41 570 läst ·
188 svar
42k läst
188 svar
Vad fn hände? Diktator i samfälligheten
Kul att du håller oss uppdaterade. Jag är nyfiken på vad nästa steg är.B Bergsee skrev:
Hej,
Redan påbörjat steg är att minska kostnaderna. Ändrar abonnemang, avbryter oanvända tjänster etc.
Är det förresten någon som kan namnge en bank där man kan ha ett avgiftsfritt (eller billigt konto) för en Samfällighet? Det finns ju ett antal för privatpersoner, men ingen jag hittat vill ta emot en samfällighet på samma villkor...
Steget därefter blir att modernisera stadgarna.
Redan påbörjat steg är att minska kostnaderna. Ändrar abonnemang, avbryter oanvända tjänster etc.
Är det förresten någon som kan namnge en bank där man kan ha ett avgiftsfritt (eller billigt konto) för en Samfällighet? Det finns ju ett antal för privatpersoner, men ingen jag hittat vill ta emot en samfällighet på samma villkor...
Let me know. Tyvärr krävs i princip giromöjlighet in för bidrag.B Bergsee skrev:Hej,
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Nordea har vi. Vet inte vad det kostar men inget jag minns sticka ut i årsredovisningen.
Jo, Nordea har vi just nu, 950 kr/år + några kronor då och då för giroinbetalningar.T tompaah7503 skrev:
Är man en större samfällighet är det ingen stor kostnad, men för oss är det 1% av årsomsättningen. Jag vänder på alla stenar…
Jag är kassör i en icke-officiell vägförening, dvs vägen är inte en gemensamhetsanläggning och det finns ingen vägsamfällighet. Vägen måste dock underhållas och det blev billigare att komma överens än att blanda in Lantmäteriet.
Eftersom föreningen är mycket liten så tyckte vi att det var onödigt dyrt att skaffa ett föreningskonto (el. motsv.) med avgift. Sålunda förvaltar jag föreningens pengar själv på ett av mina personliga konton. Jag har skrivit ett dokument om det som föreningens styrelsemedlemmar har fått kopior av. I dokumentet, som är undertecknat av mig och bevittnat, står det att pengarna på det kontot tillhör föreningen.
Eftersom föreningen är mycket liten så tyckte vi att det var onödigt dyrt att skaffa ett föreningskonto (el. motsv.) med avgift. Sålunda förvaltar jag föreningens pengar själv på ett av mina personliga konton. Jag har skrivit ett dokument om det som föreningens styrelsemedlemmar har fått kopior av. I dokumentet, som är undertecknat av mig och bevittnat, står det att pengarna på det kontot tillhör föreningen.
Hej!P pmd skrev:Jag är kassör i en icke-officiell vägförening, dvs vägen är inte en gemensamhetsanläggning och det finns ingen vägsamfällighet. Vägen måste dock underhållas och det blev billigare att komma överens än att blanda in Lantmäteriet.
Ja, det är en bra idé, och jag gör på ett liknande sätt i en annan sammanslutning där vi förvaltar ett gemensamt objekt. Det går bra så länge alla är överens och inga misstankar om egen vinning finns.
I just det här fallet har det dock varit en del tjafs kring ekonomin tidigare och det är väl bland annat därför jag som nyinflyttad valdes till ordförande och "diktator", då ingen annan längre ville ställa upp. Därför vågar jag helt enkelt inte använda ett privat konto. Men idén är bra!
I vår gemensamhetsanläggning utan förening, har vi 2 (från skilda fastigheter) som tillsammans förvaltar ett gratis privat konto. Så kontot står i bådas namn.
Men jag förstår att du här vill gör det officiellt och undvika personligt ansvar och misstankar för fusk i det längsta.
Men jag förstår att du här vill gör det officiellt och undvika personligt ansvar och misstankar för fusk i det längsta.
Medlem
· Oskarshamn
· 28 inlägg
Vår förening har Swedbank som tar 500kr för internetbetalning + 250kr för att vara anslutna till bankgirot + 3kr per postgiroinbetalning.
Ni måste ju inte ha bankgiro, medlemmarna kan betala direkt till ett konto och då blir ju avgiften bara 500kr/år.
Att ha ett eget privat konto som genom "överenskommelse" används som föreningskonto låter som ett recept för total katastrof.
Ni måste ju inte ha bankgiro, medlemmarna kan betala direkt till ett konto och då blir ju avgiften bara 500kr/år.
Att ha ett eget privat konto som genom "överenskommelse" används som föreningskonto låter som ett recept för total katastrof.
Och ifall kontohavaren skulle gå och dö (t.ex) så lär det bli trassligt.P pmd skrev:Jag är kassör i en icke-officiell vägförening, dvs vägen är inte en gemensamhetsanläggning och det finns ingen vägsamfällighet. Vägen måste dock underhållas och det blev billigare att komma överens än att blanda in Lantmäteriet.
Men i TS fall är dock sådana relativt osannolika saker det mindre problemet, jag håller med om att det i det här fallet troligen är det bästa att ha en mycket klar och tydlig avgränsning gentemot det privata.
Katastrofen har uteblivit i rätt många år nu. Det är som sagt en mycket liten "vägförening" och alla vi grannar känner varandra ganska väl.MarcusMolander skrev:
Dessutom tror jag att jag skulle ha mindre chans än en snöboll i helvetet om jag försökte lägga beslag på pengarna.
Varför det? Hur trassligt?Mikael_L skrev:
Ja, TS har ju erfarenhet av "min" metod och har förklarat varför han inte vill använda sig av den i det här fallet.
Jag håller också med om att det principiellt bästa är att ha ett separat föreningskonto, men i vårt fall skulle kostnaden för ett föreningskonto vara i storleksordning 10% av föreningens årsinkomst.