41 517 läst ·
318 svar
42k läst
318 svar
Vad gäller när hantverkaren gör saker som inte finns i offerten?
Det är något som inte stämmer i den här tråden, får jag en känsla av.
Jag har mycket svårt att tro, att en elektriker sätter igång och byter alla vägguttag i intilliggande rum, samt installerar JFB utan kundens medgivande. Om kunden/TS vägrat, borde han ha tackat för sig och gått sin väg. Om han ändå gjort det, mot TS vilja, så borde tagit så lång tid att TS märkt vad han höll på med. TS borde väl då, redan under arbetets gång, ifrågasatt vad elektrikern gjorde.
Jag undrar även hur de flesta resonerat om elektrikern struntat i lagen, och bara installerat uttagen i köket. Jag tror att de flesta ansett att han var oseriös...en klåpare.
Jag har mycket svårt att tro, att en elektriker sätter igång och byter alla vägguttag i intilliggande rum, samt installerar JFB utan kundens medgivande. Om kunden/TS vägrat, borde han ha tackat för sig och gått sin väg. Om han ändå gjort det, mot TS vilja, så borde tagit så lång tid att TS märkt vad han höll på med. TS borde väl då, redan under arbetets gång, ifrågasatt vad elektrikern gjorde.
Jag undrar även hur de flesta resonerat om elektrikern struntat i lagen, och bara installerat uttagen i köket. Jag tror att de flesta ansett att han var oseriös...en klåpare.
Får tyvärr samma känsla som AG A............i många trådar här på BH. Inte bara denna, alltså.
Gång på gång vittnas det om kunder som inte sett,hört,vetat,sagt,påstått,beställt osv osv förrän saker och ting är genomfört. Visst kan det hända nån gång men på BH kryllar det av dessa exempel. Luktar lite för unket, så att säga.
Man måste vara lite på tå om man äger och vårdar sitt hus eller motsvarande. Eller så här....man köper inte en Volvo 142;a som pendlarbil om inte vet att en bil har 4 hjul.
Gång på gång vittnas det om kunder som inte sett,hört,vetat,sagt,påstått,beställt osv osv förrän saker och ting är genomfört. Visst kan det hända nån gång men på BH kryllar det av dessa exempel. Luktar lite för unket, så att säga.
Man måste vara lite på tå om man äger och vårdar sitt hus eller motsvarande. Eller så här....man köper inte en Volvo 142;a som pendlarbil om inte vet att en bil har 4 hjul.
Det är inte alls konstigt att det är så, det vore snarare konstigt om det inte vore så, eftersom det här är ett konsumentforum. Hit vänder man sig när man behöver hjälp. Hade allt gått som tänkt hade det aldrig blivit någon tråd, vare sig i detta fallet eller många andra. Det är lite som att beklaga sig över att alla som söker till ett sjukhus är sjuka eller i behov av vård eller hjälp. Go figure.
Lägg av!!thomasx skrev:Det är inte alls konstigt att det är så, det vore snarare konstigt om det inte vore så, eftersom det här är ett konsumentforum. Hit vänder man sig när man behöver hjälp. Hade allt gått som tänkt hade det aldrig blivit någon tråd, vare sig i detta fallet eller många andra. Det är lite som att beklaga sig över att alla som söker till ett sjukhus är sjuka eller i behov av vård eller hjälp. Go figure.
Det är väl en sak att meningar går isär men att förlöjliga ett inlägg man själv inte håller med om tillför ingenting. Du vet mycket väl vad jag menar med mitt inlägg.
Elektrikern agerande är säkert utan tvekan helt riktigt men frågan är om TS ska betala kostnaden för det extra jobb som tillkom. Alla andra som lämnade offert kanske hade med sig en elektriker som direkt såg behovet och räknade på det i anbudet vilket gjorde att de missade jobbet för att TS nuvarande entreprenör var billigare.AG A skrev:Det är något som inte stämmer i den här tråden, får jag en känsla av.
