I min kommun har dom tydligen upprättat ett kulturmiljöprogram som innebär att vissa fastigheter inte får ställa upp attefallare utan att söka bygglov, även fast det är utanför detaljplanerat område. Min fastighet, som är en jordbruksfastighet, är boningshuset med i kulturmiljöprogrammet. Som jag förstår det ska det alltså bevaras att se ut som ursprungligt skick för att någon på kommunen har bestämt att det har något kulturhistoriskt värde av något slag. Frågan är då, vad får kommunen begränsa i övrigt på fastigheten? Kan dom bestämma att jag inte får bygga en attefallare alls på min egen tomt och mark? Jag vill inte ställa för många frågor till kommunen för att inte väcka den björn som sover innan jag fått reda på vad som faktiskt gäller. Är det någon som har bättre koll på det här området?
Frågan är varför du vill ha en attefallare om det är utanför detaljplanerat område? Den enda fördelen med attefallaren är att du får bryta mot detaljplanen. Om du istället söker bygglov (eller bygger utan om det är utanför sammanhållen bebyggelse) har du större frihet. Finns det områdesbestämmelser?A ander123 skrev:I min kommun har dom tydligen upprättat ett kulturmiljöprogram som innebär att vissa fastigheter inte får ställa upp attefallare utan att söka bygglov, även fast det är utanför detaljplanerat område. Min fastighet, som är en jordbruksfastighet, är boningshuset med i kulturmiljöprogrammet. Som jag förstår det ska det alltså bevaras att se ut som ursprungligt skick för att någon på kommunen har bestämt att det har något kulturhistoriskt värde av något slag. Frågan är då, vad får kommunen begränsa i övrigt på fastigheten? Kan dom bestämma att jag inte får bygga en attefallare alls på min egen tomt och mark? Jag vill inte ställa för många frågor till kommunen för att inte väcka den björn som sover innan jag fått reda på vad som faktiskt gäller. Är det någon som har bättre koll på det här området?
I övrigt bör du inte påverkas vad gäller lovplikt, men det kan förstås ha betydelse för vad eller hur du får bygga.
Ja, kommunens medarbetare kan skönsmässigt besluta om detta. Du kan inte överklaga denna bedömning för formellt är det inte styrande utan rådgivande. Det hela handlar om 8 kap. 13 § i PBL som gör att särskilt värdefulla byggnader eller bebyggelseområden utifrån historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt inte får förvanskas:A ander123 skrev:I min kommun har dom tydligen upprättat ett kulturmiljöprogram som innebär att vissa fastigheter inte får ställa upp attefallare utan att söka bygglov, även fast det är utanför detaljplanerat område. Min fastighet, som är en jordbruksfastighet, är boningshuset med i kulturmiljöprogrammet. Som jag förstår det ska det alltså bevaras att se ut som ursprungligt skick för att någon på kommunen har bestämt att det har något kulturhistoriskt värde av något slag. Frågan är då, vad får kommunen begränsa i övrigt på fastigheten? Kan dom bestämma att jag inte får bygga en attefallare alls på min egen tomt och mark?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MÖD har beslutat att attefallshus ej får uppföras inom sådana område (MÖD 2017-05-29 mål nr P 1588-17).
Det juridiskt knepiga är att även om kulturmiljöprogrammet som kommunen har tagit fram formellt inte är ett beslut så representerar det kommunens tolkning. Om du inte håller med om den tolkningen uppför du ditt attefallshus i alla fall genom att inge en anmälan, du kommer då att vägras startbesked från byggnadsnämnden med stöd i att åtgärden kräver bygglov p g a regleringen i 8 kap. 13 § i PBL. Detta överklagar du och sen får du en rättslig prövning via länsstyrelsen, MMD och i värsta fall MÖD om kommunens bedömning enligt kulturmiljöprogrammet är korrekt eller inte. Jag gissar att du redan har förlorat före du överklagar eftersom kulturmiljöfolket har stor auktoritet, vad en sådan kommunal medarbetare eller inhyrd konsult tycker spelar roll i prövningen. Rätta mig om jag har fel!
Hemma hos oss får man inte ändra "gårdarnas karaktär". Exakt vad det innebär vet jag inte, men jag gissar att en nitisk tjänsteman skulle slå ner på en ny häck eller att man parkerar en ful släpvagn alltför synligt från stora vägen.
Okej, så attefallare får inte uppföras rakt av. Det kändes ju kasst. Egentligen är det ett växthus om 25kvm jag vill ställa upp men det verkar gå under attefallsreglerna. Om jag håller mig till 15 kvm ska det gå bra eftersom det då räknas som en friggebod? Eller?Claes Sörmland skrev:
Ja, kommunens medarbetare kan skönsmässigt besluta om detta. Du kan inte överklaga denna bedömning för formellt är det inte styrande utan rådgivande. Det hela handlar om 8 kap. 13 § i PBL som gör att särskilt värdefulla byggnader eller bebyggelseområden utifrån historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt inte får förvanskas:
[bild]
MÖD har beslutat att attefallshus ej får uppföras inom sådana område (MÖD 2017-05-29 mål nr P 1588-17).
Det juridiskt knepiga är att även om kulturmiljöprogrammet som kommunen har tagit fram formellt inte är ett beslut så representerar det kommunens tolkning. Om du inte håller med om den tolkningen uppför du ditt attefallshus i alla fall genom att inge en anmälan, du kommer då att vägras startbesked från byggnadsnämnden med stöd i att åtgärden kräver bygglov p g a regleringen i 8 kap. 13 § i PBL. Detta överklagar du och sen får du en rättslig prövning via länsstyrelsen, MMD och i värsta fall MÖD om kommunens bedömning enligt kulturmiljöprogrammet är korrekt eller inte. Jag gissar att du redan har förlorat före du överklagar eftersom kulturmiljöfolket har stor auktoritet, vad en sådan kommunal medarbetare eller inhyrd konsult tycker spelar roll i prövningen. Rätta mig om jag har fel!
En tanke jag hade var att vänta till nästa år då de föreslagna reglerna förhoppsningsvis gäller att man inte behöver anmäla attefallsbyggen men då kanske det inte ens hjälper då?
Ja en ekonomibyggnad behöver man varken lov eller anmälan för men då ska den ju strikt vara till för gårdens behov och ett växthus som jag i det här fallet vill bygga är inte riktigt för gårdens behov tyvärr.F fribygg skrev:
Varför är det kasst? Som jag skrev finns egentligen ingen fördel med attefallare utanför detaljplan, och om det är utanför sammanhållen bebyggelse krävs varken lov eller anmälan.A ander123 skrev:Okej, så attefallare får inte uppföras rakt av. Det kändes ju kasst. Egentligen är det ett växthus om 25kvm jag vill ställa upp men det verkar gå under attefallsreglerna. Om jag håller mig till 15 kvm ska det gå bra eftersom det då räknas som en friggebod? Eller?
En tanke jag hade var att vänta till nästa år då de föreslagna reglerna förhoppsningsvis gäller att man inte behöver anmäla attefallsbyggen men då kanske det inte ens hjälper då?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 853 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 853 inlägg
Nya reglerna gör att en byggnad även på 15kvm regleras i kulturhistoriska miljöer.A ander123 skrev:Okej, så attefallare får inte uppföras rakt av. Det kändes ju kasst. Egentligen är det ett växthus om 25kvm jag vill ställa upp men det verkar gå under attefallsreglerna. Om jag håller mig till 15 kvm ska det gå bra eftersom det då räknas som en friggebod? Eller?
Kolla med handläggare på kommunen vad kulturprogrammet innebär för just din fastighet. I programmet som reglerar området vår fastighet ligger inom står det ganska klart i dokumentet vad de ser är skyddsvärt, tex att man inte får bygga för nära vägen (siktlinjen ska bevaras), trädgårdarna ska förbli stora och att ny bebyggelse ska följa befintlig bebyggelse’s karaktärsdrag (skala, placering, materialval etc.)
Det ligger innanför sammanhängande bebyggelse så jag klarar mig inte undan tack vare det tyvärr.Contrefort skrev:
Det är kasst för att jag tolkar det som att om jag vill ställa upp ett växthus får jag inte det eftersom det går under klassningen attefallare om det är 25 kvm och att det därmed krävs bygglov vilket enligt Claessörmlaands inlägg inte kommer godkännas? Eller missförstår jag?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 853 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 853 inlägg
Det är inte helt säkert att det är helt kört. Kulturprogrammen är vägledande men inte helt reglerande. Så om du skickar in anmälan (enl. attefallsreglerna) så kan den godkännas om kommunens politiker och tjänstemän inte tycker att den påverkar det kulturella värdet.A ander123 skrev:Det ligger innanför sammanhängande bebyggelse så jag klarar mig inte undan tack vare det tyvärr.
Det är kasst för att jag tolkar det som att om jag vill ställa upp ett växthus får jag inte det eftersom det går under klassningen attefallare om det är 25 kvm och att det därmed krävs bygglov vilket enligt Claessörmlaands inlägg inte kommer godkännas? Eller missförstår jag?
Om du däremot blir nekad kommer det inte leda nån vart att överklaga då det räcker med att om fastigheten finns utmärkt som värdefull i kultur/historiskt hänseende, för att du inte ska innefattas av attefallsreglerna eller att det krävs lov.
Jag vet inte varför det skulle vara kört pga ett kulturmiljöprogran, men det är omöjligt att säga utan att ha sett din tomt och vad programmet säger. Det är möjligt att det kommer att innebära hårdare krav på placering och utformning av byggnaden, men behöver absolut inte vara ett totalt stopp.A ander123 skrev:
Områdesbestämmelserna hade kunnat diktera villkor för hur bebyggelsen ska formas. Utan sådana blir det på ett sätt friare men också mer oförutsägbart.
Klicka här för att svara