Jag har en ganska ny vattenpump (utomhus, en bit under backen) som pumpar upp vatten till min hydrofor. Rummet där hydroforen står är oisolerat, ganska kallt och har en hög relativ fuktighet. I det rummet sitter en tryckgivare och ett relä som reglerar pumpen.
Reläet slår ifrån i tid och otid och måste då slås på igen manuellt.
Varför?
Vad kan jag göra åt det?
Eftersom jag servar grannen med vatten måste jag ju få detta att fungera. Av den anledningen har jag också funderingar på att sätta reläet på utsidan av huset (så grannen slipper kuta in i vårt hus).
Bilderna nedan visar vår givare+relä (från 1976). Lappen på givaren säger:
LK-NES
Starttryck: 0,5-4,5 kg/cm2
Differenstryck 0,8-1,5 kg/cm2
Typ TSA 252 P 0050
10A 380V~
Alla idéer och kommentarer är av värde!
Mvh,
/Magnus
Reläet slår ifrån i tid och otid och måste då slås på igen manuellt.
Varför?
Vad kan jag göra åt det?
Eftersom jag servar grannen med vatten måste jag ju få detta att fungera. Av den anledningen har jag också funderingar på att sätta reläet på utsidan av huset (så grannen slipper kuta in i vårt hus).
Bilderna nedan visar vår givare+relä (från 1976). Lappen på givaren säger:
LK-NES
Starttryck: 0,5-4,5 kg/cm2
Differenstryck 0,8-1,5 kg/cm2
Typ TSA 252 P 0050
10A 380V~
Alla idéer och kommentarer är av värde!
Mvh,
/Magnus
Vad menar du med "bränner fast"?
Det enda som händer är att det slår av (som en vanlig dvärgbrytare).
Fila och putsa kan jag nog göra men det blir kanske till att köpa en ny.
Brukar sådana här apparater sluta fungera efter ett tag? Varför?
Det enda som händer är att det slår av (som en vanlig dvärgbrytare).
Fila och putsa kan jag nog göra men det blir kanske till att köpa en ny.
Brukar sådana här apparater sluta fungera efter ett tag? Varför?
Hej igen
Motorskyddet den låda som sitter först på kabeln är den som slår ifrån för dig om jag har förstått dig rätt sedan tidigare. I denna låde sitter ett relä som känner av när strömstyrkan blir för hög.
Och för att inte det skall bli missförstånd så det som anges som relä är en tryckströmbrytare och denna skicka inga signaler bakåt till motorskyddet, denna känner av vattentrycket i vattensystemet och bryter eller slår på strömmen till pumpen.
Man kan säga att lådan på väggen är en strömbrytare till utebelysningen med inbyggd automatsäkring & tryckströmbrytaren är ljuscensorn som slår på & av ljuset beroende på hur ljust det är ute.
På vilket tal står motoskyddets relä inställd på t.ex (lådan på väggen alltså) ?
Motorskyddet den låda som sitter först på kabeln är den som slår ifrån för dig om jag har förstått dig rätt sedan tidigare. I denna låde sitter ett relä som känner av när strömstyrkan blir för hög.
Och för att inte det skall bli missförstånd så det som anges som relä är en tryckströmbrytare och denna skicka inga signaler bakåt till motorskyddet, denna känner av vattentrycket i vattensystemet och bryter eller slår på strömmen till pumpen.
Man kan säga att lådan på väggen är en strömbrytare till utebelysningen med inbyggd automatsäkring & tryckströmbrytaren är ljuscensorn som slår på & av ljuset beroende på hur ljust det är ute.
På vilket tal står motoskyddets relä inställd på t.ex (lådan på väggen alltså) ?
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Jag tycker att ditt "relä" ser ut som ett vanligt motorskydd (överströmsskydd).
Dess uppgift är att skydda motorn från att brinna upp.
Om det är så att motorskyddet löser ut har du för hög ström vilket tyder på att motor eller pump går tungt alternativt är lindningarna i motorn dåliga.
Prova först att mäta strömmen med en tångamperemeter värdet skall vara lika på alla tre faser.
Titta sedan vad motorskyddet står inställt på, är strömmen högre än det har du sannorlikt ett motor/pump haveri.
För att mäta upp motorns lindningar behövs en megger som man mäter (i strömlöst tillstånd) lindning för lindning och kontakt mot jord.
Dess uppgift är att skydda motorn från att brinna upp.
Om det är så att motorskyddet löser ut har du för hög ström vilket tyder på att motor eller pump går tungt alternativt är lindningarna i motorn dåliga.
Prova först att mäta strömmen med en tångamperemeter värdet skall vara lika på alla tre faser.
Titta sedan vad motorskyddet står inställt på, är strömmen högre än det har du sannorlikt ett motor/pump haveri.
För att mäta upp motorns lindningar behövs en megger som man mäter (i strömlöst tillstånd) lindning för lindning och kontakt mot jord.
Hmm... Tackar för era svar men vissa moment här är lite avancerade för mig tror jag.
Motorn ska vara ganska ny varför jag inte misstänkte den i första läget.
Anledningen till att jag kallar (det ni kallar för motorskydd) för relä är för att det står så på sidan (se bild).
Eftersom jag inte är hemma just nu vet jag inte vad potentiometern på motorskyddet står på men i botten är den.
Vidare slår motorskyddet oftare av på sommaren (då det är betydligt högre luftfuktighet i rummet).
Och nån tångamperemeter har jag inte idag men det kanske är läge att skaffa en. Tyvärr kan man ju inte mäta precis när skyddet slår ifrån (om man inte har en enorm tur) så man kan väl antagligen bara få riktlinjer. Fasbalanceringen är ju lätt att reda ut bara man har en tångmätare.
Min första tanke var att isolera hydroforen för att öka temperaturen och därmed bli av med fukten, min andra idé var att byta motorskyddet men nu verkar det bli mer komplicerat... Trist.
/Magnus
Motorn ska vara ganska ny varför jag inte misstänkte den i första läget.
Anledningen till att jag kallar (det ni kallar för motorskydd) för relä är för att det står så på sidan (se bild).
Eftersom jag inte är hemma just nu vet jag inte vad potentiometern på motorskyddet står på men i botten är den.
Vidare slår motorskyddet oftare av på sommaren (då det är betydligt högre luftfuktighet i rummet).
Och nån tångamperemeter har jag inte idag men det kanske är läge att skaffa en. Tyvärr kan man ju inte mäta precis när skyddet slår ifrån (om man inte har en enorm tur) så man kan väl antagligen bara få riktlinjer. Fasbalanceringen är ju lätt att reda ut bara man har en tångmätare.
Min första tanke var att isolera hydroforen för att öka temperaturen och därmed bli av med fukten, min andra idé var att byta motorskyddet men nu verkar det bli mer komplicerat... Trist.
/Magnus
Du har ett av fyra möjliga fel, och då utgår jag ifrån att du har tre friska faser och jord fram till motorskyddet.
1. Fel i motor eller pumplager som ökar strömmen till en onormal nivå.
2.Isolationsfel i motorlindningen och/eller kablar och anslutningar detta kan ge överström eller strömtoppar
3. Ett "trött" motorskydd (både mekaniskt och termiskt fel kan uppstå ) pga korrision eller för många utlösningar.
4. För lågt strömvärde inställt på motorskyddet, läs av märkskylten på motorn!
Eftersom du inte är elkunning så låt en behörig person ta en titt.
Då får du en riktig diagnos på 5min....
1. Fel i motor eller pumplager som ökar strömmen till en onormal nivå.
2.Isolationsfel i motorlindningen och/eller kablar och anslutningar detta kan ge överström eller strömtoppar
3. Ett "trött" motorskydd (både mekaniskt och termiskt fel kan uppstå ) pga korrision eller för många utlösningar.
4. För lågt strömvärde inställt på motorskyddet, läs av märkskylten på motorn!
Eftersom du inte är elkunning så låt en behörig person ta en titt.
Då får du en riktig diagnos på 5min....
Ok. Tackar för alla tips!
1. Jag hoppas inte det är ett fel på motorn. Detta blir det sista jag kollar.
2. Samma här. Kallt och gräva i det här på vintern
3. Efter att ha pratat med den elektriker som satte in dessa delar (1976 - vän till familjen) verkar detta troligast. Jag hoppas så för det känns lättast att byta
Jag tänkte i första läget skaffa en amperetång och kolla var normalvärdena ligger. Det är ju lite lurigare att mäta på topparna om man inte sover i matkällaren 
4. Japp. Ska göras. Men då behövs ett nytt skydd eftersom potentiometer är dragen i botten (borde väl motsvara 4A enligt skylten).
Hittar jag inte felet för vi ta hit en elektriker, precis som du sa.
Jag har ju inte några ellicenser men lite bevandrad är jag och man kan ju mäta lite själv först för att lära sig...
/Magnus
1. Jag hoppas inte det är ett fel på motorn. Detta blir det sista jag kollar.
2. Samma här. Kallt och gräva i det här på vintern
3. Efter att ha pratat med den elektriker som satte in dessa delar (1976 - vän till familjen) verkar detta troligast. Jag hoppas så för det känns lättast att byta
4. Japp. Ska göras. Men då behövs ett nytt skydd eftersom potentiometer är dragen i botten (borde väl motsvara 4A enligt skylten).
Hittar jag inte felet för vi ta hit en elektriker, precis som du sa.
Jag har ju inte några ellicenser men lite bevandrad är jag och man kan ju mäta lite själv först för att lära sig...
/Magnus
Är det en hydroforpump?
För lite luft i hydrofortanken gör att pumpen startar och stoppar väldigt ofta, istället för att få gå en längre tid och sedan vila en längre tid.
Täta starter kan göra att motorskyddet löser då bimetallen inte hinner kallna (startströmmen är högre än driftströmmen)
För lite luft i hydrofortanken gör att pumpen startar och stoppar väldigt ofta, istället för att få gå en längre tid och sedan vila en längre tid.
Täta starter kan göra att motorskyddet löser då bimetallen inte hinner kallna (startströmmen är högre än driftströmmen)
Japp det är en hydroforpump. Och du har helt rätt men det är nog inte problemet i mitt fall då jag pumpar luft i tanken regelbundet. Tyvärr har jag inte en ventil än så jag måste tömma men det hör inte till denna tråd.
det kan ju även vara fel i tryckbrytaren, glapp i en fas vilket gör att motorskyddet löser ut. jag har samma system i en fuktig källare och det funkar bra. men börja med att kolla motorns märkström, se om motorskyddet är rätt inställt, kolla hur tryckbrytaren ser ut under genomskinliga kåpan.kanske spraya med någon oljekontaktspray lite grann i m-skydd o t-brytare.
eller byta ut motorskydd och tryckbrytare till nya fräscha, det kostar inte så mycket. normalt ska det inte bryta, förutom om en huvudsäkring gått tex, då bryter motorskyddet
1,5 kW motor tar 3,5 Ampere.
2,2 kW motor tar 5 Ampere, så har du en pumpmotor som är på 2,2 kw eller mer så är motorskyddet för litet. den som bytte motor, kollade inte den att det var rätt motorskydd och ev justerade in det?
eller byta ut motorskydd och tryckbrytare till nya fräscha, det kostar inte så mycket. normalt ska det inte bryta, förutom om en huvudsäkring gått tex, då bryter motorskyddet
1,5 kW motor tar 3,5 Ampere.
2,2 kW motor tar 5 Ampere, så har du en pumpmotor som är på 2,2 kw eller mer så är motorskyddet för litet. den som bytte motor, kollade inte den att det var rätt motorskydd och ev justerade in det?
Det som pellefant skriver är mycket vanligt, att inte alla faser bryter/sluter sammtidigt i tryckbrytaren.
Dom är av ganska dålig kvalite på den punkten.
Jag brukar rekomendera att bygga om och låta brytaren styra en kontaktor istället.
Dom är av ganska dålig kvalite på den punkten.
Jag brukar rekomendera att bygga om och låta brytaren styra en kontaktor istället.