Japp. Motorn drar 3,6A enligt spec och uppmätt till 3.8A och skyddet är satt på max = 4A.
Jag lovar att återkomma med skratt eller gråt om ett tag när vi ser hur det går.

Som fotnot kan nämnas att det inte är jag som kopplat utan en släkting som är pensionerad elektriker...
 
Gillar den här tråden, lite som tv-serien 24 (man väntar med spänning på nästa avsnitt)...

Dagens amatörkommentar: kan det vara så att motorskyddet löser ut pga stora startströmmar? Jag hade det problemet med en gammal värmepunp en gång, precis innan kompressorn tillslut skar ihop totalt.

Lycka till med bröllopet iallafall! :)
 
Här kommer en liten teaser till nästa avsnitt...

Trots hårt bröllopsplanerande kunde jag inte riktigt hålla fingrarna i styr utan var tvungen att mäta strömmen nu när kablarna hänger sådär härligt lättåtkomliga.
5.20A hann man se på den fas jag mätte under bråkdelen av en sekund innan den droppade till 3.2A under resten av pumpningen.

Så nu vet jag varför skyddet slår ifrån. Frågan som kvarstår till det "verkliga avsnittet" är vad som orsakar denna höga ström under den korta start-up fasen.

Pumpen har i alla fall inte brunnit än :P
 
kanske borde srkuva lös motorn från pumpen och se om pumpen går att snurra lätt för hand. kan ju vara något lager eller annat som går gött trögt.
 
Jag har oxo varit inne på nåt liknande men det blir först om några veckor...
 
Har haft ett liknande problem.
Då var det lindningarna för ena fasen som var skadade.
==> Ny pump!
Sen gick det jättebra.
 
Tyrre skrev:
5.20A hann man se på den fas jag mätte under bråkdelen av en sekund innan den droppade till 3.2A under resten av pumpningen.

Så nu vet jag varför skyddet slår ifrån. Frågan som kvarstår till det "verkliga avsnittet" är vad som orsakar denna höga ström under den korta start-up fasen.

Pumpen har i alla fall inte brunnit än :P
När en motor startar så drar den ALLTID mera ström, sk. startström. Så gör alla motorer och det är normalt. Det är alltid lite tyngre att starta nått som står stilla jämfört med att gå med jämn fart. (jämför med att knuffa igång din bil t.ex.) Kom din 5,2A när pumpen startade så är detta säkert ok, kom strömtoppen mitt under drift så har du problem.

En liten parentes om ström: oberoende var du mäter strömmen på en fas så är den lika, du kan lika gärna mäta strömmen vid utgående säkring som vid pumpen, du kommer ALLTID att få samma värde. Det ställe du nu mäter på är säkert bra och enkelt.

Ett möjligt fel kan ochså vara att ditt motorskydd är för litet. Du har det på max (=4A) och pumpen drar just under. Motorskyddet består av ett bimetall relä dvs. två olika metallbitar som är ihoplimmade mot varandra och dom har olika värme utvidgnings koefficient. När dom värms upp av strömmen så böjs följaktligen bimetallen och slår ifrån kontaktor. Detta är inte en speciellt exakt metod att mäta stömmen på... Du kanske borde ha ditt motorskydd inställt på 4,5A i stället (= köp nytt igen... :( ) Köp då ett som går att justera mellan, typ, 3-6A i stället. Motor skydden är ochså tröga i sig själv, det tar alltid en stund för dom att bli tillräkligt varma för att lösa ut så har du en högre start ström så ska dom hålla för det om strömmer sjunker till normal nivå när den går normalt. Om du däremot får en högre stöm mitt under driften, när skyddet redan är nära max uppvärmt (strömmer är ju väldigt nära utlösnings strömmen) så slår den av rätt snabbt.

