R rsa skrev:
Efter nya drivdon som inte gjorde någon skillnad fick jag helt nya LED med drivdon. Testade dem i helgen och ingen skillnad, lika mycket flimmer fortfarande. Ett högfrekvent flimmer som ökar ju mer du dimrar. Svagt ljus flimmer, starkt ljus inget flimmer.

Testade i kväll att koppla drivdon Designlight D-MA320DP till en LED (P-1602530). Den drivern har push och 1-10V dimring inbyggt i drivdonet. Jag testade med push och det fungerade hur bra som helst från starkt ljus till svagt ljus, inget flimmer!!

Bra! Det "jobbiga" med det drivdonet är bara att den klarar max 20W. P-1602530 är på 7W och då går det bara att köra två stycken per drivdon. På de flesta ställena i huset har jag fyra LED i taket och då måste jag ha två drivdon som ska synkas.
Jag är inte förvånad. Synd bara att du redan lagt ut pengar på en gammal teknik. Det finns givetvis drivdon med högre effekt, drygt 50 W. Till skillnad från den gamla tekniken kan du välja drivdon med konstant ström helt fritt, det behöver inte vara från Designlight. Specarna på deras hemsida är riktigt usla... Titta på t.ex Hide a Lite istället.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Jag har också problem med flimmer. Har olika typer av spottar på olika ställen. Jag har designlight på 2ställen och det är dom som är stabilast men flimmer finns och ibland blinkar en spot åt gången helt. Värst är det där det är gu10 eller e27 sockel. Har testat med plejd, vadsbo och eltako. Oftast börjar flimmret direkt när man börjar dimmra och varierar i intensitet. Sätter man i en halogen gu10 i en av lamporna försvinner flimmret helt. Där jag har vriddimmer finns inget flimmer alls trotts att det är likadan lampa. Har testat flera olika märken på gu10 och e27 sockeln men det blir inte bättre. Sylvania skickade ut nya spottar som ska fungera vilket dom inte gjorde. Har ringt vadsbo, eltako, maxel, sylvania, hide a lite, designlight samt även flera elektriker men ingen har någon lösning förutom att byta till halogen.

Så även jag vill veta om husets elinstallation kan påverka?
 
Hr också samma fenomen hemma hos mig. Har en ljuskrona med 30 led lampor samt en schneder puck dimmer. Jag kan inte släcka helt och ibland så flimmrar lamporna. Skruvar jag i en vanlig lampa, altså 29 led och en vanlig glödlampa så funkar allt perfekt...
 
Har ni provat att ändra mellan Framkant eller Bakkant?
Tydligen hjälper en konstlast (lampa med glödtråd) det finns lös konstlast till Z-wave i princip ett motstånd som drar några Watt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Har ni provat att ändra mellan Framkant eller Bakkant?
Tydligen hjälper en konstlast (lampa med glödtråd) det finns lös konstlast till Z-wave i princip ett motstånd som drar några Watt.

För mig blir det ingen skillnad mellan inställningarna.
 
L Linus G skrev:
Har testat med plejd, vadsbo och eltako. Där jag har vriddimmer finns inget flimmer alls trotts att det är likadan lampa.
Det är bra märkligt att det ska vara så svårt att klippa bort en bit av en sinuskurva i en dimmer, och att läsa av det i en lampa. Man lär sig ju ingenting på detta pusslande så den enda raka lösningen är att byta till LED för konstant ström som drivs av ett central drivdon med inbyggd dimmer. Att byta till halogen eller lägga på en bottenlast är visserligen billigare, men det är synd att inte rätt teknik valdes från början.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är bra märkligt att det ska vara så svårt att klippa bort en bit av en sinuskurva i en dimmer, och att läsa av det i en lampa. Man lär sig ju ingenting på detta pusslande så den enda raka lösningen är att byta till LED för konstant ström som drivs av ett central drivdon med inbyggd dimmer. Att byta till halogen eller lägga på en bottenlast är visserligen billigare, men det är synd att inte rätt teknik valdes från början.
Jag har ingen lösning utan problem överallt i huset där det är monterat tryckdimmer. Min lösning har varit att inte tända alls.

Jag förstår inte vad du menar med central drivdon. Jag har ca 15st tryckdimmrar. Du får gärna utveckla hur jag gör göra i mitt hus för att kunna dimmra.
 
Du behöver lätta på plånboken :(

Du kan antingen fortsätta att söka lampor som är kompatibla med dina dimmers, försöka få svar från tillverkare vilka lampor som ska fungera etc. Denna resa har redan varit lång vad jag förstår utan en lösning.

