1 646 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vad gör jag med jod´rdkabeln
Hej,
Jag ska montera en takfläkt i badrummet samt en lampa utomhus på ett förråd. Elektrikern har dragit fram elen, en jordad kabel, och det enda jag ska göra är att montera fast lampan och trycka in nollan, fasen och jorden i "honorna" i takfläkten samt i lampan. Problemet är dock att det bara finns två ingångar i både takfläkten och lampan, min fråga då är hur jag gör med jorden? Kan jag bara låta jorden vara som den är dvs. oskalad eller vad ska jag göra med den?
MVH
Lars
Jag ska montera en takfläkt i badrummet samt en lampa utomhus på ett förråd. Elektrikern har dragit fram elen, en jordad kabel, och det enda jag ska göra är att montera fast lampan och trycka in nollan, fasen och jorden i "honorna" i takfläkten samt i lampan. Problemet är dock att det bara finns två ingångar i både takfläkten och lampan, min fråga då är hur jag gör med jorden? Kan jag bara låta jorden vara som den är dvs. oskalad eller vad ska jag göra med den?
MVH
Lars
Vad är det för takfläkt? Som en PAX-fläkt för frånluft? Och armaturen, är det en helplast? Finns det ingen anslutning för jorden så är apparaten troligtvis dubbelisolerad (med en sådan här symbol
) och då sätter du bara en lös toppklämma på jorden.
) och då sätter du bara en lös toppklämma på jorden.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Eller en sockerbit, eller lite eltape eller ev bara rullar ihop den lite åt något håll där den inte kan ställa till med något.snaggletooth skrev:
Lämplighet i fallande ordning
Men alla de som inte är elektriker har ju sällan ett paket Torix liggande i kökslådan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden