30 634 läst ·
79 svar
31k läst
79 svar
Vad gör man åt ett vattenpumpsrelä som slår av?
Japp, ni ska få veta. Jag är själv spänd på utgången 
I helgen ska jag alltså
1. Skaffa en amperetång och mäta strömmen per fas vid standarddrift.
2. Kontrollera motorns märkplatta och jämföra med motorskyddet inställning.
3. Öppna plastkåpan på tryckbrytaren (bara för att jag är nyfiken).
Senast måndag räknar jag med att ha resultaten framme och sen får vi se om det blir till att ta dit en elektriker...
/Magnus
PS: En otroligt bra sak med detta forum är att folk verkligen intresserar sig!
I helgen ska jag alltså
1. Skaffa en amperetång och mäta strömmen per fas vid standarddrift.
2. Kontrollera motorns märkplatta och jämföra med motorskyddet inställning.
3. Öppna plastkåpan på tryckbrytaren (bara för att jag är nyfiken).
Senast måndag räknar jag med att ha resultaten framme och sen får vi se om det blir till att ta dit en elektriker...
/Magnus
PS: En otroligt bra sak med detta forum är att folk verkligen intresserar sig!
Helgens aktiviteter förlöpte sålunda:
1. Amperemeter - check! Två mätserier ger på fas 1: 3,15A, fas2: 3,12A, fas3: 3,08A. Ganska lika med andra ord. Skyddet är mycket riktigt satt i botten (=4A).
2. Efter lite krälande kan jag konstatera att det står 3,60A på motorn (Om jag kan läsa rätt. Jag har lite bilder (och även texten), nedan.
3. Jag öppnade kåpan på tryckbrytaren, fotade, kollade den i drift och med mitt lilla kunnande kan jag inte se nåt fel med den.
Motorn verkar däremot krångla lite. När den väl "går på" duschas man av vatten från metallbiten i mitten (se bild). Den måste man nog se över.
Det var lite svårt att fota motorns märkplatta men det står 50Hz, U:220-240D 380-415Y, I1/1: 6,25/3,60 n:2850-2880 min-1 cos(fi):0.85-0.78
Summering: Motorskyddet verkar vara ok men kanske lite på gränsen för vad pumpen tar. Med tanke på att det är gammalt kanske det räcker att byta den och hänga upp en torrboll i rummet för att slippa problemet. Och sen måste jag naturligtvis spana in den duschande pumpen lite mer nogrannt...
Vad tror ni?
/Magnus
1. Amperemeter - check! Två mätserier ger på fas 1: 3,15A, fas2: 3,12A, fas3: 3,08A. Ganska lika med andra ord. Skyddet är mycket riktigt satt i botten (=4A).
2. Efter lite krälande kan jag konstatera att det står 3,60A på motorn (Om jag kan läsa rätt. Jag har lite bilder (och även texten), nedan.
3. Jag öppnade kåpan på tryckbrytaren, fotade, kollade den i drift och med mitt lilla kunnande kan jag inte se nåt fel med den.
Motorn verkar däremot krångla lite. När den väl "går på" duschas man av vatten från metallbiten i mitten (se bild). Den måste man nog se över.
Det var lite svårt att fota motorns märkplatta men det står 50Hz, U:220-240D 380-415Y, I1/1: 6,25/3,60 n:2850-2880 min-1 cos(fi):0.85-0.78
Summering: Motorskyddet verkar vara ok men kanske lite på gränsen för vad pumpen tar. Med tanke på att det är gammalt kanske det räcker att byta den och hänga upp en torrboll i rummet för att slippa problemet. Och sen måste jag naturligtvis spana in den duschande pumpen lite mer nogrannt...
Vad tror ni?
/Magnus
Produkter som diskuteras: "torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
ett 4 Ampers motorskydd räcker till en motor som tar 3,6 A. har du mätt efter tryckbrytaren att strömmarna är samma som före tryck.b? motorskyddet kan skruvas ner till 3,6 A utan att det borde lösa ut. om det är en ringpump så brukar det gå att dra åt muttern runt axeln, inte för hårt bara, utan en liten aning tills den slutar att läka, förutom någon droppe..
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Jag skulle med dina mätningar rekomendera att prova byta motorskydd, det kan vara som tidgare påtalats det som krånglar.
Motorn verkar vara jämn över faserna så lindningsmässigt är den förmodligen OK.
Fenomenet kan även uppkomma om lager i motor eller pump börjar bli dåliga och då kan man få strömspikar som löser ur motorskydd.
Prova att sätta en skruvmejsel i kylflänsen på motorkroppen (ej i fläkten), tryck sedan örat emot handtaget på skruvmejseln och lyssna efter missljud. (se otroligt snygg bild)

Vid missljud i motor:
Titta om du har fettnippel på motorn och i sådana fall tryck i lite fett med fettspruta och se om motorgången blir tystare, det kan ju även vara så att lagren i motorn är tomma på fett av någon anledning.
Motorn verkar vara jämn över faserna så lindningsmässigt är den förmodligen OK.
Fenomenet kan även uppkomma om lager i motor eller pump börjar bli dåliga och då kan man få strömspikar som löser ur motorskydd.
Prova att sätta en skruvmejsel i kylflänsen på motorkroppen (ej i fläkten), tryck sedan örat emot handtaget på skruvmejseln och lyssna efter missljud. (se otroligt snygg bild)

Vid missljud i motor:
Titta om du har fettnippel på motorn och i sådana fall tryck i lite fett med fettspruta och se om motorgången blir tystare, det kan ju även vara så att lagren i motorn är tomma på fett av någon anledning.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Aha. Härligt med nya idéer!
Strömmätningen utfördes på utgående faser från motorskyddet, dvs innan brytaren. Jag trodde inte det skulle vara någon skillnad efter brytaren. Bör jag mäta det oxo?
Annars är nog planen att ta det lugnt nu och bevaka läget och senare i vår byta motorskyddet, samt att då oxo passa på att montera det på utsidan av huset.
När det gäller motorn är det ju fint med idéer. Jag ser verkligen fram emot att krypa ner i det kalla hålet där man blir duschad igen :-/
Nåväl, min plan (till helgen kanske) är att:
1. Köra Rostigs skruvmejseltrick. Även om det inte ger mig någonting känner jag att jag bara måste för den fantastiska bildens skull
2. Ta en titt på Pellefants axelmutter. Jag antar att det blir till att lyfta på den svarta kåpen (se undre bild)
3. Se om jag kan hitta en fettnippel och styra in lite fett. Kan nog inte skada.
4. Hoppas och be att Immobil har fel för då måste jag plocka isär hela pumpen
En liten sak till som jag upptäckte när jag var nere i hålet. Det satt ett element där. Om och isåfall när det går på vet jag inte för jag iddes inte i kylan lyfta på locket på kopplingsboxen (eller vad det är). Se övre bild.
/Magnus
Strömmätningen utfördes på utgående faser från motorskyddet, dvs innan brytaren. Jag trodde inte det skulle vara någon skillnad efter brytaren. Bör jag mäta det oxo?
Annars är nog planen att ta det lugnt nu och bevaka läget och senare i vår byta motorskyddet, samt att då oxo passa på att montera det på utsidan av huset.
När det gäller motorn är det ju fint med idéer. Jag ser verkligen fram emot att krypa ner i det kalla hålet där man blir duschad igen :-/
Nåväl, min plan (till helgen kanske) är att:
1. Köra Rostigs skruvmejseltrick. Även om det inte ger mig någonting känner jag att jag bara måste för den fantastiska bildens skull
2. Ta en titt på Pellefants axelmutter. Jag antar att det blir till att lyfta på den svarta kåpen (se undre bild)
3. Se om jag kan hitta en fettnippel och styra in lite fett. Kan nog inte skada.
4. Hoppas och be att Immobil har fel för då måste jag plocka isär hela pumpen
En liten sak till som jag upptäckte när jag var nere i hålet. Det satt ett element där. Om och isåfall när det går på vet jag inte för jag iddes inte i kylan lyfta på locket på kopplingsboxen (eller vad det är). Se övre bild.
/Magnus
Vid ett antal tillfällen har jag råkat ut för motorskydd, där en anslutning vid bimetallerna har varit dålig. Strömmarna har fortfarande varit ungefär lika i alla faserna, men en av anslutningarna har blivit varm. Det har då gjort att motorskyddet detekterat en obalans i strömförbrukningen (som alltså inte finns, det bara verkar så) och löst ut.
Sätt nu inte fingret på för att känna efter, bara...
Men det går ofta att se om det börjar bli lite blåsvart vid någon skruv.
Sätt nu inte fingret på för att känna efter, bara...
Men det går ofta att se om det börjar bli lite blåsvart vid någon skruv.
Oki.
Till helgen (eller när andan faller på) kommer jag att:
1. Mäta strömmen per fas efter tryckbrytaren.
2. Se om motorn låter skumt medlest skruvmejseltricket.
3. Se om axelmuttern sitter löst.
4. Sätta i lite fett i motorn (om jag nu hittar fettnippeln). En fråga till angående denna punkt: vilken typ av fett ska man använda?
/Magnus - undersöker fortfarande, bara lite långsamt då det är så himla kallt ute nu...
Till helgen (eller när andan faller på) kommer jag att:
1. Mäta strömmen per fas efter tryckbrytaren.
2. Se om motorn låter skumt medlest skruvmejseltricket.
3. Se om axelmuttern sitter löst.
4. Sätta i lite fett i motorn (om jag nu hittar fettnippeln). En fråga till angående denna punkt: vilken typ av fett ska man använda?
/Magnus - undersöker fortfarande, bara lite långsamt då det är så himla kallt ute nu...
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Hej igen.
Bra att du hittat en "plan" för att felsöka.
Om det är motorskydd eller tryckströmbrytare som krånglar så är det inte säkert att det är fel varje gång
(naturligtvis inte just när du mäter
).
Är det sedan så att motorn missar en fas t.ex i tryckströmbrytaren så kommer motorn att "brumma" lite konstigt när den går på två faser och det kan du mäta fram oavsett var du mäter alltså två av faserna kommer att visa en högre ström än 4A och en fas kommer att visa 0A.
Det spelar alltså ingen roll var du mäter eftersom strömmen är lika var du än mäter.
För att utröna var felet är i detta fallet måste man spänningsmäta (volt) börja med före och efter motorskydd och se om alla tre faserna finns med gör de det får man fortsätta att spänningsmäta efter tryckströmbrytaren för att se om alla tre faserna är med.
Här måste man vara riktigt snabb eftersom det bara tar någon sekund innan motorskydd skall bryta.
Om du inte hittar något fel på någon av dessa rekomenderar jag att du börjar att byta motorskydd + kapsling då detta är enklast och billigast, se:
http://www.elbutik.se/ :
3119852 Motorskydd 0,25-0,40 166:-
3119864 Kapsling Motorskyddsbrytare 48:-
eller
http://www.clasohlson.se/ :
Motorskyddsbrytare art: 32-1583, 2,5-4,0 A, 295:-
Angående fett så är det inte alls säkert ATT du har en fettnippel, men om du har så är det vanligt kullagerfett du skall använda se t.ex:
http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/fs/lubricants
Klicka på Produkter -> Fett och välj serien Extended, alla dessa skall fungera som kullagerfett.
GRS-900-F
Statoil UniWay Bio LiX 62
Statoil UniWay LiX 22 PA
Statoil UniWay LiX 42 PA
Statoil UniWay LiX 62
Statoil UniWay LiX 625
Statoil UniWay LiX 82 Pa
Se även:http://www.statoil.com/mar/svg01184.nsf/design/lub/$file/StatoilFett.pdf
Lycka till!!
Bra att du hittat en "plan" för att felsöka.
Om det är motorskydd eller tryckströmbrytare som krånglar så är det inte säkert att det är fel varje gång
(naturligtvis inte just när du mäter
Är det sedan så att motorn missar en fas t.ex i tryckströmbrytaren så kommer motorn att "brumma" lite konstigt när den går på två faser och det kan du mäta fram oavsett var du mäter alltså två av faserna kommer att visa en högre ström än 4A och en fas kommer att visa 0A.
Det spelar alltså ingen roll var du mäter eftersom strömmen är lika var du än mäter.
För att utröna var felet är i detta fallet måste man spänningsmäta (volt) börja med före och efter motorskydd och se om alla tre faserna finns med gör de det får man fortsätta att spänningsmäta efter tryckströmbrytaren för att se om alla tre faserna är med.
Här måste man vara riktigt snabb eftersom det bara tar någon sekund innan motorskydd skall bryta.
