Helt ny på hus, pumpar osv. Kan ni se på bilderna om nåt ser tokigt ut?
Flyttat till souterränghus från -76 på 119+106kvm varav bara garage är ouppvärmt. Energiklass B med bergvärmepump ctc ecoheat 400(tror jag), eldstad o ordentligt tätt. Har under 1.5mån pillat o ändrat på pumpen för att det är för varmt men hur mycket jag än sänker så är det fortfarande varmt. Höjt elementen från 3 till max (5) i alla rum (förutom sovrum som är på 0) just för att jag läst att det ska va på pumpen man sänker o inte element. Idag ändrade min man cirkulationspump från 1 till 2 men som jag förstår hjälper detta bara när det är för kallt inne?
Bor i södra Sverige o vi eldar i kassett i gillestugan ungefär varannan dag.

• CTC EcoHeat bergvärmepump display visar temperaturer och status: Tank övre 52°C, nedre 39°C, framledning 37°C, returledning 32°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på CTC värmepump visar systemdriftinfo med temperaturer: 1°C, 37°C, 32°C och en indikator på -1°C.
    Skapa konto
  • Skärm på värmepumpens kontrollpanel som visar rumstemperaturen och radiatorsysteminställningar, med knappar för natt- och semesterläge.
    Skapa konto
  • Värmepumpens display med inställningar: Max framledning 48°C, Min framledning avstängd, och andra värden som värme från ute 16°C.
    Skapa konto
  • Display på en bergvärmepump visar inställningar som kompressor, brinepump och tariff.
    Skapa konto
  • Diagram för värmesystemets driftinfo med temperaturkurvor för ute, framledning och retur.
    Skapa konto
  • Skärm på bergvärmepump som visar inställningar, inklusive Elpanna 40°C och Elpanna spets 70°C. Menyval och inställningar syns på skärmen.
    Skapa konto
Har det hänt något med shunt eller shuntmotor då det verkar skicka ut lite hög tempratur (37°)jämnfört med beräknad tempratur (27°).

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
V Vector skrev:
Har det hänt något med shunt eller shuntmotor då det verkar skicka ut lite hög tempratur (37°)jämnfört med beräknad tempratur (27°).
Förstod tyvärr ingenting av det 😅

På bilden så står det framledning på 37 grader som skickas ut på värmesystemet å inom parentes 27 som är den beräknade framledning som ska skickas ut på värmesystemet. Så det är 10 grader varmare än den framledning som ska skickas ut som värmepumpen har räknat ut, då blir det varmare inne. Då kan det vara shunt eller shuntmotor som är sönder å skickar ut varmare än den beräknade framledningen, dom grejerna sitter ovanpå värmepump i framkant å shuntmotor är svart.

• Bild av en skärm som visar driftinformation från ett uppvärmningssystem, inklusive framledningstemperatur på 37 grader istället för 27 grader.
    Skapa konto
V Vector skrev:
På bilden så står det framledning på 37 grader som skickas ut på värmesystemet å inom parentes 27 som är den beräknade framledning som ska skickas ut på värmesystemet. Så det är 10 grader varmare än den framledning som ska skickas ut som värmepumpen har räknat ut, då blir det varmare inne. Då kan det vara shunt eller shuntmotor som är sönder å skickar ut varmare än den beräknade framledningen, dom grejerna sitter ovanpå värmepump i framkant å shuntmotor är svart.
Aha ok. Ja nu står det 41 (25) så ännu värre då. Blir det en dyr historia att fixa? Räknas kanske som dolt fel?

Nej! Inget dolt fel då ni har kunnat testa funktion innan ni köpte kåken

V Vector skrev:
Nej! Inget dolt fel då ni har kunnat testa funktion innan ni köpte kåken
Ja, köparens ansvar väger tungt det är sant.

Hur påverkar detta fel oss rent konkret av att inte lagas? Är risken att den går sönder mer? Drar den mer el eller bara att det är väldigt varmt? Kan ju bara sänka elementen tänker jag

Lyft bort den övre täckplåten som är på toppen och ta en bild på shuntmotorn. En svart fyrkantig "låda" med ett runt vred på (i brist på bättre förklaring 😀)

Back83 Back83 skrev:
Ja, köparens ansvar väger tungt det är sant.

Hur påverkar detta fel oss rent konkret av att inte lagas? Är risken att den går sönder mer? Drar den mer el eller bara att det är väldigt varmt? Kan ju bara sänka elementen tänker jag
Man ska använda termostater på elementen så lite som möjligt att reglera värmen. Helst ska så många som möjligt stå fullt öppen å värmepumpens reglersystem bestämma tempen inne. Ju lägre temp värmepumpen kan köra ut på värmesystemet ju effektivare blir den å mindre ström använder den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.