Det faktum att motorn drar mer än vad som står på motorskylten verkar lite lurigt :-? (Ju tyngre motorn måste gå desto högre blir strömmen) Motorn går trögare än den borde. Varför? Det har kommit många förslag på var felet kan ligga i så fall men jag tror på att det inte är ett elektriskt fel eftersom strömmarna är såpas lika på alla faser och spänningen mellan faserna är ochså ok (du har väl även mätt mellan faserna och nollan alt. jord) utat felet är ett mekaniskt (pumpen eller hydroforen), kanske lagren börjar bli dåliga i motorn eller i pumpen eller nått med hydroforen (som jag inte vet hur funkar)

:-* hustrun din hela natten i morgon ;)
 
30 år, är man pump så är man nog ganska sliten, min Grunfospump sa upp sig på valborg i frtidshuset men den var över 40 år men ett fritidshus står tomt ganska ofta.
Hade en Grundfos 3-80 ejektorpump och ersatte med en dränkpump som sitter på 100 meters djup.
En pump SQ 2-100, kabel, slang slutade på strax över 15 tusen men då gjorde jag jobbet själv.
 
Återupplivar en gammal tråd:

Hur gick det??

...och grattis om du fortfarande är gift ;)
 
Jorå...

Det har faktiskt inte hänt nånting alls.
Dvs, sladdarna hänger fortfarande löst utanpå det förbikopplade motorskyddet och jag skäms lite över det men allt fungerar bra.

Tyvärr har jag börjat ge mig på köket och garageportarna så jag har inte riktigt haft tid (eller prioriterat  ;)) men borde väl...

Nu var det ju så länge sen att jag knappt minns vad jag skulle göra. Däremot minns jag att det inte skulle bli så lätt att hitta felet.

Ärligt så vet jag inte om jag kommer att göra så mycket på det här problemet eftersom det funkar (härligt med stoppa-huvet-i-sanden-principen ibland)  8-)

/Tyrre - som fortfarande är lyckligt gift
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Härligt att allt är bra!
Läste hela tråden då jag har liknande problem.
Ja vad var det som var problemet från början?
Gick tillbaka till ruta ett och kollade:
>Reläet slår ifrån i tid och otid och måste då slås på igen manuellt.
>Varför?
>Vad kan jag göra åt det
Verkar som att problemet försvann! :)
 
L
Vad har du för tryckströmbrytare , hur gammalt , är det 2 eller 6 ledningar in på den ,dom kan bråka och inte ge kontakt riktigt , ibland bra ibland dåligt , då löser motorskyddet ,
Om det är 6 ledningar 3 faser till motorn , så brukar det bli brända kontaktytor med tiden , en vanlig felkälla , går inte att justera , bara byta
 
hsd
Jag har inte läst de tidigare inläggen men Ditt(nya) problem kan bero på att det inte finns luft i hydroforkärlet då kommer trycket att slå upp direkt efter pumpstart och därigenom slå från pumpen
Så kolla att hydrofortanken är till hälften fylld med luft
 
Denna fråga är relaterad till mitt bekymmer så jag testar att fråga er.
Mitt motorskydd har löst ut under en längre tid och nu har jag äntligen tagit tag i detta så idag var en elektriker här och sa att kontaktdel i vattenpumpsrelät behövde bytas ut. Han gav mig i uppgift att hitta reservdel.
Problemet är att relät är sedan -83 och det är väl inte helt lätt att hitta delar till.
Har någon tips om vart man kan hitta denna del?
LK NES Typ TSA 252 P 0050
och borde man inte byta motorskyddet samtidigt? Gammalt vattenpumpsrelä märkt LK NES Typ TSA 252 P 0050, med synliga ledningar och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterat äldre vattenpumpsrelä från 1983, LK NES Typ TSA 252 P 0050, med synliga ledningar och röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Motorskyddet behöver du inte byta det här ju funkat bra och löst ut när brytaren glappar. Att få tag på bara kontaktsatsen för tryckströmbrytaren är nog inte så lätt numera och kanske isf nästan samma pris som komplett. Så att du ordnar en ny ersättare är nog enklast och bäst här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.