Hej
Lysröret i överljuset i mitt badrumsskåp från Svedbergs lyser bara i ytterkanterna. Har provat med två nya lysrör så felet måste sitta någon annanstans. Sitter det någon glimtändare som går att byta, får jag byta hela lampinsatsen eller ska jag leta felet på någon helt annan plats?
Skåpet är 14 år gammalt. Märkningen är på insatsen är tl2001-13 och jag använder 13W T5-lysrör.

• En hylla med växt, skruvmejsel, hammare och LED-lampa under monteringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit lampa med etikett som visar modellnummer, spänning, CE-märkning och varningssymboler mot en träbakgrund.
    Skapa konto
Vad jag får fram så är det elektroniskt drivdon, alltså ingen glimtändare.
Troligen är det drivdonet som håller på att ge upp.
Armaturen är 14 år gammal.

Jag hade letat efter ny lämplig armatur.

• Gilla
jerydh och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad jag får fram så är det elektroniskt drivdon, alltså ingen glimtändare.
Troligen är det drivdonet som håller på att ge upp.
Armaturen är 14 år gammal.

Jag hade letat efter ny lämplig armatur.
Tack, då gör jag så.

J jerydh skrev:
Hej
Lysröret i överljuset i mitt badrumsskåp från Svedbergs lyser bara i ytterkanterna. Har provat med två nya lysrör så felet måste sitta någon annanstans. Sitter det någon glimtändare som går att byta, får jag byta hela lampinsatsen eller ska jag leta felet på någon helt annan plats?
Skåpet är 14 år gammalt. Märkningen är på insatsen är tl2001-13 och jag använder 13W T5-lysrör.
Var köpte du lysröret?

Transformator/drossel är lika dyr som att byta till LED.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Har fått samma problem med samma armatur.

Finns det en transformator inuti spegelskåpet som måste bytas eller går det 230 V direkt till armaturen som gör att man skulle kunna koppla på annan 230 V-armatur?

• Demonterad belysningsarmatur i ett spegelskåp, med synliga kablar och en exponerad vägg bakom; skruvar ligger på sidan av armaturen.
    Skapa konto
Det är 230V direkt in i armaturen, drivdonet sitter inbyggt i armaturen.

• Gilla
jerydh
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Det är 230V direkt in i armaturen, drivdonet sitter inbyggt i armaturen.
Tack för snabbt svar! Då bör det gå att ersätta armaturen med en annan 🙂

Jag tänkte lyfta ämnet lite då jag precis bytt mina armaturer i ett Svedbergs skåp.
Brukar undvika att väcka de döda men kanske hjälper någon!

Denna armatur får precis plats i den övre delen:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...-och-skapsbelysning/bankbelysning-led-019937/

Och denna där nere:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...-och-skapsbelysning/bankbelysning-led-019938/

Klipp och skarva kontakten med den befintliga kabeln, jag upptäckte att den är lite kort, men om man demonterar den gamla armaturen får man fram 5cm till. Går ju och öppna den nya armaturen och skarva innuti, men såg ingen anledning till det då kontakten får plats i skåpet.

IP klassningen kanske inte lever upp till ett badrum, men med tanke på att det sitter tätningar på locken i skåpet är jag inte orolig.

Lyser mer än godkänt. Glöm inte och kolla så allt är strömlöst!

• Gilla
jerydh och 2 till
  • Laddar…
N Nybörjaren! skrev:
Jag tänkte lyfta ämnet lite då jag precis bytt mina armaturer i ett Svedbergs skåp.

[länk]

Och denna där nere:
[länk]

Klipp och skarva kontakten med den befintliga kabeln, jag upptäckte att den är lite kort, men om man demonterar den gamla armaturen får man fram 5cm till. Går ju och öppna den nya armaturen och skarva innuti, men såg ingen anledning till det då kontakten får plats i skåpet.

IP klassningen kanske inte lever upp till ett badrum, men med tanke på att det sitter tätningar på locken i skåpet är jag inte orolig.

Hade samma problem och gjorde som du. Blev perfekt! Tack

F Fredrik79# skrev:
Hade samma problem och gjorde som du. Blev perfekt! Tack
Kul att det va till hjälp :-)

N Nybörjaren! skrev:

[länk]

Och denna där nere:
[länk]

Grymt, det var jag som startade tråden och har fortfarande inte fixat till det 😑 så det här var till stor hjälp. Den sminkande delen av familjen kommer vara tacksam 😜

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
J jerydh skrev:
Grymt, det var jag som startade tråden och har fortfarande inte fixat till det 😑 så det här var till stor hjälp. Den sminkande delen av familjen kommer vara tacksam 😜
Hehe, härligt :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.