Hej!
Har rivit bort ett gammalt förråd som stod direkt med nedgrävda träbalkar under bergskross.
Nu håller jag på och grundlägger för en ny friggebod som jag tänkt ställa på betongblock.
Ytan verkar ha ett tunnare lager bergskross på 10-15 cm och sen sand en bit ner.
Dock är ytan ojämn. Och lutar vilket gör det väldigt svårt att få till grunden med blocken.
Hade ni lagt makadam som på uppfarten till vänster i bild över hela ytan eller hade ni lagt bergskross och jämnat ut ytan?
Har rivit bort ett gammalt förråd som stod direkt med nedgrävda träbalkar under bergskross.
Nu håller jag på och grundlägger för en ny friggebod som jag tänkt ställa på betongblock.
Ytan verkar ha ett tunnare lager bergskross på 10-15 cm och sen sand en bit ner.
Dock är ytan ojämn. Och lutar vilket gör det väldigt svårt att få till grunden med blocken.
Hade ni lagt makadam som på uppfarten till vänster i bild över hela ytan eller hade ni lagt bergskross och jämnat ut ytan?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Är det inte flera dm lutande så är väl singel/makadam bättre ?F FilipHe skrev:Hej!
Men är det såpass ojämt att det börjar handla om flerqa dm (30-100 cm) så blir det ju väldigt stor mängd, då är väl bergskross bättre...
Det var kanske 10 max 15 cm skillnad. Så jämnade ut som du sa med markduk först, sen makadam.klaskarlsson skrev:
Vart bra förutom att det blir ett litet berg i början där det var störst skillnad, men får snygga till det med ett ytterligare lass 👍
Tack!
Lägg stenmjöl under stugan med lite lutning på stenmjölet så att det inte bildas en pöl under stugan och lägg sedan ut betongblocken och kommer inte dom på exakt höjd då kan du jämna ut med diverse olika matrial på blocken.F FilipHe skrev:Hej!
Jag lät en del av lutet från bergskrossen va kvar. Och la ett lager makadam istället som jämna ut lutet.M mats.3 skrev:
Fördelen med att ställa den på block är ju att marken får va precis som den vill bara blocken är i samma höjd. Det är inte raketforskning det där och skulle något sätta sig lite så kan du lösa det i efterhand.
Jepp, har nog redan överarbetat lite. Så nu blir det att jämna där det behövs med grus annars bara få ut plattorna.RoTe skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg