8 531 läst ·
59 svar
9k läst
59 svar
Vad gör man åt en sån här dörr?
Jag tror du blir tvungen att slipa bort allt gråträ. Det grå är ett ämne som träet själv gäller ut
När du fått det så rent du kan , tror jag att du ska använda antingen båtlack eller terpentin och olja så att du får upp ytan på din fina ekdörr
När du fått det så rent du kan , tror jag att du ska använda antingen båtlack eller terpentin och olja så att du får upp ytan på din fina ekdörr
Mycket vacker dörr. Jag bor själv i ett stort tidstypiskt 20-talshus. Gillar verkligen stilen. Om jag får fråga, det lilla jag ser av huset leder mig till Änggården i Göteborg. Kanske Sveriges vackraste trädgårdsstad. Stämmer det?
Vad gäller dörren så hade jag kontaktat en byggnadsvårdsexpert.
Om jag har rätt om Änggården så är det inte långt till Nääs och https://www.slojdochbyggnadsvard.se/
Lycka till!
Vad gäller dörren så hade jag kontaktat en byggnadsvårdsexpert.
Om jag har rätt om Änggården så är det inte långt till Nääs och https://www.slojdochbyggnadsvard.se/
Lycka till!
Fantastisk dörr! Om du nu har ett ”konserverat” hus och har planer på fler åtgärder, och vill att de ska vara tidstypiska och inte göra åverkan på byggnadsdelarna, det vill säga att de faller under begreppet Byggnadsvård, så är det bra att ställa frågor i rena byggnadsvårdsforum. På Facebook finns tex Byggnadsvårdsportalen med olika inriktningar mot själva byggnaden eller mot inredning. Där rekommenderas inte metoder som är lite modernare snabblösningar som kan ha en tendens att förstöra materialen, eller produkter som innehåller plast osv. Naturligtvis får du en massa bra råd här också, men det är inte alltid lätt att sovra bland svaren för att förstå vilket alternativ som är bäst för dörren. Du har en hundraårig entré som lätt kan va lika fin i hundra år till. Med det perspektivet är det värt att ta reda på exakt vilket sätt du allra bäst tar hand om den på istället för att prova något som kanske gör att livslängden minskar och som inte framhåller dess skönhet på bästa sätt.
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Har en förfrågan från en som vill byta en dörr helt i ek tillverkad i början av 1900 talet. Tyvärr säger kommunen att den måste ersättas med en liknande och bygglov måste sökas även om den ersätts med en lika. Vi har kommit fram till att billigast är att renovera den. Ta hjälp eller gör det själv. Laga det som behövs, sätt nya tätningslister, slipa ned ytskikt och gör ny ytbehandling.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Nu vore det kanske bra om vi kan få en förklaring rörande bilderna. Bilden före visar en annan dörr än bilden efter.
Den första dörren har ett sidoljus, och bredare dörröppning. Även skillnad på murninghsmönstret.
Den första dörren har ett sidoljus, och bredare dörröppning. Även skillnad på murninghsmönstret.
Jag tror att det är samma dörr, men att PetRinAhl har tagit bort sidoljuset och murat upp utrymmet, samt bytt ut glaset ovanför dörren. Om så är fallet är det mycket snyggt gjort!H hempularen skrev:
Nej men det är nog samma hus fast två olika dörrar. Teglet till höger om den fixade dörren är absolut inte ny-murat.P Paxman skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Nej, inte fernissa eller lacka, trä rör sig. Jag skulle använda oxalsyra som tidigare har nämns och sedan olja in dörren. Linolja eller annan lämplig olja. Turtle vax ovan på efter att oljan har torkat in.S Sanna 1920-talshus skrev:
Du kan ju också ringa och fråga någon inom byggnadsvård.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Man kan använda sickling som ger en blankare yta på träet. Det finns de som är kurvade för att komma in på profilerna.E Eld skrev:Först ska lacken bort sedan kan du få bort mycket, kanske det mesta, av det svarta genom att bleka med oxalsyra. Du kan behöva låta den ligga på länge och kanske flera gånger. Efter att ha sköljt bort oxalsyran, låtit dörren torka, och slipat bort träfiber som rest sig under behandlingen ytbehandlar du på valfritt sätt.
Om den sitter utsatt för regn och sol så skulle jag rekommendera en oljebaserad båtlack som tex Epifanes. Det finns flera som är bra.
Olja fungerar bra om dörren sitter skyddad under ett tak. Om tak saknas duger enligt min erfarenhet inte alls olja. Då måste det till oljebaserad båtlack.H HEM2121 skrev:
Jag har en oljad ekdörr som sitter under tak och en ekdörr på andra sidan huset som sitter oskyddad som jag lackat med Epifanes oljelack. Jag har provat olika behandlingar under de senaste 23 åren och detta är vad jag kommit fram till.
Den oljade dörren måste gås över varje år. Den lackade håller många år men om man slipar av lätt när ytan börjat mattas av solen och lägger ett par nya lager lack så håller den ännu mycket längre.
Har tre likadana dörrar. Hittade inte rätt bilder nu bara. Men tycker nog att resultat blev rätt bra jämfört med hur det såg ut innan. ☺️Jonas_123 skrev:
Två av dörrarna har sidoljus. Den jag hittade bild på i all hast har inte det. Så det fick bli en bild före/efter av olika dörrar. Med de såg lika jävliga ut innan och lika bra ut efter. ☺️
Ska tilläggas att jag bytte ut alla glas samtidigt till klarglas istället för det skallrande gröna glaset som är på en av bilderna.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Riktigt snyggt, jag får väl ta mig ut med slipklossen 😅P PetRinAhl skrev:Har tre likadana dörrar. Hittade inte rätt bilder nu bara. Men tycker nog att resultat blev rätt bra jämfört med hur det såg ut innan. ☺️
Två av dörrarna har sidoljus. Den jag hittade bild på i all hast har inte det. Så det fick bli en bild före/efter av olika dörrar. Med de såg lika jävliga ut innan och lika bra ut efter. ☺️
Ska tilläggas att jag bytte ut alla glas samtidigt till klarglas istället för det skallrande gröna glaset som är på en av bilderna.