32 958 läst ·
101 svar
33k läst
101 svar
Vad gäller vid vattenskada om grannen ovan skadar mitt badrum oavsiktligt?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nej, just skador från tappvatten (alltså inte avlopp, inte värmeledningar osv) finns det en skrivning om i bostadsrättslagen, där har föreningen ett ansvar att täcka skadorna helt. Även ytskikt.
Det är nog så att Du fattat fel. Vi har haft vatten skador där den boende inte haft brf tillägget och det blev dyrt för den boende typ 200k sek. Många invandrade förstår inte konceptet brf och inte heller det här med brf tillägget.A Arne_Planka skrev:
Föreningen där jag bor har därför tecknat tillägget kollektivt, tryggare för alla.
Verkar som jag har tolkat det lite fel.The Famous skrev:
Det är nog så att Du fattat fel. Vi har haft vatten skador där den boende inte haft brf tillägget och det blev dyrt för den boende typ 200k sek. Många invandrade förstår inte konceptet brf och inte heller det här med brf tillägget.
Föreningen där jag bor har därför tecknat tillägget kollektivt, tryggare för alla.
Från Compricers sida:
"Nej, bostadsrättstillägg är oftast inte ett måste men det finns många bostadsrättsföreningar som kräver att du ska ha det"
Nej, där misstar du dig. Ytskiktet i detta fall är föreningens ansvar. Jag hade en sån skada och den reglerades av föreningen.J jormi skrev:
Beskedet från mitt försäkringsbolag var; "På de uppgifter vi nu fått är skadan orsakad av en läckande tappvattenledning. Enligt bostadsrättslagen har du då ingen reparationsskyldighet för skadorna i lägenheten. Skadan skall därför helt regleras av din bostadsrättsförening".
Jag tror det kommer från 7 kap. 12 § tredje stycket i bostadsrättslagen.
Har det blivit någon klarhet vilken typ av vattenskada som ni råkat ut?M Mannhem skrev:
Vattenledningsskada eller vattenskada ( avlopp, värme )
Absolut, du har rätt, kommer skadan från en tappvattenledning så står föreningen för allt.L Leifur skrev:Nej, där misstar du dig. Ytskiktet i detta fall är föreningens ansvar. Jag hade en sån skada och den reglerades av föreningen.
Beskedet från mitt försäkringsbolag var; "På de uppgifter vi nu fått är skadan orsakad av en läckande tappvattenledning. Enligt bostadsrättslagen har du då ingen reparationsskyldighet för skadorna i lägenheten. Skadan skall därför helt regleras av din bostadsrättsförening".
Jag tror det kommer från 7 kap. 12 § tredje stycket i bostadsrättslagen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden