Hej!

Har rivit bort ett gammalt förråd som stod direkt med nedgrävda träbalkar under bergskross.

Nu håller jag på och grundlägger för en ny friggebod som jag tänkt ställa på betongblock.

Ytan verkar ha ett tunnare lager bergskross på 10-15 cm och sen sand en bit ner.

Dock är ytan ojämn. Och lutar vilket gör det väldigt svårt att få till grunden med blocken.

Hade ni lagt makadam som på uppfarten till vänster i bild över hela ytan eller hade ni lagt bergskross och jämnat ut ytan?

• IMG20260427160707.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FilipHe skrev:
Hej!

Har rivit bort ett gammalt förråd som stod direkt med nedgrävda träbalkar under bergskross.

Nu håller jag på och grundlägger för en ny friggebod som jag tänkt ställa på betongblock.

Ytan verkar ha ett tunnare lager bergskross på 10-15 cm och sen sand en bit ner.

Dock är ytan ojämn. Och lutar vilket gör det väldigt svårt att få till grunden med blocken.

Hade ni lagt makadam som på uppfarten till vänster i bild över hela ytan eller hade ni lagt bergskross och jämnat ut ytan?
Är det inte flera dm lutande så är väl singel/makadam bättre ?
Men är det såpass ojämt att det börjar handla om flerqa dm (30-100 cm) så blir det ju väldigt stor mängd, då är väl bergskross bättre...

• Gilla
FilipHe
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det inte flera dm lutande så är väl singel/makadam bättre ?
Men är det såpass ojämt att det börjar handla om flerqa dm (30-100 cm) så blir det ju väldigt stor mängd, då är väl bergskross bättre...
Det var kanske 10 max 15 cm skillnad. Så jämnade ut som du sa med markduk först, sen makadam.

Vart bra förutom att det blir ett litet berg i början där det var störst skillnad, men får snygga till det med ett ytterligare lass 👍

Tack!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F FilipHe skrev:
Hej!

Lägg stenmjöl under stugan med lite lutning på stenmjölet så att det inte bildas en pöl under stugan och lägg sedan ut betongblocken och kommer inte dom på exakt höjd då kan du jämna ut med diverse olika matrial på blocken.

M mats.3 skrev:
Lägg stenmjöl under stugan med lite lutning på stenmjölet så att det inte bildas en pöl under stugan och lägg sedan ut betongblocken och kommer inte dom på exakt höjd då kan du jämna ut med diverse olika matrial på blocken.
Varför just stenmjöl?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Jag lät en del av lutet från bergskrossen va kvar. Och la ett lager makadam istället som jämna ut lutet.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
RoTe
Fördelen med att ställa den på block är ju att marken får va precis som den vill bara blocken är i samma höjd. Det är inte raketforskning det där och skulle något sätta sig lite så kan du lösa det i efterhand.

• Gilla
FilipHe och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför just stenmjöl?
Jag tycker att det är lättarbetat med tanke på din grövre fyllning och det blir rätt stumt av det.

M mats.3 skrev:
Jag tycker att det är lättarbetat med tanke på din grövre fyllning och det blir rätt stumt av det.
Jag skulle föredra ett mtrl som inte håller fukt, tex makadam 8-16mm om man vill ha det lättarbetat.

• Gilla
FilipHe och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fördelen med att ställa den på block är ju att marken får va precis som den vill bara blocken är i samma höjd. Det är inte raketforskning det där och skulle något sätta sig lite så kan du lösa det i efterhand.
Jepp, har nog redan överarbetat lite. Så nu blir det att jämna där det behövs med grus annars bara få ut plattorna.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Rinner inte stenmjöl bara igenom om man slänger på det ovanpå makadam?

F FilipHe skrev:
Jag menade upp till typ 8 mm och det är bara att fylla upp om det rinner igenom men det mesta funkar vid ett sådant här bygge.

F FilipHe skrev:
Jag skulle inte använt stenmjöl - det är bra om man lägger plattor, men för plintar är makadamm bättre, tillräckligt plant och binder inte fukt.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle inte använt stenmjöl - det är bra om man lägger plattor, men för plintar är makadamm bättre, tillräckligt plant och binder inte fukt.
Nu gällde det inte plintar utan lite utjämning under stenar.

M mats.3 skrev:
Nu gällde det inte plintar utan lite utjämning under stenar.
Well, plintar eller leca/stenar som grund - dvs något som håller upp bjälklaget - dvs det är inte en stenläggning i fomr av en hel yta vi talar om väl ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.