Eller så kan du konvertera till konstant ström. Antingen byta armaturer, eller där det är möjligt, klippa bort drivdonet för varje armatur och ersätta dem med ett central drivdon för konstant ström som klarar dina lampor. Du behöver ta reda på vilken ström LED'arna ska ha och vilken effekt de har och leta drivdon som passar. Alla dimmerpuckar plockas bort och de återfjädrande strömbrytarna kopplas direkt till drivdonet. Här fungerar garanterat dimningen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Har ni provat att ändra mellan Framkant eller Bakkant?
Tydligen hjälper en konstlast (lampa med glödtråd) det finns lös konstlast till Z-wave i princip ett motstånd som drar några Watt.
Jag har testat med båda fram- och bakkant och det fungerar i princip lika dåligt.

Intressant med en konstantlast. Det ska jag nog prova. Jag antar att man kopplar det parallellt över själva drivdonet?
 
Jag kollade lite ikväll, och helt klart är det konstruktion på spotlights som spelar in.
En COB spotlights där det sitter 4 LED flimrar mycket, den har GU10 fäste, fabrikat ICA.
Medan en med 10 LED i en cirkel längs ytterkanten, är helt stabil ända ner till den släcker. Fabrikat JULA
Så testa av olika fabrikat.
Hos mig hjälper det inte med en halogen samtidigt som last.
Se tidigare inlägg #30
 
Designlight har varit MYCKET hjälpsamma och försökt hjälpa mig på alla sätt. Mycket bra service! Vi har nu landat i att byta ut alla drivdon till drivdon med inbyggd dimmer (push). Jag får nya från Designlight. Som jag skrev tidigare fungerade det helt utan flimmer när jag testade den installationen med två armaturer (LED-spottar).

Det blir dock en hel del extra arbete för mig. Ta bort all FK (230V) som är dragen till varje "hål" i taket och istället dra RKUB lågspänningsledning mellan alla hål (spottar) i serie. Sen ska jag även få till att det blir ett drivdon för max tre spottar. Har jag fyra eller flera så måste drivdonen dessutom synkroniseras (FK från push till varje drivdon). Dessutom trappfunktion på ett par ställen. Kan bli lite trixigt att få till det hela eftersom man (vad jag förstår) inte får blanda lågspänning (12V) och installationskabel (FK 230V) i samma elrör.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fast ledningarna bör du kunna köra de du har, bara att koppla om.
 
H hempularen skrev:
Fast ledningarna bör du kunna köra de du har, bara att koppla om.
I nuläget finns det FK nolla (blå) och tändtråd (fas, orange) fram till varje "hål" (spott). Menar du att det är okej att använda FK för lågspänning mellan drivdonet och armaturen (LED-spotten)? Är det inte risk att det blir förvirrande om någon annan elektriker ska göra några förändringar någon gång i framtiden? T.ex. om jag använder blå FK mellan drivdonen och spottarna (konstantspänning) kan leda till att någon tror att det är nolla i framtiden... Kanske inte så bra.
 
R rsa skrev:
I nuläget finns det FK nolla (blå) och tändtråd (fas, orange) fram till varje "hål" (spott). Menar du att det är okej att använda FK för lågspänning mellan drivdonet och armaturen (LED-spotten)? Är det inte risk att det blir förvirrande om någon annan elektriker ska göra några förändringar någon gång i framtiden? T.ex. om jag använder blå FK mellan drivdonen och spottarna (konstantspänning) kan leda till att någon tror att det är nolla i framtiden... Kanske inte så bra.
Ja! Självklart kan du använda dom trådarna.
Men jag är mycket förvånad att det inte finns en kombination som funka!
Hos mig gör det med PLEJD

Det finns GU10 som inte går att dimma, men för 20kr till går det att dimma !!
Ytterligare 20kr så ändras färgtemperaturen vid dimmning

LED-spotlights i förpackning på butikshylla, inklusive dimbara och färgtemperaturjusterbara versioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har fått fel LED !!
 
R rsa skrev:
I nuläget finns det FK nolla (blå) och tändtråd (fas, orange) fram till varje "hål" (spott). Menar du att det är okej att använda FK för lågspänning mellan drivdonet och armaturen (LED-spotten)? Är det inte risk att det blir förvirrande om någon annan elektriker ska göra några förändringar någon gång i framtiden? T.ex. om jag använder blå FK mellan drivdonen och spottarna (konstantspänning) kan leda till att någon tror att det är nolla i framtiden... Kanske inte så bra.
Jo visst kan det ske missförstånd så egentligen borde klenspänningskablaget bytas men jag tycker som andra att du kan skippa det i detta fall. Det är dessutom en fördel då FK med klenspänning får samsas med FK för lågspänning (230 V) i samma rör om det skulle behövas. RKUB går inte i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.