Om du inte hittar något fel på någon av dessa rekomenderar jag att du börjar att byta motorskydd + kapsling då detta är enklast och billigast, se:
http://www.elbutik.se/ :
3119852 Motorskydd 0,25-0,40 166:-
3119864 Kapsling Motorskyddsbrytare 48:-
eller
http://www.clasohlson.se/ :
Motorskyddsbrytare art: 32-1583, 2,5-4,0 A, 295:-
Angående fett så är det inte alls säkert ATT du har en fettnippel, men om du har så är det vanligt kullagerfett du skall använda se t.ex:
http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/fs/lubricants
Klicka på Produkter -> Fett och välj serien Extended, alla dessa skall fungera som kullagerfett.
GRS-900-F
Statoil UniWay Bio LiX 62
Statoil UniWay LiX 22 PA
Statoil UniWay LiX 42 PA
Statoil UniWay LiX 62
Statoil UniWay LiX 625
Statoil UniWay LiX 82 Pa
Se även:http://www.statoil.com/mar/svg01184.nsf/design/lub/$file/StatoilFett.pdf
Lycka till!!
Produkter som diskuteras: "spänningsmäta"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det blev inget gjort i helgen. Det var för kallt och jag för seg 
I will let you now så snart jag har gjort det jag sa jag skulle göra.
Slutplanen är väl idag i alla fall att byta motorskyddet, skaffa en sånt där Clas Ohlson skydd och montera det till sommaren på utsidan. Allt annat låter jag vara kvar och hydroforen blir inte isolerad. Pumpen hoppas jag går att dra åt eller byta nån packning.
Men som sagt, naturligtvis ska jag mäta allt innan.
Den som lever får se...
/Magnus
I will let you now så snart jag har gjort det jag sa jag skulle göra.
Slutplanen är väl idag i alla fall att byta motorskyddet, skaffa en sånt där Clas Ohlson skydd och montera det till sommaren på utsidan. Allt annat låter jag vara kvar och hydroforen blir inte isolerad. Pumpen hoppas jag går att dra åt eller byta nån packning.
Men som sagt, naturligtvis ska jag mäta allt innan.
Den som lever får se...
/Magnus
Ja...
Fastnade lite i vinkelvolten = det har inte hänt nada sen sist...
Vårt badrum håller på att totalrenoveras av några hantverkare och det har tagit lite tid och kraft att styra upp det. Annars kan jag bara skylla på kylan och allmän vekhet.
Jag ska ta mig ner och reda ut min duschande pump, samt de andra punkterna på agendan.
Byte av motorskydd lär hur som helst bli av för om jag stoppar in en torrboll eller nåt liknande kommer jag att få en uttorkad golvbrunn lite väl ofta och det lärde jag mig i helgen luktar apa (surprise).
Den som vänta på nåt gott, P...
/Magnus
Fastnade lite i vinkelvolten = det har inte hänt nada sen sist...
Vårt badrum håller på att totalrenoveras av några hantverkare och det har tagit lite tid och kraft att styra upp det. Annars kan jag bara skylla på kylan och allmän vekhet.
Jag ska ta mig ner och reda ut min duschande pump, samt de andra punkterna på agendan.
Byte av motorskydd lär hur som helst bli av för om jag stoppar in en torrboll eller nåt liknande kommer jag att få en uttorkad golvbrunn lite väl ofta och det lärde jag mig i helgen luktar apa (surprise).
Den som vänta på nåt gott, P...
/Magnus
Hej
Har skummat igenom tråden och kanske missat detaljer men här kommer i allafall en fråga.
När mätte du strömmen ?
Trycket i hydrofortanken är som störst precis innan tryckbrytaren stoppar pumpen = strömförbrukningen är som högst just då. Kan tänka mig att det skiljer en del om man mäter precis när pumpen startat jmf med precis innan den stannar.
Bara en tanke ...
/Anders
Har skummat igenom tråden och kanske missat detaljer men här kommer i allafall en fråga.
När mätte du strömmen ?
Trycket i hydrofortanken är som störst precis innan tryckbrytaren stoppar pumpen = strömförbrukningen är som högst just då. Kan tänka mig att det skiljer en del om man mäter precis när pumpen startat jmf med precis innan den stannar.
Bara en tanke ...
/Anders