Så jag tycker fortfarande att kärnfrågan är om entreprenören borde ha insett behovet av JFB när han lämnade en offert. Elektrikern som kom till TS verkar direkt sett att det behövs enligt gällande regler och då handlar det snarare om en bristande kompetens hos entreprenören men det faller i så fall tillbaka på entreprenören och inte TS. Sen är det självklart så att elektrikern som är underentreprenör får hantera oväntade arbeten med entreprenören men det finns inget självklart samband att den kostnaden hamnar på TS beroende på hur avtalet ser ut utan huvudentreprenören kanske får ta den kostnaden.
När vi byggde hus var det många beslut som fattades löpande trots att vi hade fast pris och bara för att en underentreprenör till vår entreprenör frågade om något eller påpekade att de var tvungna att göra något annorlunda så förutsatte jag som beställare självklart att det är en del av uppdraget så länge inte min avtalspart, huvudentreprenören, meddelar mig att det är en ändring som innebär en extrakostnad för mig.
Därför blir det också väldigt tveksamt att hävda att när en underentreprenör som TS inte har avtal med talar om att man måste göra något att det handlar om en extrakostnad eftersom det rimligtvis borde gå genom huvudentreprenören.
Redigerat:
Precis därför bör man kanske inte heller generellt påstå att hantverkare är myglare, eller vad de nu kallas. I detta forum tas ju bara problemen upp. Självklart finns det hantverkare som gör fel, och beter sig väldigt illa. Det finns inom alla yrken. Men, man ska inte tro att alla hantverkare försöker luras, för att man läst på detta forum. Vi hör ju dessutom bara en sida, dvs TS i alla trådar. Vi hör ju aldrig hantverkaren ifråga.thomasx skrev:Det är inte alls konstigt att det är så, det vore snarare konstigt om det inte vore så, eftersom det här är ett konsumentforum. Hit vänder man sig när man behöver hjälp. Hade allt gått som tänkt hade det aldrig blivit någon tråd, vare sig i detta fallet eller många andra. Det är lite som att beklaga sig över att alla som söker till ett sjukhus är sjuka eller i behov av vård eller hjälp. Go figure.
Jag tycker man måste ha respekt för att en kund varken är en van beställare eller har kunskap inom det hantverk som tjänsten gäller. Du kan inte som en säljare av en tjänst till en "okunnig" förutsätta att de ska förstå något alls om du inte förklarar. Det som är självklart för dig som jobbar i branschen är inte det för en ovan beställare. Jag svarade precis på ett inlägg i en annan tråd (https://www.byggahus.se/forum/hantverkare/267662-att-tanka-pa-som-egen-foretagare.html) där en blivande egenföretagare efterlyste hjälp vad man ska tänka på och jag är övertygad om att det i det flesta fall inte handlar om oärliga kunder eller oärliga hantverkare men som säljare av en tjänst har du ett ansvar att din kund förstår vad ni avtalat om för att kunden i slutänden ska bli nöjd.Nils82 skrev:Får tyvärr samma känsla som AG A............i många trådar här på BH. Inte bara denna, alltså.
Jag håller delvis med dig. Entreprenören "borde" insett att fler uttag skulle bytas. Men i detta fall var det även tveksamt om kök och övriga rum räknade som samma. Man kan inte heller förvänta sig att en snickare ska känna till alla regler inom alla yrken.mr_bygg skrev:Elektrikern agerande är säkert utan tvekan helt riktigt men frågan är om TS ska betala kostnaden för det extra jobb som tillkom. Alla andra som lämnade offert kanske hade med sig en elektriker som direkt såg behovet och räknade på det i anbudet vilket gjorde att de missade jobbet för att TS nuvarande entreprenör var billigare.
Så jag tycker fortfarande att kärnfrågan är om entreprenören borde ha insett behovet av JFB när han lämnade en offert. Elektrikern som kom till TS verkar direkt sett att det behövs enligt gällande regler och då handlar det snarare om en bristande kompetens hos entreprenören men det faller i så fall tillbaka på entreprenören och inte TS. Sen är det självklart så att elektrikern som är underentreprenör får hantera oväntade arbeten med entreprenören men det finns inget självklart samband att den kostnaden hamnar på TS beroende på hur avtalet ser ut utan huvudentreprenören kanske får ta den kostnaden.
När vi byggde hus var det många beslut som fattades löpande trots att vi hade fast pris och bara för att en underentreprenör till vår entreprenör frågade om något eller påpekade att de var tvungna att göra något annorlunda så förutsatte jag som beställare självklart att det är en del av uppdraget så länge inte min avtalspart, huvudentreprenören, meddelar mig att det är en ändring som innebär en extrakostnad för mig.
Därför blir det också väldigt tveksamt att hävda att när en underentreprenör som TS inte har avtal med talar om att man måste göra något att det handlar om en extrakostnad eftersom det rimligtvis borde gå genom huvudentreprenören.
Snickaren kan inte heller be samtliga underentreprenörer komma ut och titta på alla småjobb. Varken tid eller pengar finns till sådant.
Ska man däremot vara riktigt hård, skulle kanske snickaren ha talat om att vissa oförutsedda tilläggsjobb tillkommer. Men då blir det plötsligt svårt för kunden. "Vilken offertgivare har medräknat vad?" Alla entreprenörer måste ju då följa exakt samma mall då man lämnar offert. Detta blir otroligt krångligt, då inget jobb liknar det andra. Det hela blir då enbart byråkrati, som kostar kunden en jäkla massa mer pengar i slutändan.
Vad som kan ses och inte ses är en väldigt "svävande" fråga. Man kan inte begära att varken snickare eller elektriker ska riva upp hela kåken för att försäkra sig om att all befintlig el är okej.
Vad som sen är rätt och fel, kan givetvis diskuteras. Men det jag främst reagerar på är att TS säger att elektrikern gjort jobbet, mot deras "vilja"/nejsägande. Det har jag ärligt talat mycket svårt att tro. Jag tror helt enkelt inte att elektrikern skulle gjort jobbet om TS man sagt blankt NEJ.
Håller helt med!mr_bygg skrev:Jag tycker man måste ha respekt för att en kund varken är en van beställare eller har kunskap inom det hantverk som tjänsten gäller. Du kan inte som en säljare av en tjänst till en "okunnig" förutsätta att de ska förstå något alls om du inte förklarar. Det som är självklart för dig som jobbar i branschen är inte det för en ovan beställare. Jag svarade precis på ett inlägg i en annan tråd ([länk]) där en blivande egenföretagare efterlyste hjälp vad man ska tänka på och jag är övertygad om att det i det flesta fall inte handlar om oärliga kunder eller oärliga hantverkare men som säljare av en tjänst har du ett ansvar att din kund förstår vad ni avtalat om för att kunden i slutänden ska bli nöjd.
Jag är själv brukare av hantverkartjänster då och då när tiden blir en bristvara. Ganska gött att bara pynta in fakturan och pilla sig i naveln.
Dock är det ju mitt ansvar som kund att ta ansvar för mig själv, mitt hus, mina pengar, min familj, min investering osv. Av den anledningen ser jag till att räta ut de flesta frågentecken innan och är sedan ödmjuk inför det faktum att den hantverkare/tjänst jag köpt kan stöta på "patrull" vilket medför en högre kostnad. En sådan störning är ju mitt bekymmer, det är ju mitt hus, inte hantverkarns.
Givetvis rör inte hantverkarn ett öga i skallen innan jag ger grönt ljus om jag inte redan innan sagt att det bara är att plöja på!
Nej, då förstår jag nog faktiskt inte ett skit av vad du menar med ditt inlägg, för jag uppfattar det precis så som det framgår av mitt svar. Varför inte förklara dig istället, om du nu menade något helt annat.Nils82 skrev:
Förlöjligande är det ju du som ägnar dig åt, av TS och alla andra som tar upp problem de haft med hantverkare, och som de tydligen inte får lov att ha för dig. Beklämmande!
Men nu blir det knepigt. Kunden kan knappast drabbas av att den som lämnat pris på jobbet inte har kompetens inom alla delar som ingår. Lagen är också väldigt tydlig där. Om du hårddrar det resonemanget så skulle du kunna skicka sekreteraren på kontoret på att räkna på en offert och sen så lägger du på en massa för att man inte kan förvänta sig att en sekreterare känner till alla regler inom yrket.AG A skrev:Jag håller delvis med dig. Entreprenören "borde" insett att fler uttag skulle bytas. Men i detta fall var det även tveksamt om kök och övriga rum räknade som samma. Man kan inte heller förvänta sig att en snickare ska känna till alla regler inom alla yrken.
