41 568 läst ·
188 svar
42k läst
188 svar
Vad fn hände? Diktator i samfälligheten
[Edit: Jag tror jag rörde ihop det med en annan paragraf så glöm vad jag sa.]B Bergsee skrev:I anläggningsbeslutet nämns elanläggningen till garagen, men inte hur elkostnaderna ska fördelas. (Andelstalet är 1 för alla fastigheter.)
Däremot står det i § 16 i anläggningslagen (tack för hänvisningen tidigare!) att:
"Avsteg får göras från /.../ 15 §, om det medges av fastighetsägare som åläggs större bidragsskyldighet än som annars skulle ha gällt och avvikelsen från bestämmelsen inte sker i otillbörligt syfte."
Jag tror nog att storförbrukaren inser förnuftet i detta.
Redigerat:
Jag tror vi gled lite fel med avstegen i 16 § i anläggningslagen (och jag gjorde nyss detsamma tills fredagsölen fick verkan och nerverna började koppla rätt igen).
16 § reglerar alltså avsteg som lantmätaren kan göra på förrättningen. I punkt 4 kan t ex avsteg göras från 15 § avseende t ex andelstalen om de som efter förrättningen får högre andelstal än de annars skulle ha fått går med på det. 16 § ger således inte en samfällighetsförening någon rätt att utdebitera mer pengar från någon viss medlem.
16 § reglerar alltså avsteg som lantmätaren kan göra på förrättningen. I punkt 4 kan t ex avsteg göras från 15 § avseende t ex andelstalen om de som efter förrättningen får högre andelstal än de annars skulle ha fått går med på det. 16 § ger således inte en samfällighetsförening någon rätt att utdebitera mer pengar från någon viss medlem.
AjdåClaes Sörmland skrev:
Jag tror vi gled lite fel med avstegen i 16 § i anläggningslagen (och jag gjorde nyss detsamma tills fredagsölen fick verkan och nerverna började koppla rätt igen).
Ni kan bilda en ekonomisk förening som alla som vill laddstolpe/billaddning blir medlem i.
Föreningen bekostar uppgradering av elsystemet och debiterar sina medlemmar enligt förbrukning.
När alla är med i föreningen kan samfälligheten ta över anläggningen.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...tolpar-for-elbil-pa-gemensam-parkeringsplats/
Föreningen bekostar uppgradering av elsystemet och debiterar sina medlemmar enligt förbrukning.
När alla är med i föreningen kan samfälligheten ta över anläggningen.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...tolpar-for-elbil-pa-gemensam-parkeringsplats/
Gällande att vidarefakturera el så gäller följande för en hyresvärd som kör IMD mot sina hyresgäster.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/368211.html
Samma logik gäller tydligen för boende/medlemmar i en BRF. Rimligen så blir det samma för en samfällighet. Visst kan man lyfta momsen mot inkommande elkostnader men det innebär ju att föreningen måste redovisa moms.
Ställningstagandet behandlar inte precis dessa omständigheter men betalningen går från ett personnummer till ett organisationsnummer så det är nog inte orimligt att tro att det är en beskattningsbar transaktion (enligt Skatteverket).
Jag börjar tro att en bunt långa kablar inte är så dum lösning i alla fall. En logistisk lösning för ett administrativt problem. En bunt gulrör i backen och så får den boende som vill ha skaffa sin egen laddbox och dra så lång kabel som man behöver.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/368211.html
Samma logik gäller tydligen för boende/medlemmar i en BRF. Rimligen så blir det samma för en samfällighet. Visst kan man lyfta momsen mot inkommande elkostnader men det innebär ju att föreningen måste redovisa moms.
Ställningstagandet behandlar inte precis dessa omständigheter men betalningen går från ett personnummer till ett organisationsnummer så det är nog inte orimligt att tro att det är en beskattningsbar transaktion (enligt Skatteverket).
Jag börjar tro att en bunt långa kablar inte är så dum lösning i alla fall. En logistisk lösning för ett administrativt problem. En bunt gulrör i backen och så får den boende som vill ha skaffa sin egen laddbox och dra så lång kabel som man behöver.
Om man tittar från samfällighetens perspektiv så är det i detta fall orimligt/ej förenligt med lag att den skall ta på sig en extra kostnad för att redovisa moms för en elbilsinnehavare. Den kan heller inte låta en medlem ladda gratis. Alternativet som jag ser är att ta in pengar utan lagstöd eller sluta låta medlemmen ladda.
Fast man kanske kan komma runt detta genom 54§. Medlemmen orsakar samfälligheten ekonomisk skada. Medlemmen ersätter. Medlemmen orsakar samfälligheten ekonomisk skada. Medlemmen ersätter. Osv. Föreningen vidaresäljer ju inte el nu varvid allt borde vara ok ur ett skattehänseende.
Man skulle ju kunna anse att man måste göra något åt någon som kontinuerligt orsakar föreningen skada. Men om man laddar elbilen från motorvärmaruttaget så blir det svårt att göra något.
Så med lite tekniska krumbukter och juridiska tveksamheter så kan man komma runt problemen med nuvarande tolkning med lagen.
Fast man kanske kan komma runt detta genom 54§. Medlemmen orsakar samfälligheten ekonomisk skada. Medlemmen ersätter. Medlemmen orsakar samfälligheten ekonomisk skada. Medlemmen ersätter. Osv. Föreningen vidaresäljer ju inte el nu varvid allt borde vara ok ur ett skattehänseende.
Man skulle ju kunna anse att man måste göra något åt någon som kontinuerligt orsakar föreningen skada. Men om man laddar elbilen från motorvärmaruttaget så blir det svårt att göra något.
Så med lite tekniska krumbukter och juridiska tveksamheter så kan man komma runt problemen med nuvarande tolkning med lagen.
Samfälligheten säljer ingenting!
Den tillhandahåller garage och el (belysning till sina medlemmar. Kostnaden fördelas mellan medlemmarna enligt fastställt fördelningstal (ofta =1). Dvs alla betalar lika. Om nu någon/några använder motorvärmare eller billaddning så kommer de att belasta föreningens ekonomi på annat sätt än vad som förutsågs vid anläggningsbeslutet. Anläggningsbeslut är dock inte hugget i sten utan kan ändras. Man ansöker om detta hos lantmäteriet. Blankett finns på nätet.
Det är dock en dålig idé att gå till lantmäteriet innan man har ett färdigt förslag för att då kommer de att lägga mycket tid och det kommer att kosta.
Börja med att ta fram en lösning. Tänk framåt i olika scenarier. I dag är det en av elva som laddar bil. Om tio år är det kanske 10 av elva. Folk flyttar och andra flyttar in, så några individuella lösningar fungerar inte.
Mitt förslag är att sätta upp en undercentral med elva mätare. Sätta upp en eller flera laddboxar. (Kan vara smart att sätta upp till alla direkt nu när det finns bra bidrag att få). Den fasta kostnaden är samfällighetens och kommer att fördelas enligt fördelningstalet (lika för alla). Den rörliga kostnaden fördelas efter förbrukning. (Man tar den verkliga kostnaden per kWh, men får lägga på några procent. Jag hittar dock inte källan och uppgiften på hur mycket just nu).
Några kommer naturligtvis att tycka att de inte ska vara med och betala en investering de inte använder. Men de betalar ju för garaget oavsett om de använder det eller ej så det är ingen skillnad. Sannolikt kommer ochså värdet på radhuset att öka mer i värde än kostnaden om det finns laddbox.
En god ide kan vara att leta upp någon (BRF t ex) som redan gjort detta för att få råd. På många orter finns också Companion som ofta ger gratis hjälp.
Förändringarna måste förankras hos medlemmarna så det kan krävas extra stämma. När ni känner er redo så går ni till lantmäteriet för att få det godkänt och inskrivet i anläggningsbeslutet.
Om medlemmarna sätter sig på tvären: Förbjud MV och laddning. Säkra ner till 6A och låt tiden gå, så ändrar de sig nog.
Den tillhandahåller garage och el (belysning till sina medlemmar. Kostnaden fördelas mellan medlemmarna enligt fastställt fördelningstal (ofta =1). Dvs alla betalar lika. Om nu någon/några använder motorvärmare eller billaddning så kommer de att belasta föreningens ekonomi på annat sätt än vad som förutsågs vid anläggningsbeslutet. Anläggningsbeslut är dock inte hugget i sten utan kan ändras. Man ansöker om detta hos lantmäteriet. Blankett finns på nätet.
Det är dock en dålig idé att gå till lantmäteriet innan man har ett färdigt förslag för att då kommer de att lägga mycket tid och det kommer att kosta.
Börja med att ta fram en lösning. Tänk framåt i olika scenarier. I dag är det en av elva som laddar bil. Om tio år är det kanske 10 av elva. Folk flyttar och andra flyttar in, så några individuella lösningar fungerar inte.
