41 572 läst ·
188 svar
42k läst
188 svar
Vad fn hände? Diktator i samfälligheten
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Det har jag inte skrivit att det gör. Men verksamheten du föreslår strider med största sannolikhet mot dagens anläggningsbeslut, utöver att vara kostnadsdrivande vilket är emot TS uttalade intresse.
Om det skulle gå att för X antal ggr föreningens nuvarande kassa få ett nytt beslut som tillåter det du föreslår låter jag vara osagt, men det synes oavsett olämpligt att försöka ur TS perspektiv.
Om det skulle gå att för X antal ggr föreningens nuvarande kassa få ett nytt beslut som tillåter det du föreslår låter jag vara osagt, men det synes oavsett olämpligt att försöka ur TS perspektiv.
Jag tror alla är överens om hur man löser den tekniska delen och att rätt sätt att lösa den administrativa delen är ett nytt anläggningsbeslut. Problemet som då uppkommer är att det tydligen kostar mycket pengar (antar jag). Så för mig så är det av intresse att försöka hitta metoder och modeller runt detta på ett kostnadseffektivt sätt som gör att man hamnar i en lagligt situation eller en gråzon där samfälligheten iaf går fri.lilytwig skrev:
Mitt förslag är att sätta upp en undercentral med elva mätare. Sätta upp en eller flera laddboxar. (Kan vara smart att sätta upp till alla direkt nu när det finns bra bidrag att få). Den fasta kostnaden är samfällighetens och kommer att fördelas enligt fördelningstalet (lika för alla). Den rörliga kostnaden fördelas efter förbrukning. (Man tar den verkliga kostnaden per kWh, men får lägga på några procent. Jag hittar dock inte källan och uppgiften på hur mycket just nu).
Om man återgår till mitt favoritämne, ladda elbil via schuko-uttag så om man säkrar ner till 6A så kan man med det ladda 14kWh på 10 timmar. Inte så kul men fortfarande användbart för dagpendling. Så samfälligheten skulle kunna installera elmätare i alla motorvärmare för att kunna få lite bättre underlag över hur mycket el anläggningen förbrukar och för att se till så att den inte förser eventuella hönshus med el också. Man skulle även då varje år kunna notera om någon avviker signifikant i förbrukning från motorvärmarna. Och om någon gör det så anser man att de ekonomiskt skadat samfälligheten och så kräver man ersättning. Medlemmen betalar och så är saken ur världen tills nästa år.
Om man återgår till anläggningsbeslutet och det medger installation av motorvärmare så skulle man kunna installera en modell med elmätare som en underhållsåtgärd. Således bör installation av enbart elmätare också gå som underhåll. Officiellt från samfälligheten behöver man inte ta ställning till alls vad medlemmarna gör med elen de förbrukar. Det är medlemmarnas ensak om de vill "värma" motorn på sin elbil året om. Om den enskilda medlemmen kompenserar samfälligheten för sin "onormala" del av elförbrukningen så blir ju samfälligheten "hel". Detta bygger ju på att elbilsägaren frivilligt betalar för elen. Men samfälligheten kan ju alltid stänga el så det torde vara självreglerande.
I detta upplägg så tycker jag att samfälligheten håller sig inom lagens råmärken, den överskrider inget anläggningsbeslut och avviker inte gällande fakturering av andelsavgifter. Den som agerar tveksamt är ju medlemmen, men det är ju upp till samfälligheten att agera eftersom det är den som är den drabbade parten. Och så länge samfälligheten inte går efter medlemmen kan dansen pågå tills lagstiftarna tagit sig i kragen och ändrar på lagen.
Den sista meningen där ska nog vara "Om medlemmen betalar så är saken ur världen tills nästa år".M merbanan skrev:
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Abonnemanget kan bli väldigt dyrt för samfällighetsföreningen om förbrukningen utgörs nästan enbart av elbilsladdning. Det är enbart stora laster (kanske med undantag av lite belysning) och lasterna är förmodligen tämligen väl korrelerade i tid. Föreningen måste antagligen betala för ett abonnemang med kapacitet att ladda 11 bilar samtidigt.
