Jag har precis tagit bort en gammal trätrall och tillhörande reglar från min balkong på andra våningen. Under trallen upptäckte jag ett dolt problem med balkongplåten.
På de sista 20–30 centimetrarna av plåten, precis innan vattnet ska rinna ner i hängrännan och stupröret, blir regnvatten stående i pölar på grund av bakfall. vilket har skapat bubblor. När jag trycker på det drabbade området är plåten helt mjuk.
Hur fixar jag detta på bästa sätt? Går det att göra en tillfällig akutlagning med tätmassa och armeringsmatta, eller måste hela fotblecket/plåtkanten klippas bort och bytas ut för att få rätt lutning mot stupröret?

• tempImagezFmEVA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus!
Är det trä under den falsade plåten skulle jag tro att det är trät som ruttnat, kontakta en plåtslagare för bedömning och åtgärd.

Redigerat:
  • Gilla
Ali Vahedi
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det trä under den falsade plåten skulle jag tro att det är trät som ruttnat, kontakta en plåtslagare för bedömning och åtgär
F fribygg skrev:
Är det trä under den falsade plåten skulle jag tro att det är trät som ruttnat, kontakta en plåtslagare för bedömning och åtgärd.
Hej! Ja, det är trä under. Kan jag inte göra något själv då, utan måste anlita en firma?

Du kan förmodligen riva, byta råspont och papp men sannolikt kan du inte lägga ny falsad plåt.

Är det trä eller betong under plåten?

F fribygg skrev:
Är det trä eller betong under plåten?
Ja det är trä

Rutten råspont klarar du nog att byta, men kan du avgöra om de bärande reglarna behöver bytas när du ser hur det ser ut under plåt och råspont?

F fribygg skrev:
Du kan förmodligen riva, byta råspont och papp men sannolikt kan du inte lägga ny falsad plåt.
Tack ☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.