Hej! Kan någon på enkel svenska förklara vad skyddstransformatorn gör? Vad gör den vita dosan till vänster?

Den grå lådan, alltså själva skyddstransformatorn, är relativt varm - är det normalt?

I kabellisterna nedtill går trådar till och från rumstermostaterna. Längst ner (utanför bild) finns en av golvvärme-fördelarna. Transformator med anslutningskabel, monterad på vägg ovanför en radiator. Teknisk installation inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den förser något, troligen då styrningen till golvvärmen (vattenburen?) med 24V. Begreppet "skyddstransformator" säger oss att transformatorns lindningar är separerade och "ordentligt" isolerade från varandra, dvs ingen farlig spänning kan finnas på 24V-sidan, i ansluten utrustning. Att den blir lite ljummen är normalt.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den förser något, troligen då styrningen till golvvärmen (vattenburen?) med 24V. Begreppet "skyddstransformator" säger oss att transformatorns lindningar är separerade och "ordentligt" isolerade från varandra, dvs ingen farlig spänning kan finnas på 24V-sidan, i ansluten utrustning. Att den blir lite ljummen är normalt.
Tack för svar. Den har en 10A-säkring. Hur mycket ström drar den, alltså vad tror du är effekten?

Det är det den matar som drar, "den" drar ingenting.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är det den matar som drar, "den" drar ingenting.
OK, det innebär att det är rumstermostaterna som drar nånting och som har 10A-säkringen?

D Daoe skrev:
OK, det innebär att det är rumstermostaterna som drar nånting och som har 10A-säkringen?
10A säkringen i matande ände skyddar endast kabeln till transformatorn.
Transformatorn har en glassäkring på 6.3A för 24V sidan.
Trafon kan max leverera 150VA alltså 150Watt.
Men som tidigare skriver så ligger förbrukningen lägre. Men ingen vet tills man mätt eller räknat förbrukarna.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Om du ser på skylten står det 150 VA som är vad den kan mata på 24 VAC sidan och där kommer de 6.3 A in som syns där dvs den kan ge max ca 6 A vid 24 V som den transformerat ner (och isolerat) från nätspänningen. På nätsidan skulle det teoretiskt räcka med en säkring på mindre än 1 A och även i praktiken med tanke på inkopplingsströmmar räcker några få ampere till så att den har 10 A är inte nödvändigt men inte heller något fel eller problem.

Värmen du känner kommer av förluster i trafon både sk järnförluster i kärnan och kopparförluster pga motstånd i lindningarna och strömmen genom dem. Nu är din dimensionerad för 220 V och inte som vi har nu runt 230 V i nätet, det ger också lite extra förluster i järnkärnan särskilt om den är i tomgång eller låglastad. Inget konstigt med det heller det rör sig inte om så många watt men i nutid skulle ett elektroniskt nätdon vara att föredra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
150VA är klart mer än någon styrning kräver, men skulle kunna räcka till golvvärme i ett inte allt för stort utrymme.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du ser på skylten står det 150 VA som är vad den kan mata på 24 VAC sidan och där kommer de 6.3 A in som syns där dvs den kan ge max ca 6 A vid 24 V som den transformerat ner (och isolerat) från nätspänningen. På nätsidan skulle det teoretiskt räcka med en säkring på mindre än 1 A och även i praktiken med tanke på inkopplingsströmmar räcker några få ampere till så att den har 10 A är inte nödvändigt men inte heller något fel eller problem.

Värmen du känner kommer av förluster i trafon både sk järnförluster i kärnan och kopparförluster pga motstånd i lindningarna och strömmen genom dem. Nu är din dimensionerad för 220 V och inte som vi har nu runt 230 V i nätet, det ger också lite extra förluster i järnkärnan särskilt om den är i tomgång eller låglastad. Inget konstigt med det heller det rör sig inte om så många watt men i nutid skulle ett elektroniskt nätdon vara att föredra.
Tack för svar! Vad gör den vita dosan till vänster?

D Daniel 109 skrev:
150VA är klart mer än någon styrning kräver, men skulle kunna räcka till golvvärme i ett inte allt för stort utrymme.
Kan du utveckla?

D Daoe skrev:
Tack för svar! Vad gör den vita dosan till vänster?
Det verkar vara en anslutningsdosa som kopplar trafon via sladdstumpen mot fasta installationen tex rör som går vidare i väggen. Kanske det missats med placeringen vid jobbet annars skulle matningen kunnat gå osynligt in i bottenplattan på plastkapslingen.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det verkar vara en anslutningsdosa som kopplar trafon via sladdstumpen mot fasta installationen tex rör som går vidare i väggen. Kanske det missats med placeringen vid jobbet annars skulle matningen kunnat gå osynligt in i bottenplattan på plastkapslingen.
Nu är det så att jag inte använder rumstermostaterna och jag har skruvat loss alla golvvärme-termostater vid golvvärme-fördelarna. Kan/ska jag skruva ur denna 10A-säkring? Kommer transformatorn då att svalna så att säga?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Nu är det så att jag inte använder rumstermostaterna och jag har skruvat loss alla golvvärme-termostater vid golvvärme-fördelarna. Kan/ska jag skruva ur denna 10A-säkring? Kommer transformatorn då att svalna så att säga?
D Daoe skrev:
Hur taggar man en användare?

D Daoe skrev:
Ifall du fortfarande undrar så är svaren "ja", och "ja". Dvs om den 10A säkringen bara matar trafon så händer inget annat om du skruvar ur den. Och om du verkligen inte använder termostater eller vad det nu är den här trafon matar så händer inget om den blir spänningslös.

I vilket fall så är det svårt att se att något skall gå sönder för att du provar.

• Gilla
Daoe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.