Mitt förslag är att sätta upp en undercentral med elva mätare. Sätta upp en eller flera laddboxar. (Kan vara smart att sätta upp till alla direkt nu när det finns bra bidrag att få). Den fasta kostnaden är samfällighetens och kommer att fördelas enligt fördelningstalet (lika för alla). Den rörliga kostnaden fördelas efter förbrukning. (Man tar den verkliga kostnaden per kWh, men får lägga på några procent. Jag hittar dock inte källan och uppgiften på hur mycket just nu).
Några kommer naturligtvis att tycka att de inte ska vara med och betala en investering de inte använder. Men de betalar ju för garaget oavsett om de använder det eller ej så det är ingen skillnad. Sannolikt kommer ochså värdet på radhuset att öka mer i värde än kostnaden om det finns laddbox.
En god ide kan vara att leta upp någon (BRF t ex) som redan gjort detta för att få råd. På många orter finns också Companion som ofta ger gratis hjälp.
Förändringarna måste förankras hos medlemmarna så det kan krävas extra stämma. När ni känner er redo så går ni till lantmäteriet för att få det godkänt och inskrivet i anläggningsbeslutet.
Om medlemmarna sätter sig på tvären: Förbjud MV och laddning. Säkra ner till 6A och låt tiden gå, så ändrar de sig nog.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Det vore dels i strid med anläggningsbeslutet och dels i strid med både TS och medlemsmajoritetens intresse att göra det du föreslår.
Det får du förklara ovanstående är ju bara ett förslag som tas fram och som ska rymmas i det nya anläggningsbeslutet.Nötegårdsgubben skrev:
Sätter medlemmarna sig på tvären, är det rimligt att anpassa verksamheten efter intäkterna och säkra ner samt förbjuda elbilsladdning.
Nejdå det strider inte mot anläggningsbeslutet.Nötegårdsgubben skrev:
Det jag föreslår kan kanske tom inrymmas i befintligt beslut.
Klippt från lantmäteriet:
"Om en samfällighetsförening med en gemensam parkeringsplats får beviljat att installera fyra laddstolpar, så blir alla i föreningen gemensamt ekonomiskt ansvariga för installation och förvaltningskostnader av anläggningen. Det innebär alltså att anläggningsbeslutet tvingar samtliga medlemmar till en gemensam kostnad oavsett om man nyttjar laddstolpen eller inte. När det gäller själva elförbrukningen finns däremot möjlighet att styra så att kostnaden faller på den som använder elen."
Så för TS så behövs först att få till en laglig styrelse. Sedan att få medlemmarna att komma överens om ifall man ska ha laddboxar eller inte och I så fall hur många. Utan laddbox - ingen laddning.
Om TS behöver argument så går det att kolla med försäkringsbolaget. Flera försäkringsbolag tillåter inte laddning via vanliga schuko i garage. Det kan medföra att försäkringbelopp sätts ner eller uteblir.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Om det strider mot anläggningsbeslutet eller ej kan vi inte säkert veta, då ingen av oss läst beslutet, men jag utgår ändå från det, då en samfällighet där garagen behöver renoveras rimligen är så gammal att ingen tänkt på elbilar när den inrättades.
Sen till vad Lantmäteriet säger så kan man uppenbarligen tolka det olika. Jag väljer att fokusera påproblemen, och jag citerar dem också:
Av de olika skälen var @lilytwigs råd dåliga.
Sen till vad Lantmäteriet säger så kan man uppenbarligen tolka det olika. Jag väljer att fokusera påproblemen, och jag citerar dem också:
Därtill ska läggas att TS har skrivit redan i början av tråden att han och medlemsmajoriteten vill drivs samfälligheten så billigt som möjligt.Lantmäteriet skrev:Att majoriteten, eller till och med alla medlemmarna i en samfällighetsförening, önskar installera en anläggning för elbilsladdning innebär inte per automatik att en gemensamhetsanläggning kan bildas för detta ändamål.
Villkoret stadigvarande betydelse måste fortfarande vara uppfyllt, det vill säga det ska finnas ett faktiskt behov av anläggningen. Behovet ska, både nu och på längre sikt, kunna kopplas till en typisk användare (normalanvändare) av de fastigheter som ska anslutas till gemensamhetsanläggningen. I annat fall saknas det skäl att åstadkomma en rättslig bindning mellan anläggningen och anslutna fastigheter.
Av de olika skälen var @lilytwigs råd dåliga.