8 531 läst ·
59 svar
9k läst
59 svar
Vad gör man åt en sån här dörr?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag önskar bara att jag insett tidigare att dörren bara var oljad och inte lackad.
Men nya ägaren kommer få titta på en fin dörr till visningen. 😅
Men nya ägaren kommer få titta på en fin dörr till visningen. 😅
Tvättat av först med linoljesåpa, Alg- och mögeltvätt och sen tvättat igen med linoljesåpa har jag gjort med vår teakdörr. När det torkat är det dags med teak- eller kinesisk olja. Borde fungera på den dörren också 🙂S Sanna 1920-talshus skrev:
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Om dörren har ett utsatt läge kanske lack flagar underifrån när träet inte kan andas. Rent estetiskt föredrar jag träolja. Den dörren har nog aldrig varit lackad. Så jag skulle nog välja jobbet att olja på den tunt en gång om året.E Eld skrev:Olja fungerar bra om dörren sitter skyddad under ett tak. Om tak saknas duger enligt min erfarenhet inte alls olja. Då måste det till oljebaserad båtlack.
Jag har en oljad ekdörr som sitter under tak och en ekdörr på andra sidan huset som sitter oskyddad som jag lackat med Epifanes oljelack. Jag har provat olika behandlingar under de senaste 23 åren och detta är vad jag kommit fram till.
Den oljade dörren måste gås över varje år. Den lackade håller många år men om man slipar av lätt när ytan börjat mattas av solen och lägger ett par nya lager lack så håller den ännu mycket längre.
Problemet med oljad ek är just att den blir svart om den blir blöt. Oljan skyddar inte tillräckligt mot väta, dörren svartnar. Om man gillar det så är det ju ok. Men om man vill ha utseendet av den ljusare eken så måste man lacka.N NOP skrev:
Man måste givetvis underhålla lacken. Kommer det in vatten under så är man tillbaka på gå. Det är därför man ska slipa lätt och lägga på ett par lager så fort lacken börjar bli matt på ytan, långt innan den börjar spricka. Det är kanske en gång per år eller vart femte år beroende på hur mycket sol dörren får.
Redigerat:
Om du oljar, gör inte om mitt misstag: att lägga på flödigt med olja och inte torka bort det som inte sugits in inom en halvtimme. Vår dörr blev väldigt fin, men ytan är klibbig så när grannens långhåriga hund är på besök så blir dörren luddig. 😂
Det är snart dags att göra om jobbet med vår dörr då utsidan börjar bli lite sliten igen (trots att den sitter skyddad i norrläge), så då får jag köra kaustiksoda och saltsyra igen för att lyfta oljan och börja om från scratch.
Det är snart dags att göra om jobbet med vår dörr då utsidan börjar bli lite sliten igen (trots att den sitter skyddad i norrläge), så då får jag köra kaustiksoda och saltsyra igen för att lyfta oljan och börja om från scratch.
Jag hade en gång en trädgårdsbänk i ek och gjutjärn, När eken var ny behandlades den med järnvitriol som gjorde den mörkt gråbrun. Med lätt oljebehandling fick den en fin lyster. Det kan ge en sådan dörr ett medeltida skimmer. Beror bara på om man vill ha den evigt ung eller med spår av ålder.E Eld skrev:Problemet med oljad ek är just att den blir svart om den blir blöt. Oljan skyddar inte tillräckligt mot väta, dörren svartnar. Om man gillar det så är det ju ok. Men om man vill ha utseendet av den ljusare eken så måste man lacka.
Man måste givetvis underhålla lacken. Kommer det in vatten under så är man tillbaka på gå. Det är därför man ska slipa lätt och lägga på ett par lager så fort lacken börjar bli matt på ytan, långt innan den börjar spricka. Det är kanske en gång per år eller vart femte år beroende på hur mycket sol dörren får.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ja, några lager båtlack med lätt slipning innan varje lackning håller jag med om.E Eld skrev:Olja fungerar bra om dörren sitter skyddad under ett tak. Om tak saknas duger enligt min erfarenhet inte alls olja. Då måste det till oljebaserad båtlack.
Jag har en oljad ekdörr som sitter under tak och en ekdörr på andra sidan huset som sitter oskyddad som jag lackat med Epifanes oljelack. Jag har provat olika behandlingar under de senaste 23 åren och detta är vad jag kommit fram till.
Den oljade dörren måste gås över varje år. Den lackade håller många år men om man slipar av lätt när ytan börjat mattas av solen och lägger ett par nya lager lack så håller den ännu mycket längre.
Du har prövat olika metoder så du har säkert rätt i det du skriver.
Turtle vax har ju en vattenavstötande effekt som kan användas på många träytor, rekommenderas även på nya dörrar.
har använt proffs maskiner men samma teknik man måste vara lätt på handen och tråden handlar om en ek dörr ek är mycket lätare att blästra samma med dom flesta hårda träslag ett sett är använda torris har testa på känsliga plast delar på bilar med mycket bra resultatDaniel_N skrev:
finns flera företag som du kan vända dig till i sverige för att få den blästrad
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 145 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 145 inlägg
Dörren ser ut att vara fernissad och då får man väl göra som med gamla träbåtar, skrapa, skrapa putsa och fernissa igen
Jag vet inte hur det är med ek men teak och gabon bör man olja in då och då eftersom träet torkar ut med tiden , så man skulle kunna olja in dörren om mam lyckas få bort all fernissa , på gamla träbåtar är det ett hopplöst projekt
Dörren är väldigt fin då det kanske är värt att offra halva semestern på den
Jag vet inte hur det är med ek men teak och gabon bör man olja in då och då eftersom träet torkar ut med tiden , så man skulle kunna olja in dörren om mam lyckas få bort all fernissa , på gamla träbåtar är det ett hopplöst projekt
Dörren är väldigt fin då det kanske är värt att offra halva semestern på den
Klicka här för att svara
