Nej, just skador från tappvatten (alltså inte avlopp, inte värmeledningar osv) finns det en skrivning om i bostadsrättslagen, där har föreningen ett ansvar att täcka skadorna helt. Även ytskikt.

• Gilla
jormi och 3 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
En bostadsrättsförsäkring är lagstadgad om jag inte fattat fel.
Det är nog så att Du fattat fel. Vi har haft vatten skador där den boende inte haft brf tillägget och det blev dyrt för den boende typ 200k sek. Många invandrade förstår inte konceptet brf och inte heller det här med brf tillägget.
Föreningen där jag bor har därför tecknat tillägget kollektivt, tryggare för alla.

• Gilla
Mannhem
  • Laddar…
The Famous The Famous skrev:
Det är nog så att Du fattat fel. Vi har haft vatten skador där den boende inte haft brf tillägget och det blev dyrt för den boende typ 200k sek. Många invandrade förstår inte konceptet brf och inte heller det här med brf tillägget.
Föreningen där jag bor har därför tecknat tillägget kollektivt, tryggare för alla.
Verkar som jag har tolkat det lite fel.
Från Compricers sida:
"Nej, bostadsrättstillägg är oftast inte ett måste men det finns många bostadsrättsföreningar som kräver att du ska ha det"

• Gilla
Mannhem
  • Laddar…
J jormi skrev:
Föreningens fastighetsförsäkring ersätter rören. Ytskikten går på bostadsrättstillägget vilket täcker ytskikten. Det är alltså två olika försäkringar. Ytskikten tar aldrig föreningens försäkring utan det ligger alltid på boende. (alltså bostadsrättstillägget)
Nej, där misstar du dig. Ytskiktet i detta fall är föreningens ansvar. Jag hade en sån skada och den reglerades av föreningen.

Beskedet från mitt försäkringsbolag var; "På de uppgifter vi nu fått är skadan orsakad av en läckande tappvattenledning. Enligt bostadsrättslagen har du då ingen reparationsskyldighet för skadorna i lägenheten. Skadan skall därför helt regleras av din bostadsrättsförening".

Jag tror det kommer från 7 kap. 12 § tredje stycket i bostadsrättslagen.

• Gilla
Mannhem och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för jävja skit ?
är inte fastighetsförsäkringen som ska ta evt. skador ?

• Gilla
Mannhem
  • Laddar…
A a128 skrev:
Vad är det för jävja skit ?
är inte fastighetsförsäkringen som ska ta evt. skador ?
Jodå, om Du bor i en hyresrätt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Försäkringen på fastigheten borde inte vara annorlunda med en massa hål i

Redigerat:
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
A a128 skrev:
Försäkringen på fastigheten borde inte vara annorlunda med en massa hål i
Det tycker nog de flesta av oss, men försäkringar bygger på att vara en så säljbar kompott av hål som möjligt.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Vad gäller vid vattenskada om grannen ovan skadar mitt badrum oavsiktligt? Bostadsrätt. Ska teckna hemförsäkring. Huset är 10år. BRF-förs finns.

Svårt att få svar från försäkringsbolag. Svarar bara: Ersättes inte!
Har det blivit någon klarhet vilken typ av vattenskada som ni råkat ut?
Vattenledningsskada eller vattenskada ( avlopp, värme )

P
Freeddee Freeddee skrev:
Har det blivit någon klarhet vilken typ av vattenskada som ni råkat ut?
Frågan var väl hypotetisk?

• Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn skrev:
Frågan var väl hypotetisk?
Så klart, gäller att läsa innan man skriver:)

L Leifur skrev:
Nej, där misstar du dig. Ytskiktet i detta fall är föreningens ansvar. Jag hade en sån skada och den reglerades av föreningen.

Beskedet från mitt försäkringsbolag var; "På de uppgifter vi nu fått är skadan orsakad av en läckande tappvattenledning. Enligt bostadsrättslagen har du då ingen reparationsskyldighet för skadorna i lägenheten. Skadan skall därför helt regleras av din bostadsrättsförening".

Jag tror det kommer från 7 kap. 12 § tredje stycket i bostadsrättslagen.
Absolut, du har rätt, kommer skadan från en tappvattenledning så står föreningen för allt. :)

• Gilla
a128
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.