Ja det ser väldigt rogivande ut.

ja men en bra maskin kommer man ju ändå behöva så blir till att köpa en.

Jag införskaffade också borr och kilar från HME Tools. Köpte meec borrhammaren från jula på 5Joule när den ändå var på kampanj.
Mina stenar var väl, ptja, en tiondel av den där bjässen men för mitt jobb dög det gott.

Lycka till! Det är lite grisigt att borra men sen när kilarna används och man hör stenen spricka så är det rätt gött ;)

• Gilla
Krusagården
  • Laddar…
F
E Eribe skrev:
Vad gäller maskin så finns bra paket att hyra, om det finns i närheten. Du kan borra upp hela stenen under en helg och knäcka därefter. Vad gäller hårdhet så är det en nackdel vid borrandet, men det spricker samtidigt fint med kilar. Vad gäller dimension så kör jag på 20 mm men upplever det som aningen klent. Samtidigt är den ekonomiska faktorn ganska påtaglig om man går upp i dimension på norr och kil.

Kan tillägga att det är väldigt kul när stenen spricker!
Håller inte med. Skall man borra upp hela stenen så är snigeldynamit att föredra. Kilarna lägger trycket ytligt så på denna stora stenen får man troligtvis spräcka med kil och sen borra vidare från den nya nivån.

Håller med om att 20mm kil är i klenaste laget. Jag har 20 och 24mm och bara de 4mm extra ger en stor skillnad. Tyvärr är skillnaden stor vad gäller borrningen med. 24mm hålen är minst dubbelt så dryga.

Jag rekommenderar minst 5st kilar om TS går på 20mm. Jobba med tre eller fyra st och ha en i reserv om man hoppats på för mycket och kilarna fastnar.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
F
Krusagården Krusagården skrev:
Läste att de/ni rekommendera minst tre borrar så tänkte köpa det.

tack för tipsen.
Jag köpte initialt borr från HME. Jag hade dock en jäkla massa sten att spräcka och kompletterade med borr från Biltema (20mm) Jag gick runt på 3st Biltema och 2st HME samt ett original Hilti. Hilti ägde såklart men om man inte överhettade och bytte borr ofta så funkade Biltema acceptabelt bra. Man kunde dock bara borra med Biltema borr i hål man börjat borra med Biltema och samma sak med HME. Det skiljde lite i diameter och dom fastnade direkt, sen sitter dom där tills man spräcker stenen.

• Gilla
Krusagården
  • Laddar…
Skulle vilja spräcka en stenj*vl som grävaren inte ens orka rubba.
Hur stora och hur många kilar skulle ni välja..? Får jag den i två delar borde jag kunna putta undan bitarna
Den är väl kanske 2x1x1.5 meter lite grovt räknat

Stor sten i jordig terräng, svår att flytta, med gräs och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin bredvid stor sten i fält, tycks inte ha lyckats rubba stenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6st 32mm, borra djupa hål, slå fyra kilar först, spara två att nyttja om det inte ger med sig.

Cramo/Ramirent mfl har kompressorkärror med borrmaskin och borr för rätt billiga pengar, det är ett dagsjobb att borra den och kila.

C corre skrev:
6st 32mm, borra djupa hål, slå fyra kilar först, spara två att nyttja om det inte ger med sig.

Cramo/Ramirent mfl har kompressorkärror med borrmaskin och borr för rätt billiga pengar, det är ett dagsjobb att borra den och kila.
Ajdå.. det går åt så stora kilar. Hade hoppats på en mindre borrhammare :cry:

tommib
Nej, det kan du glömma. Eller ja, klart det går men det kommer ta väldigt lång tid och du kommer få borra många hål.

Hyr en kompressor, bergborrmaskin och köp 20-40 kg snigeldynamit. Jag och många andra kör med Dynacem från Polen, det är inte så dyrt och det levereras hem till dig med UPS.

Jag har kört julas borrhammare och fyra 20mm kilar. Spräckte en halv tons sten till mindre bitar. Behövde aldrig mer än två kilar.
Men som sas ovan, se till att ha i reserv, sitter alla som berget (haha) då är du rökt.

• Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Går fint med 16 eller 20mm med, men 5-6st behövs nog, om du sätter i dom o det inte spricker med sam så låt det stå o dra något slag var tionde minut, folk har så bråttom :coffee:

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Du kan alltid värma stenen också :)

Finns en tråd här på forumet om värmestavar som verkar smidigt. Sök rätt på den och kolla om det är ett alternativ.

Har spräckt mycket med värmeslag, kil och mejlar. Mycket trevligt jämfört med bara kil och Mejsel

Fått lite sndra svar att man kan gräva runt och elda under/runt om stenen i några timmar. Kanske är värt att prova..? :thinking:

A Anderzzon skrev:
Fått lite sndra svar att man kan gräva runt och elda under/runt om stenen i några timmar. Kanske är värt att prova..? :thinking:
Bra metod. Tänk bara på att det byggs upp stora spänningar i stenen, så när du slår med släggan, kan ganska stora bitar flyga långt !
Och gör inte om mitt misstag : jag kastade upp stenarna i skottkärran, hällde på vatten för kylning, tömde ut vattnet för att minska tyngden. - gräsmattor tycker inte om skållhett vatten ! ! !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.