagan, man bygger då på egen risk. Om överklagan går igenom så kan man få riva det påbörjade bygget. Osäker på om det går numera.
Att handläggREN "svarat" på grannens synpunkter betyder inte så mycket, domstolen kan mycket väl gå emot handläggarens synpunkter.
Det där som du menar är irrelevant, för att dte är en lantmäterifråga, låter oroande. Om det gäller ex en fråga om var fastighetsgränsen går så kan det vara väldigt relevant.
Så om länsstyrelsen avslår överklagandet så kan de ändå ta det 2 steg till? Hur fungerar det kostnadsmässigt? Är det jag eller de som kommer få stå för kalaset?Claes Sörmland skrev:
Är det värt risken? Hur ofta brukar en högre instans ändra besluten?H hempularen skrev:Länstyrelsen kommer att titta på fallet, och ofta om de hittar formella misstag, så åtrerförvisas ärendet till kommunen. Sedan om länstyrelsen till slut avgör ärendet, så kan det överklagas. Jag är osäker på om mark o miljlödomstolen har någon hantering av prövningstillstånd (att alltså avslå utan att titta ordentligt på ärendet), men om det överklagas till mark o miljööverdomstolen så prövas först prövningstillstånd.
Bra info, tack!H hempularen skrev:
Det handlar om en väg som går på en av mina fastigheter som bygget INTE görs på. Dessa grannar har servitut på vägen och de vill att den ska breddas. Då är det väl en förättning som krävs tänker jag?H hempularen skrev:
Detta är förvaltningsrättsligt så det kostar inget. Vill du ha ett juridiskt ombud så får du ju kostnader för den tjänsten. Hemförsäkringen kan eventuellt täcka en del av sådana kostnader.S Svensson8 skrev:
Det mesta är vad jag förstår okynnesöverklaganden så länsstyrelsen avslår det mesta. Det stoppar ju inte att okynnesöverklaganden tas vidare till MMD.S Svensson8 skrev:
Med okynnesöverklaganden menar jag att grannen är emot bygget men inte har några egentliga argument rotade i PBL. De tycker bara inte om bygget för att de inte gillar miljöförändringen eller liknande.
Låter inte som att det påverkar bygglovet. De har sin servitutsrätt och där stannar det.S Svensson8 skrev:
Skönt att jag slipper kostnader åtminstone. Kommer jag att förväntas yttra mig i något skede?Claes Sörmland skrev:
Såg precis att en motion om att införa en avgift om man förlorar överklagandet avvisats. Det hade i detta fall hjälpt tror jag.Claes Sörmland skrev:
Det mesta är vad jag förstår okynnesöverklaganden så länsstyrelsen avslår det mesta. Det stoppar ju inte att okynnesöverklaganden tas vidare till MMD.
Med okynnesöverklaganden menar jag att grannen är emot bygget men inte har några egentliga argument rotade i PBL. De tycker bara inte om bygget för att de inte gillar miljöförändringen eller liknande.
Hur lång tid borde jag räkna med att hela processen fram till och med MÖD tar?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 365 inlägg
I teorin ja, men efter den första domstolsprövningen krävs prövningstillstånd; det är alltså inte givet att Mark- och miljööverdomstolen tar upp fallet.S Svensson8 skrev:
Det är en hybrid av förvaltnings- och civilmål. I grunden är det ett förvaltningsrättsligt beslut och grannen överklagar kommunens beslut, så på så vis är du inte ens part och kan inte behöva betala grannens kostnader. Men vinner grannarna kan du å din sida behöva överklaga och då är det plötsligt du mot beslutet i nästa instans.S Svensson8 skrev:
Det sker generellt väldigt sällan. Men eftersom det är utanför detaljplan är det en mer skönsmässig bedömning som görs än där man bara har att pröva om åtgärden ryms inom befintlig plan.S Svensson8 skrev:
Hur sakliga grannens invändningar är har du ju redan bedömt, men ingen här kommer att utan att ens ha sett beslutet kunna gissa om ett slutligt utfall.
Klicka här för att svara