Hej alla.
Tips på lösning? Att täta proffsigt och SNYGGT?
Menar hålet och skadan redan skedd.Kabeln kan stanna där antagligen.
Amatörfirma monterat solpanelskabel helt åt skogen dumt.
Så nu måste jag täta....
Har sålänge tejpat över det värsta med vanlig bred tejp.
Inser då att även om jag använder åldersbeständig tejp så är det mycket svårt att tejpa plant och snyggt på en duk och fladdriga duk.
Och nu när kabel redan är där måste "special tätningen" vara öppen, slitsade, för att föra runt kabelröret.
DSC_1079.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K
Åldersbeständig tejp. Varför måste det vara SNYGGT när det ändå inte kommer ses?

K kniv skrev:
Åldersbeständig tejp. Varför måste det vara SNYGGT när det ändå inte kommer ses?
Hej
Du verkar inte förstå.
Jag VET att det finns tejp.
1: Svårt tejpa där med 100% tätt resultat.
2: Snyggt är samma sak som bra och 100% rätt.Med snyggt menas professionellt och fackmannamässigt.Inte som en amatör.
Grundproblemet är att det är idiotiskt att slita hål i en duk som ska täta mot vatten.
Jag bad om bra tips
Inte kritik från dig

• Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
K
Snyggt är inte nödvändigtvis samma sak som bra. Inga problem att tejpa där, viktiga är att det blir tätt.
Du kan ju åka ut till nyproduktion av hus och kolla när proffsen tejpar ångspärr. Lika svårt som din duk och du kommer kunna hitta många rynkor och veck, men tätt är det i alla fall!

K kniv skrev:
Snyggt är inte nödvändigtvis samma sak som bra. Inga problem att tejpa där, viktiga är att det blir tätt.
Du kan ju åka ut till nyproduktion av hus och kolla när proffsen tejpar ångspärr. Lika svårt som din duk och du kommer kunna hitta många rynkor och veck, men tätt är det i alla fall!
Men du:
Jag pratar inte om ångspärr.
Jag pratar om ett yttertak.Du vet där det regnar och snöar på samt blir kondens.
OM man ska göra hål där i duken, måste.man först tejpa/limma dit en genomföring, sen dra kabeln och täta runt kabelröret.
Du har noll koll och jag upprepar: Jag önskar tips på annat är åldersbeständig gröntejp.
Jag söker inte kritik och chatt med tjafs.
Mvh

K kennpost skrev:
Jag önskar tips på annat är åldersbeständig gröntejp.
Du ska ha tätningstejp för underlagsduk. Bäst är att använda produkter som dukens tillverkare rekommenderar.

• Gilla
Roger Magnusson2
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du ska ha tätningstejp för underlagsduk. Bäst är att använda produkter som dukens tillverkare rekommenderar.
Tack
Jag håller på och letar.
Har sett nån bild på smart "plåster" med hål i.
Alltså en fyrkantig lapp med hål i mitten.
Men som sagt, tanken är att först sätta ditt den innan skära i duken,sen dra kabelröret...
Sån skulle man kunna göra ett snitt/klippa upp på ena sidan så man kommer runt kabelröret som i detta fall redan är draget.
Mvh

Hur mycket vatten tänker du att det kommer där??
Skulle för övrigt rekommendera ett besök på närmaste "riktiga" bygghandel då bland annat mataki har en hel del specialdelar för att tejpa..
Annars tar du två sådana som du tänkt ,sätter den första framifrån och den andra bakifrån. Komplettera med gröntejp runt elslangen

plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur mycket vatten tänker du att det kommer där??
Skulle för övrigt rekommendera ett besök på närmaste "riktiga" bygghandel då bland annat mataki har en hel del specialdelar för att tejpa..
Annars tar du två sådana som du tänkt ,sätter den första framifrån och den andra bakifrån. Komplettera med gröntejp runt elslangen
Hur mycket vatten eller fukt som läcker in där under 20 år vet jag inte.
Om det inte spelar någon roll kan jag ju göra några hål till.
Fukten som eventuellt skulle rinna in går rakt ner in i isoleringen.

K KevinEK skrev:
Borde funka med en rörmanschett men ring in och fråga.

[länk]
Hej !
Har precis köpt 2 sådana manschetter och en kapskiva för takpannor.Och tänker köpa Bison tejp då det är Bison plastundertak.Har varit i kontakt med dom som levererar/fabrikat takfästen,de som gör att takpannorna inte sitter bra.
Men det gick inte att prata med dom...skickat bilder men dom frågar vad jag klagar på och tycker det ser bra ut.
Avvaktar så länge då företagets höjdare ska komma ut och se vad som hänt.Så det känns iallafall lite seriöst.Dom har lovat att rätta till allt. Min kontakt med VD där känns bra och dom vill utreda vad som skett, det verkar se ut som att lösning kommer.
Batteri och växelriktare var förstås försenade och kommer om 2 veckor.
Om det blir fler paneler i framtiden blir dom på marken.
Genomgående från alla som lämnat offert är att max 8-18 paneler, inte fler.
I förhållande till mitt hushåll som med trasig luftåtervinningspump drar ca 15000 kWh per år.

Det jag noterar också är hur man tar sig igenom fasaden med kablar.
Montör som "bara skulle montera takpanelerna" borrad innefrån snett rakt igenom väggsyllen (tror heter så) ovan betongplattan (är elektriker då plötsligt) och elektriker borrade med grov betong borr snett upp utifrån....
Hade jag vetat detta hade jag nog själv borrat två hål igen betongplattan innan och gått upp under plattan dolt utifrån.
Verkar inte alls finnas någon standard där.
Trist.
Snabbt och fel, olika sätt mellan montörer och elektriker.

Det visade sig också att tänkt plats för batteri och växelriktare inte ger möjlighet att addera med fler batterimoduler då takhöjd 2,4 inte räcker för säkerhetsavstånd mellan tak, växelriktare och batteri.
Jag var där och och resonerade fram annan lösning med elektrikern som planerat sätta växelriktaren till vänster en bit om batteriet istället så man kan bygga uppåt med batteriet sen.
Bra elektriker där !
Som jag ser på saken är det 60 stycken fästen.
Alltså 60 stycken pannor som måste fasas.
Alltså ta ner allt och börja om.
Samt kapa balkarna som puttar nockpannora fel.
Samt dra om eller täta kabelrören genom undertaksplasten.

Sen är frågan vilken kompensation jag ska kräva.
Jobbigt att det beror på mig felen uppdagades.

Nu blev det en månad utan solproduktion dessutom.
OM bara OM, det är klart om 2 veckor.
Men vem tror på det....

• 3b318573-1b0a-4408-8ce0-df7feaca477e.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1087.JPG
    Skapa konto
  • 00f1a3ec-a1d4-432a-8b0f-dcda20cb7bae.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1086.JPG
    Skapa konto
K KevinEK skrev:

[länk]
Har också varit i kontakt med firma som specifikt besiktar solpanelinstallationer.
Kostar 5000 kr.
Kanske bra att göra sen.
Eller om firman bjuder på det.
Vad jag inte förstår är hur man som montör fortsätter montera när takpannan pekar uppåt....
Förstår man inte risken med att få demontera allt och börja om?
Är väl bättre avbryta och åka hem, sen planera om jobbet.
Och ärligt, om man har detta som arbete måste man väl veta lite ?
Eller kallt räknar med att kunden fattar ingenting och kommer inte se under panelerna?

K KevinEK skrev:

[länk]
1778314884203.jpeg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.