30 634 läst ·
79 svar
31k läst
79 svar
Vad gör man åt ett vattenpumpsrelä som slår av?
Låter extremt mycket, det är inte så att pumpen går åt fel håll.. tog ca 2 min för min pump att nå maxtryck innan (när den gick åt fel håll) nu går det på ca 20sekTyrre skrev:
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Låter extremt mycket, det är inte så att pumpen går åt fel håll.. tog ca 2 min för min pump att nå maxtryck innan (när den gick åt fel håll) nu går det på ca 20sek[/quote]citactiva skrev:
Japp, det kan hända att Nisse förväxlat två faser vid tryckbrytarbytet eller när du bytte motorskydd.
Nu förstår jag inte riktigt... Pumpen kan väl inte gå baklänges?? Skulle inte tanken tömmas istället för fyllas då? Samt, vad menar du med förväxlat? När jag bytte motorskydd anslöt jag faserna godtyckligt. Spelar det någon roll vilken fas som ansluts var, dvs är motorn kinkig på att R, S och T hamnar på rätt tåt?
/Magnus - lite förvirrad men vid gott mod då Nisse och hans bror ska röja i problemet under dagen.
/Magnus - lite förvirrad men vid gott mod då Nisse och hans bror ska röja i problemet under dagen.
Jo visst har det betydelse hur faserna är monterade. Byter du plats på två av dem så ändrar motorn riktning.Tyrre skrev:Nu förstår jag inte riktigt... Pumpen kan väl inte gå baklänges?? Skulle inte tanken tömmas istället för fyllas då? Samt, vad menar du med förväxlat? När jag bytte motorskydd anslöt jag faserna godtyckligt. Spelar det någon roll vilken fas som ansluts var, dvs är motorn kinkig på att R, S och T hamnar på rätt tåt?
Det var precis vad jag trodde.. tills jag med tips från denna sida fick tips om att vända rotationsriktning på pumpen (byta plats på två faser) flödet på pumpen gick från 10 liter per min till ca 30-40 liter per min.Tyrre skrev:
princip:
du har faserna så här
1 vilket ger en motor som går medurs
3 2
vad händer då om jag byter plats på tex 1:an och 2:an
2 Jo en motor som går moturs
3 1
(du skall alltså följa sifforna)
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Precis som de andra skriver, skifta på två faser.Tyrre skrev:Nu förstår jag inte riktigt... Pumpen kan väl inte gå baklänges?? Skulle inte tanken tömmas istället för fyllas då? Samt, vad menar du med förväxlat? När jag bytte motorskydd anslöt jag faserna godtyckligt. Spelar det någon roll vilken fas som ansluts var, dvs är motorn kinkig på att R, S och T hamnar på rätt tåt?
Och som du skriver så går motorn åt andra hållet, men pumpens funktion blir inte att suga utan att pumpa sämre om man har fel rotationsriktning.
Testa med att byta plats på två faser så blir det nog bättre.
Det skall finnas uppgift på pumpen som visar åt vilket håll som det är "tänkt" att pumpen skall snurra.
Överst sitter motorn under den har du (på dina bilder) en rostfri plåt som skall hindra att man får in fingrar eller dyl. i den roterande delen.
Precis under den rostfria plåten skall det finnas en pil som är "ingjuten" i materialet, på någon sida. Där skall du kunna se om pumpen går åt rätt håll eller inte.
Överst sitter motorn under den har du (på dina bilder) en rostfri plåt som skall hindra att man får in fingrar eller dyl. i den roterande delen.
Precis under den rostfria plåten skall det finnas en pil som är "ingjuten" i materialet, på någon sida. Där skall du kunna se om pumpen går åt rätt håll eller inte.
Japp!
Naturligtvis har ni rätt (det var för länge sedan jag höll på med tre-fas-motorer).
Nisse är hemma och kollar upp det nu. Det finns ju en rotationspil på fläktlocket högst upp så det ska nog vara lätt att kolla.
Mer info lär komma...
Naturligtvis har ni rätt (det var för länge sedan jag höll på med tre-fas-motorer).
Nisse är hemma och kollar upp det nu. Det finns ju en rotationspil på fläktlocket högst upp så det ska nog vara lätt att kolla.
Mer info lär komma...
Nu har min tjejs släktingar härjat en hel dag i huset och mätt det mesta utan att hitta var felet är. Mycket riktigt roterade pumpen åt fel håll men det hjälpte ju inte motorskyddet.
Till slut blev det en lite hembyggd lösning och jag kan lova att motorskyddet inte kommer att slå från igen (se bild).
Nu blir det giftemål och sen om någon månad får vi gräva i det här problemet igen och se om vi inte hittar en mer stabil lösning på denna följetong...
Till slut blev det en lite hembyggd lösning och jag kan lova att motorskyddet inte kommer att slå från igen (se bild).
Nu blir det giftemål och sen om någon månad får vi gräva i det här problemet igen och se om vi inte hittar en mer stabil lösning på denna följetong...
Tyrre jak kan inte annat en säga AJABAJJA om din finurliga lösning.
Som vi alla nog listat ut så är det något som är galet.
Skulle nu något alvarligt hända så kommer du knappast få hjälp/ersättning om det sett ut så här precis olyckan inträffade.
Men jag förstår frustrationen som ledde till den fix lösningen.
Som vi alla nog listat ut så är det något som är galet.
Skulle nu något alvarligt hända så kommer du knappast få hjälp/ersättning om det sett ut så här precis olyckan inträffade.
Men jag förstår frustrationen som ledde till den fix lösningen.
ppalm: Jag håller med. Risig lösning som bröderna Berg hittade på men vi kommer ändå att köra så någon månad sen ska vi fortsätta att reda ut det verkliga problemet. Som jag ser det är det värsta som kan hända att motorn brinner upp och det får vi isåfall ta.
citactiva: Det _borde_ inte vara något problem med motorskyddet eftersom det byttes för en vecka sedan, men som sagt, vem vet.
/Tyrre
citactiva: Det _borde_ inte vara något problem med motorskyddet eftersom det byttes för en vecka sedan, men som sagt, vem vet.
/Tyrre
Tyrre skrev:
Nä ja tänkte mest att du kunde köpa mitt eftersom det inte verkar lösa för något, om det inte ens löser om jag bryter en fas