Skall flytta inkommande el-kabel till huset och sätta ett mätarskåp på fasaden istället för att ha mätaren i källaren.

Tänkte köpa material och förbereda innan elektrikern kommer som nu är på semster.

Men vad för kabel och vilken grovlek ska jag köpa?
Och måste kabeln ligga i gul slang, lr kan man lägga den löst?

Är inte detta el-leveratörens (nätägarens) bekymmer

Enligt vattenfall så vänder jag mig till min elektriker som sedan sedan gör jobbet och anmäler till vattenfall.

Elektrikern kommer nästa vecka och kollar och fixar jobbet. Dock så skulle jag behöva få i en kabel innan då jag sitter med uppgrävd grund som skall grävas igen nu!

Kabeln från Fasadskåpet till din elcentral bör vara en EKKJ 4x6/6... Kabeln som matar Fasadskåpet är Vattenfalls problem.

Måste inte PEN-ledaren vara på minst 10mm2 även om det behövs mindre för faserna?

Jo det är därför han skrev 4*6+6
då är det fas fas fas noll och jord. Ingen PEN alltså

Kinslayer skrev:
Kabeln från Fasadskåpet till din elcentral bör vara en EKKJ 4x6/6... Kabeln som matar Fasadskåpet är Vattenfalls problem.
Även jag har vattenfall som "kompis"

Till mig sade de att jag ombesörjar ett fasadmätarskåp. Min elektriker måste sedan anmäla om servisändring. Vattenfall kommer då och flyttar/drar nya kablar enda fram till mätarskåpet och kopplar inommande el.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.