Om var och en lägger en kabel till sin garageplats slipper man detta abonnemang. Varje enskilt hushålls abonnemang behöver förmodligen inte ens säkras upp. Hushållet kan anpassa sin förbrukning kring elbilsladdningen. Det finns effektvakter och kanske hjälpmedel för smart planering.
Om var och en lägger en kabel till sin garageplats slipper man detta abonnemang. Varje enskilt hushålls abonnemang behöver förmodligen inte ens säkras upp. Hushållet kan anpassa sin förbrukning kring elbilsladdningen. Det finns effektvakter och kanske hjälpmedel för smart planering.
När man gör en installation med fler laddboxar så kan man använda en styrning som dynamiskt fördelar tillgänglig effekt mellan dessa. Den enskilda boxen kommunicerar dessutom med bilens laddare och talar om hur mycket effekt som finns tillgängligt för stunden och laddaren anpassar sig efter det.
Att dra kabel från 11 abonnenter till garaget skulle innebära att 12 enskilda nät skulle samsas där. Tror inte att det är tillåtet, men det finns nog någon annan som svara på den delen.
Att dra kabel från 11 abonnenter till garaget skulle innebära att 12 enskilda nät skulle samsas där. Tror inte att det är tillåtet, men det finns nog någon annan som svara på den delen.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
För i hemmet finns det en massa annan oregelbunden förbrukning. Värmepump, varmvattenberedare, fläktar, vitvaror, datorer...harry73 skrev:
En laddbox för elbil behöver ingen ytterligare installerad effekt utöver ovanstående. Den kan skicka så mycket effekt som blir över i varje ögonblick till bilen. En samfällighetsförening skulle däremot behöva betala för en installerad effekt som behövs för att ladda 11 bilar över natten (om vi antar att elbilar tar över marknaden om några år).
Eventuellt kan koncessionshavaren erbjuda ett billigt överskottsabonnemang till samfällighetsföreningen. De får då köpa den lediga effekt som transformatorstationen kan erbjuda i varje ögonblick. Då skulle man kunna ha gemensamt abonnemang till garagelängan. Återstår bara administrationen att fördela kostnaden + momsen och bråka med skatteverket om det.
12 enskilda nät behöver inte samsas. Var och en får sätta upp en belysningsarmatur ovanför sin garageplats så är det bara 11 enskilda nät. Vart och ett har antagligen bara ett uttag och en belysningsarmatur. Och avståndet mellan varje är en garageplatsbredd. Det anser jag inte vara att "samsas".
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om vi utgår från 20km pendlingsavstånd, då blir det 40 km/dygn kan det vara 8kWh?
Om alla bilar kör samma mängd, är laddbehovet ca 90 kWh per natt, dvs 10-12 timmar.
Klarar man inte det på ett vanligt elabonnemang?
Om alla bilar kör samma mängd, är laddbehovet ca 90 kWh per natt, dvs 10-12 timmar.
Klarar man inte det på ett vanligt elabonnemang?
du skriver 2 gemensamma garage finns det 11 platser i dom? eller är det 2 platser? om det bara är 2 platser och garaget kostar en del att både renovera och el kostnader och dom andra inte har nåt intresse för det går det att sälja eller riva det istället då
Redigerat:
Det finns allehanda färdiga lösningar för att fördela laddtid via laddboxar, det är bara att köpa.P pmd skrev:
Man kommer väldigt långt även med en liten säkring. Jag antar att i princip den minsta serviskabeln klarar att avsäkras med 25A. Det ger 25A*230V*10h=57,5kWh ~nattetid. Totalt per dag finns då 138kWh tillgängligt. Så om man behöver 8kWh per bil över en natt så räcker strömmen till ca 5-6 bilar enligt ovan antagande. Men då en genomsnittlig bil står parkerad >90% av tiden så skulle man nog klara av fler bilar utan problem i medel.
Med 25A så hamnar man på säkringsabbonnemang och således blir kostnaden ej baserad på när elen förbrukas.