Snickaren kan inte heller be samtliga underentreprenörer komma ut och titta på alla småjobb. Varken tid eller pengar finns till sådant.
Det är väl ganska självklart att lämnar man en offert så får kunden förutsätta att den omfattar allt som behöver göras för att nå det överenskomna slutresultatet. Det är knappast kundens problem om en firma skickar någon som inte har koll på gällande regler. Tänker man ett steg längre så inser man också att det skulle drabba alla seriösa firmor som har kompetensen hos personen som lämnar en offert eller tar med sig sina underentreprenörer.
Jag har tolkat det på ett helt annat sätt. Elektrikern har nämnt för TS att det krävs en JFB och TS har inte haft några synpunkter på det alls. Det är en information som en underentreprenör lämnat och när jag byggde hus på fast pris så hade vi massor med liknande diskussioner där man påpekade att något måste göras si eller så och skulle något extra tillkomma så förväntar jag mig som kund att få ett tydligt besked om det, en kostnadsuppskattning och en fråga om jag godkänner det.AG A skrev:
Allt beror i slutänden på vilket avtal man har med hantverkaren. De flesta kunder har sällan den kunskap att de kan räta ut de flesta frågetecken innan och informerar inte hantverkaren om eventuella undantag i sin fastprisoffert så får man anta att kunden förväntar sig att det ingår.Nils82 skrev:Dock är det ju mitt ansvar som kund att ta ansvar för mig själv, mitt hus, mina pengar, min familj, min investering osv. Av den anledningen ser jag till att räta ut de flesta frågentecken innan och är sedan ödmjuk inför det faktum att den hantverkare/tjänst jag köpt kan stöta på "patrull" vilket medför en högre kostnad. En sådan störning är ju mitt bekymmer, det är ju mitt hus, inte hantverkarns.
Givetvis rör inte hantverkarn ett öga i skallen innan jag ger grönt ljus om jag inte redan innan sagt att det bara är att plöja på!
Inträffar det en störning och hantverkaren stöter på patrull så är det förhoppningsvis något som hantverkaren räknat skulle kunna inträffa och tagit med i priset. Det är ju en av anledningarna till att köra fast pris istället för löpande. Det blir oftare dyrare för kunden än löpande men inträffar något oväntat så vet man att slutpriset inte drar iväg. Kör man löpande och det inträffar något oväntat så håller jag helt med dig att då får man som beställare hantera det och välja om man vill köra vidare eller inte.
Det hela beror givetvis på storlek på jobbet. I det här fallet rörde det sig om ett par uttag i köket. Ett jobb som uppskattningsvis tar 2 timmar. Snickaren hade kanske även hört om pris via telefon.mr_bygg skrev:Men nu blir det knepigt. Kunden kan knappast drabbas av att den som lämnat pris på jobbet inte har kompetens inom alla delar som ingår. Lagen är också väldigt tydlig där. Om du hårddrar det resonemanget så skulle du kunna skicka sekreteraren på kontoret på att räkna på en offert och sen så lägger du på en massa för att man inte kan förvänta sig att en sekreterare känner till alla regler inom yrket.
Det är väl ganska självklart att lämnar man en offert så får kunden förutsätta att den omfattar allt som behöver göras för att nå det överenskomna slutresultatet. Det är knappast kundens problem om en firma skickar någon som inte har koll på gällande regler. Tänker man ett steg längre så inser man också att det skulle drabba alla seriösa firmor som har kompetensen hos personen som lämnar en offert eller tar med sig sina underentreprenörer.
Jag har tolkat det på ett helt annat sätt. Elektrikern har nämnt för TS att det krävs en JFB och TS har inte haft några synpunkter på det alls. Det är en information som en underentreprenör lämnat och när jag byggde hus på fast pris så hade vi massor med liknande diskussioner där man påpekade att något måste göras si eller så och skulle något extra tillkomma så förväntar jag mig som kund att få ett tydligt besked om det, en kostnadsuppskattning och en fråga om jag godkänner det.
MEN. om snickaren hade bett elektrikern komma ut i förväg, innan offert lämnats hade ytterligare minst en timme behövts debiteras. Säkert även en del milersättning.
Om snickaren fått jobbet, skulle denna titt på jobbet givetvis debiterats kunden.
Men tänk om snickaren inte fått jobbet???
Det jag menar är att om en snickare ska ta in samtliga små underentreprenörer samt följa en väldig massa byråkrati (läs mitt förra inlägg), så kostar det plötsligt en hantverkare en jäkla massa tid och pengar att lämna en offert.
Samtidigt kunde rent teoretiskt sett varit så att TS el visat sig vara en total katastrof och potentiell brandfara, i hela huset. Menar du även då, att snickaren skulle slitit ut alla dragna ledningar, öppnat alla elskåp för att upptäcka det. Samt om han inte upptäckt det, skulle han stått för ny el i hela TS hus???
Då går det ju inte ens lämna pris på en enkel omtapetsering. Risken finns ju att man finner fukt när man river det gamla, och plötsligt tvingas man, som målare, stå för ett helt nytt hus åt kunden.
Om TS förstått och gått med på JFB, så måste han ju även förstått att det inte ingick i snickarens offert. Även om han inte förstått det, så nämns det inte i kontraktet, varpå saken är klar. TS har då gått med på ett tillkommande jobb som inte nämns i kontrakt.
Men det går ändå inte säga vem som gjort helt rätt eller fel. Kommunikation och ärlighet anser jag vara en av det viktigaste bitarna som egen företagare. Det säger jag, i och med att även jag är "kund" ibland.
Jag kanske missat något men jag uppfattade det som om offerten var på totalt ca 35 000:-. Att lämna offert kan man nästan aldrig ta betalt för utan det är något som man får räkna med som företagare för att få kunder. Självklart hamnar alla overheadkostnader man har i ett företag på timkostnaden och i fastpris man lämnar till kund. Som egenföretagare så får man rimligtvis räkna med att man inte får alla jobb man räknar med.AG A skrev:Det hela beror givetvis på storlek på jobbet. I det här fallet rörde det sig om ett par uttag i köket. Ett jobb som uppskattningsvis tar 2 timmar. Snickaren hade kanske även hört om pris via telefon.
MEN. om snickaren hade bett elektrikern komma ut i förväg, innan offert lämnats hade ytterligare minst en timme behövts debiteras. Säkert även en del milersättning.
Om snickaren fått jobbet, skulle denna titt på jobbet givetvis debiterats kunden.
Men tänk om snickaren inte fått jobbet???
Det jag menar är att om en snickare ska ta in samtliga små underentreprenörer samt följa en väldig massa byråkrati (läs mitt förra inlägg), så kostar det plötsligt en hantverkare en jäkla massa tid och pengar att lämna en offert.
Om du funderar ett steg till så inser du förhoppningsvis att om en entreprenör ska lämna ett pris på ett jobb så är det entreprenörens ansvar att ta in rätt kompetens på att räkna på jobbet.
Men jag tycker vi redan tidigare i tråden har rett ut vad konsumentjänstlagen säger så det du tar upp är helt irrelevant.AG A skrev:Samtidigt kunde rent teoretiskt sett varit så att TS el visat sig vara en total katastrof och potentiell brandfara, i hela huset. Menar du även då, att snickaren skulle slitit ut alla dragna ledningar, öppnat alla elskåp för att upptäcka det. Samt om han inte upptäckt det, skulle han stått för ny el i hela TS hus???
Då går det ju inte ens lämna pris på en enkel omtapetsering. Risken finns ju att man finner fukt när man river det gamla, och plötsligt tvingas man, som målare, stå för ett helt nytt hus åt kunden.
Varför då? Om jag uppfattat det rätt så har TS i offerten tre uttag. Som kund som lär man kunna förvänta sig att uttagen ska vara inkopplade. Om vi vänder på frågan, om det helt uppenbart krävs en JFB för att montera uttagen, varför är det inte med i offerten?AG A skrev: