S snowjim skrev:
Problemet är att frakten är 39 kr om man inte beställer över 600 kr eller vad det är. Så för min del spelar det ingen större roll om jag köper de lokalt på kjell eller beställer från classe. Men har man ändå en order som ska göras så är det ju självklart val :)
Jag köpte dem med upphämtning i butik. Fri frakt. Tror jag fick en 50 kr-check som bonus också... deras collect in store är rätt ny.

T Tosse skrev:
Jag köpte dem med upphämtning i butik. Fri frakt. Tror jag fick en 50 kr-check som bonus också... deras collect in store är rätt ny.
Aha, de e tyvärr inte möjligt där jag bor.

Var på väg att köpa Plejd kron men så visade det sig att den klarar 2x100 watt. Den ena aramturen vi har sitter det 6 st 20 watt halogen. Visst kan man tycka att de borde bytas till LED men tyvärr får man aldrig till den riktiga mysbelysningen med LED även om de är specade till 2700k. Grejen är att Halogen kryper långt mycket lägre än 2700k när de dimmas.

Iallafall så innebär det att aramatur med lampor kräver 120 watt vilket blir för mycket.

Det finns ju enkel men jag är inte så säker på att 2 sådana puckar får plats i dosan tyvärr.

Har vi något annat förslag som läser detta?

Hos Schneider hittar jag egentligen bara 2 alternativ :

WDE008301
Denna är inte för kronbrytare utan troligen behöver man 2 av dessa. Om 2 sådana får plats i kopplingsdosan vet jag inte?

files

WDE008302
Här är dimmern inbyggd i själva knappsattsen. Ingen aning om det är bra eller inte?
files

Pris för båda blir ca 1000 kr om man räknar med att man behöver 2 st av puckmodellen.

Jag hade nog köpt Plejd ändå. Kontrollera Unison, dom har många ljuskällor på 2100 eller 2200 Kelvin. Det ser ut som du har Neutralledare i dosan (svart tråd) fast du bör var säker på det!

Lycka till

Jag har testat med OSRAM dimbara som har en variabel färgtemperatur.
Jag har testat den i en IKEA lampa med, den + halogen + vanlig Led från RUSTA samt icke dimbar från ICA
Resultatet var att OSRAM LED var mycket likt halogen !
Uppbyggnaden var två olika färgtemperaturer på dioderna där dom med 2200 Kevin lyste efter att dioderna med 2800 kelvin slocknade först. Dom gick att dimma ner till noll (helt släckt) med en PLEJD Dimmer med vridratt.

Den i mitten är Osram den högra är halogen .
ICA ej dimbara börjar börjar flimra och misstända om man försöker dimma under 20% medan RUSTA kan man dimma ner till noll.
Här är en lång tråd om dimmer problem.

https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-husets-elinstallation-paverka-led-spottar.330195/page-3

Redigerat:
Okay, så jag köper en Plejd ändå plus 6 st LED av ex Osram Parathom GU5.3 MR16 5W 827 36D

Att mäta sig fram till om det är ledare eller neutral bör vara enkelt med vanlig multimeter. Däremot vet jag inte hur det fungerar om det skulle vara en tandtråd, då kommer det väl bara ström vid påslag vid någon strömbrytare? Finns det något annat som den svarta kan vara?

@Leif i Skåne, de e just det som år så svårt att reda ut. Många dimmbara LED vi provat dimmas ner till en specifik punkt, sen släcker den helt. Detta har visat sig vara på tog för tidigt för att få till mysbelysning så därför valde vi halogen. Men visst, kan man hitta LED som kan dimmas ända ner och som håller en varm färg så hade det varit utmärkt.

Det kluriga är att LED är mycket billigare på nätet men det blir problem med återköp om de inte fungerar som tänkt.

När vi byggde om i köket stoppade jag in eltako-dosdimmer som har modeller som inte kräver nolla. Tror de är specade för högre last (400w ?) I just köket har vi hide-a-light spottar som dimrar ner i princip noll. De är dock löjligt dyra och jag skulle inte sätta in sådana igen utan tomma armaturer med lösa LED-ljuskällor.

Jag kan nog för övrigt sponsra dig med en tryckfjäder om du behöver :).

Jag är gnällig vad gäller LED, men just Osram parathom är det som fungerat bäst, har dock ingen erfarenhet av att dimra dem.

S snowjim skrev:
Okay, så jag köper en Plejd ändå plus 6 st LED av ex Osram Parathom GU5.3 MR16 5W 827 36D

Att mäta sig fram till om det är ledare eller neutral bör vara enkelt med vanlig multimeter. Däremot vet jag inte hur det fungerar om det skulle vara en tandtråd, då kommer det väl bara ström vid påslag vid någon strömbrytare? Finns det något annat som den svarta kan vara?
S snowjim skrev:

Absolut kan du det. Jag tror att vit och svart kabel i strömbrytaren är fas och Nolla, mät mellan dom, du ska ha 230 V, prova sen att ändra på knapparna och du ska fortfarande ha 230 v. Med tanke på att du har grön och svart tråd i lamputtaget så tordes svart vara Neutral.

S snowjim skrev:
@Leif i Skåne, de e just det som år så svårt att reda ut. Många dimmbara LED vi provat dimmas ner till en specifik punkt, sen släcker den helt. Detta har visat sig vara på tog för tidigt för att få till mysbelysning så därför valde vi halogen. Men visst, kan man hitta LED som kan dimmas ända ner och som håller en varm färg så hade det varit utmärkt.

Det kluriga är att LED är mycket billigare på nätet men det blir problem med återköp om de inte fungerar som tänkt.
Glöm inte kolla vad mimimum lasten på trafon i armaturen är, oftast finns det en last som du inte kan undgå, men eftersom du har 6 st ljuskällor tror jag inte det blir problem!

S snowjim skrev:
Visa oss då hur enkelt det är att mäta ;) Den svarta kan vara precis vad som helst, t.ex skyddsjord. Den vita kan enligt bilden rimligen inte kan vara något annat än fast fas, men det kan också vara en nolla eller tändtråd... Man kan göra goda gissningar utifrån bilden, och ännu bättre gissningar om man är på plats och kan se sig omkring. Mätningar kräver en känd referens av något slag, dvs lite kännedom om anläggningen.

mexitegel mexitegel skrev:
När vi byggde om i köket stoppade jag in eltako-dosdimmer som har modeller som inte kräver nolla. Tror de är specade för högre last (400w ?) I just köket har vi hide-a-light spottar som dimrar ner i princip noll. De är dock löjligt dyra och jag skulle inte sätta in sådana igen utan tomma armaturer med lösa LED-ljuskällor.

Jag kan nog för övrigt sponsra dig med en tryckfjäder om du behöver :).

Jag är gnällig vad gäller LED, men just Osram parathom är det som fungerat bäst, har dock ingen erfarenhet av att dimra dem.
Det där låter ju super! Vad jag förstår så är det dock ingen kronkopplare så man får ha en för varje brytare. Nu ser kopplingsdosan bakom brytarna ganska stor ut men efter som inte dimmern kräver nolla så borde man kunna montera den i dosan där uttaget sitter med? Fördelen med denna är ju att då kan jag välja fritt vad jag vill ha för lampor, jag kan köra med Halogen om jag så önskar utan att behöva fundera på begränsningar.

Jag såg att de släppt en ny som dock bar går till 200w men även det lär vara tillräkligt. Vad jag förstod från annat inlogg så dimmade den bättre vad det nu innebär. Kanske får höra av mig till företaget och se vilken de rekommenderar.

Osram parathom blev ju inte så dyr om man beställer online, runt 50 kr / st. Såklart tråkigt om de dimmar dåligt men det har jag svårt att tro.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Visa oss då hur enkelt det är att mäta ;) Den svarta kan vara precis vad som helst, t.ex skyddsjord. Den vita kan enligt bilden rimligen inte kan vara något annat än fast fas, men det kan också vara en nolla eller tändtråd... Man kan göra goda gissningar utifrån bilden, och ännu bättre gissningar om man är på plats och kan se sig omkring. Mätningar kräver en känd referens av något slag, dvs lite kännedom om anläggningen.
Kan du ge förslag på hur vidare eftersökning skulle ha sett ut på på plats?

S Stev87 skrev:
Glöm inte kolla vad mimimum lasten på trafon i armaturen är, oftast finns det en last som du inte kan undgå, men eftersom du har 6 st ljuskällor tror jag inte det blir problem!
Jag såg något om att dimmerns minimum var 4w är det detta du menar att armaturen måste minst använda 4w när den är aktiv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.