Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Oj vilken vacker dörr!
/W
/W
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Kan du se vad den är behandlad med på de olika ytorna? Oljad, målad, lackad? Jag tänker att du vill restaurera den med samma behandling som det var från början. Kanske slipa först om det behövs.
Vi har en oljad ekdörr som vi har slipat om och behandlat med tonkinoi.
Vi har en oljad ekdörr som vi har slipat om och behandlat med tonkinoi.
Marlen Eskilsson skrev:
Jag är inte så kunnig, men känns som ytorna är lite olika, vissa kanske oljade medan andra helt neutrala eller bara mer slitna.
Skall kolla in Tonkinol 👌
Skall kolla in Tonkinol 👌
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Ek, säger jag.
Fantastiskt fina dörrar du köpt.
På bilderna är det svårt att se hur det känns, så mina råd blir generella.
-Slipa med sandpapper och olja in den gång på gång tills trät är mättat eller använd fernissa på samma sätt. Fernissa ger ett väldigt bra skydd samt det ser glansigt blött ut. Något som i alla fall jag tycker är väldigt vackert.
Som sagt.
Avvakta mer tips, för dina dörrar får åtminstone mig att rusa ner i källaren efter sandpapper, linolja och fernissa.
-Slipa med sandpapper och olja in den gång på gång tills trät är mättat eller använd fernissa på samma sätt. Fernissa ger ett väldigt bra skydd samt det ser glansigt blött ut. Något som i alla fall jag tycker är väldigt vackert.
Som sagt.
Avvakta mer tips, för dina dörrar får åtminstone mig att rusa ner i källaren efter sandpapper, linolja och fernissa.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Först ska lacken bort sedan kan du få bort mycket, kanske det mesta, av det svarta genom att bleka med oxalsyra. Du kan behöva låta den ligga på länge och kanske flera gånger. Efter att ha sköljt bort oxalsyran, låtit dörren torka, och slipat bort träfiber som rest sig under behandlingen ytbehandlar du på valfritt sätt.
Om den sitter utsatt för regn och sol så skulle jag rekommendera en oljebaserad båtlack som tex Epifanes. Det finns flera som är bra.
Om den sitter utsatt för regn och sol så skulle jag rekommendera en oljebaserad båtlack som tex Epifanes. Det finns flera som är bra.
Tack för tydligt och bra svar! Jag skall försöka slipa ner då och sen kanske bleka lite som det skrevs i kommentarer och sen förnissa 👌Intet skrev:
Ek, säger jag.
Som sagt.
Dörrarna är i ek, det ser man tydligt från insidan 👌