Hej,
Ni som har luft luftvärmepump och kör den även för att kyla, hur ofta rengör ni den? Dels dammsuger filtren men framför allt genomspolning av lameller och fläkt?
Det verkar ganska ovanligt att man spolar igenom lamellerna och plockar ut fläkthjulet för rengöring?
Vår maskin behöver rengöras 2 till 3 gånger varje sommar på grund av dålig lukt, vilket gör att jag börjar fundera på om den faktiskt är defekt på något vis.
Ni som har luft luftvärmepump och kör den även för att kyla, hur ofta rengör ni den? Dels dammsuger filtren men framför allt genomspolning av lameller och fläkt?
Det verkar ganska ovanligt att man spolar igenom lamellerna och plockar ut fläkthjulet för rengöring?
Vår maskin behöver rengöras 2 till 3 gånger varje sommar på grund av dålig lukt, vilket gör att jag börjar fundera på om den faktiskt är defekt på något vis.
Den är inte defekt utan det är naturen som gör sig påmind.I Ironside skrev:Hej,
Du känner säkert till att det kan vara dålig - sur-trasa doft i bil-AC och samma sak gäller även VP/AC innerdelar i hus. dvs. det sätter sig 'mat' på de fuktiga av kondens kalla lamellerna - dvs. avsatt damm och pollen mm. och efter en tid växer det bakterier på dessa ytor och börja stinka - rengör man med spray så kommer problemet ändå tillbaka efter en tid - då det är precis som den oönskade frösådden på en grusplan som man vill skall vara bara grus, men naturen gör vad den kan att det skall bli gräsmatta av det hur många gånger man än rensar... - rengöring är alltså en 'never ending story'
Ofta kan man ha enklare blomspray med innehåll baserat på vatten med lite diskmedel eller såpa i de flesta gångerna när man gör rent av lamellerna och när det inte räcker så får man köpa specifika spray för innerdelar.
för att förlänga intervallerna så bör innedelen fläktfart hållas låg så att flänspaketet blir ordentligt kall när det går i AC-drift så att det bildas mycket kondens som hela tiden sköljer av lamellerna och med detta i vattnet fastande dammet sköljs av från lamellernas yta - och vid lägre avbrott i AC-driften att man med minst halvtimmes körning kör enbart på fläkt för att torka ut flänspaketet, och om det skall gå fortare, att det hörs i värmepumpslägen ett stund (typ 10 minuter - en kvart för att ånga ur vattnet ur flänspaketet ordentligt)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad är det för medel du använder? En värmepumpsinstallatör sålde på mig någon dyr sprayflaska, tror den kostade närmare 250 kr, tror det hette CLINEX A/C. Trots att jag sköljde igenom maskinen rejält med vatten så fanns det ändå medel kvar som klistrade ihop fenorna, vilket i sin tur ledde till att jag fick demontera stora delar av innerdelen för att tvätta bort rengöringsmedlet. Sedan dess har jag endast kört vanligt vatten och Yes i en blomspruta.F Festlund skrev:
Vi har aldrig rengjort utedelen mer än möjligen ytterhöljet, men visst, den står ju under takfoten lite skyddat så den är inte så utsatt. Tänker att hade det varit ett problem så skulle den kyla eller värma sämre, eller göra av med mer ström.pacman42 skrev:
Men jag måste erkänna att vi är ganska dåliga på att dammsuga den. Det kanske sker 3 gånger om året, men det är aldrig särskilt mycket damm i filtren, märkligt nog.
Tack för ett bra svar!X xxargs skrev:Den är inte defekt utan det är naturen som gör sig påmind.
Du känner säkert till att det kan vara dålig - sur-trasa doft i bil-AC och samma sak gäller även VP/AC innerdelar i hus. dvs. det sätter sig 'mat' på de fuktiga av kondens kalla lamellerna - dvs. avsatt damm och pollen mm. och efter en tid växer det bakterier på dessa ytor och börja stinka - rengör man med spray så kommer problemet ändå tillbaka efter en tid - då det är precis som den oönskade frösådden på en grusplan som man vill skall vara bara grus, men naturen gör vad den kan att det skall bli gräsmatta av det hur många gånger man än rensar... - rengöring är alltså en 'never ending story'
Ofta kan man ha enklare blomspray med innehåll baserat på vatten med lite diskmedel eller såpa i de flesta gångerna när man gör rent av lamellerna och när det inte räcker så får man köpa specifika spray för innerdelar.
för att förlänga intervallerna så bör innedelen fläktfart hållas låg så att flänspaketet blir ordentligt kall när det går i AC-drift så att det bildas mycket kondens som hela tiden sköljer av lamellerna och med detta i vattnet fastande dammet sköljs av från lamellernas yta - och vid lägre avbrott i AC-driften att man med minst halvtimmes körning kör enbart på fläkt för att torka ut flänspaketet, och om det skall gå fortare, att det hörs i värmepumpslägen ett stund (typ 10 minuter - en kvart för att ånga ur vattnet ur flänspaketet ordentligt)
Ja, den sura doften som kan uppstå i bilar påminner om den här doften, men vi har aldrig behövt rengöra AC:n i bilarna. Det har alltid försvunnit av sig själv ganska snabbt, eller så har det räckt att byta filtret. Det har aldrig varit en så här långdragen historia.
Innerdelen på vår Mitsubishi har först ett grovt mesh air filter, men det är sällan man ser något damm där. Innanför sitter lamellerna, och där finns även hållare för mindre filter som saknas på vår maskin. I manualen kallas de Allergen Clear Filter och Photocatalytic Deodorising Filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De filtren täcker dock bara en liten del av lamellerna, så jag är tveksam till om de egentligen skulle göra någon större skillnad?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har haft ute fläkthjulet och rengjort det en gång för många år sedan, men det var riktigt krångligt och känsligt. Jag tror tyvärr att jag råkade bryta av någon fena. Det verkar inte ha gjort någon skillnad, men man får ändå intrycket av att det inte riktigt är meningen att man ska rengöra det själv.
Jag tror till och med att det stod något om att man inte skulle tvätta hjulet för mycket, eftersom det hade någon behandling från fabrik som skulle motverka påväxt.
Jag har nu satt ner fläkthastigheten till steg 2 av 5. Nackdelen är dock att luften inte sprids lika bra i huset längre.
Det jag brukar använda är en vanlig blomspruta med Yes och vatten, som jag sprayar rikligt på lamellerna. För att rengöra avloppet kopplar jag på vattendammsugaren utifrån, så att eventuell smuts i rören följer med ut.
Tidigare har vi gjort ungefär som du beskriver, dels genom att använda programmet som fortsätter fläkta efter avstängning så att enheten torkar, dels genom att manuellt köra värme med jämna mellanrum för att torka ut den. Tyvärr har vi inte hittat något som fungerar särskilt bra.
Jag antar att vi får testa att dammsuga oftare och spraya igenom med Yesvatten mer regelbundet, inte bara när det redan börjat lukta illa.
Jag använder rengöringsmedel för LVP som köps hos fackhandeln som levererade min pump, skulle gissa att dom olika märkena innehåller snarlika saker.
Det viktiga är att man ser till att medlet sköljs ut med kondensslangen så jag sprayar hela flaskan medel, väntar ca 15 minuter och sprayar sedan 2 flaskor med vatten över lamellerna så man är säker att allt medel sköljts bort. Enligt tillverkaren så räcker det med en omgång vatten men det tyckte inte jag. 👍🏻
Du ska inte behöva demontera innerdelen för att rengöra, det är därför man gör det ofta istället. Gör man det ofta och regelbundet hinner det aldrig ”byggas upp” skit. 👍🏻
Det viktiga är att man ser till att medlet sköljs ut med kondensslangen så jag sprayar hela flaskan medel, väntar ca 15 minuter och sprayar sedan 2 flaskor med vatten över lamellerna så man är säker att allt medel sköljts bort. Enligt tillverkaren så räcker det med en omgång vatten men det tyckte inte jag. 👍🏻
Du ska inte behöva demontera innerdelen för att rengöra, det är därför man gör det ofta istället. Gör man det ofta och regelbundet hinner det aldrig ”byggas upp” skit. 👍🏻
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden