Helt ny på hus, pumpar osv. Kan ni se på bilderna om nåt ser tokigt ut?
Flyttat till souterränghus från -76 på 119+106kvm varav bara garage är ouppvärmt. Energiklass B med bergvärmepump ctc ecoheat 400(tror jag), eldstad o ordentligt tätt. Har under 1.5mån pillat o ändrat på pumpen för att det är för varmt men hur mycket jag än sänker så är det fortfarande varmt. Höjt elementen från 3 till max (5) i alla rum (förutom sovrum som är på 0) just för att jag läst att det ska va på pumpen man sänker o inte element. Idag ändrade min man cirkulationspump från 1 till 2 men som jag förstår hjälper detta bara när det är för kallt inne?
Bor i södra Sverige o vi eldar i kassett i gillestugan ungefär varannan dag.
Flyttat till souterränghus från -76 på 119+106kvm varav bara garage är ouppvärmt. Energiklass B med bergvärmepump ctc ecoheat 400(tror jag), eldstad o ordentligt tätt. Har under 1.5mån pillat o ändrat på pumpen för att det är för varmt men hur mycket jag än sänker så är det fortfarande varmt. Höjt elementen från 3 till max (5) i alla rum (förutom sovrum som är på 0) just för att jag läst att det ska va på pumpen man sänker o inte element. Idag ändrade min man cirkulationspump från 1 till 2 men som jag förstår hjälper detta bara när det är för kallt inne?
Bor i södra Sverige o vi eldar i kassett i gillestugan ungefär varannan dag.
På bilden så står det framledning på 37 grader som skickas ut på värmesystemet å inom parentes 27 som är den beräknade framledning som ska skickas ut på värmesystemet. Så det är 10 grader varmare än den framledning som ska skickas ut som värmepumpen har räknat ut, då blir det varmare inne. Då kan det vara shunt eller shuntmotor som är sönder å skickar ut varmare än den beräknade framledningen, dom grejerna sitter ovanpå värmepump i framkant å shuntmotor är svart.
Aha ok. Ja nu står det 41 (25) så ännu värre då. Blir det en dyr historia att fixa? Räknas kanske som dolt fel?V Vector skrev:På bilden så står det framledning på 37 grader som skickas ut på värmesystemet å inom parentes 27 som är den beräknade framledning som ska skickas ut på värmesystemet. Så det är 10 grader varmare än den framledning som ska skickas ut som värmepumpen har räknat ut, då blir det varmare inne. Då kan det vara shunt eller shuntmotor som är sönder å skickar ut varmare än den beräknade framledningen, dom grejerna sitter ovanpå värmepump i framkant å shuntmotor är svart.
Ja, köparens ansvar väger tungt det är sant.V Vector skrev:
Hur påverkar detta fel oss rent konkret av att inte lagas? Är risken att den går sönder mer? Drar den mer el eller bara att det är väldigt varmt? Kan ju bara sänka elementen tänker jag
Man ska använda termostater på elementen så lite som möjligt att reglera värmen. Helst ska så många som möjligt stå fullt öppen å värmepumpens reglersystem bestämma tempen inne. Ju lägre temp värmepumpen kan köra ut på värmesystemet ju effektivare blir den å mindre ström använder denBack83 skrev:
Tror du räknar hem reparationen redan innan sommaren.
Klicka här för att svara