420 läst ·
15 svar
420 läst
15 svar
Vad finns det för fladderfria mörkläggningsalternativ?
Sida 1 av 2
De gamla rullgardinerna behöver bytas ut. Det är ett gammalt lantligt hus. Rullgardiner passar bra till stilen men de gamla har varit fruktansvärt störiga när det blåser. Ett måste är att fönstret kan vara öppet. Och ett måste är mörkläggning. Jag har funderat på långa sammetsgardiner men det känns inte rätt i miljön. Finns det något rullgardinsalternativ som inte fladdrar? Eller finns det något annat bra alternativ?
Och för att fortsätta, ja det finns så klart fladderfria mörkläggningsgardiner, dom har skenor på vardera sida. Men som sagt, du kommer inte få in någon frisk luft alls så du kan lika gärna stänga fönstret.
Varför måste rutan vara öppen? Är det "dåligt med luft" eller varmt?
Det finns billiga mörkläggningsgardiner hos Ikea man kan fästa i en takskena. Men om du fixar en för tät gardin för det öppna fönstret så kommer ändå ingen luft in.
Du kanske ju lösa luftsituationen med en friskluftsventil istället för att ha fönstrena öppna om mekaniskt tilluft är för omständligt?
Det finns billiga mörkläggningsgardiner hos Ikea man kan fästa i en takskena. Men om du fixar en för tät gardin för det öppna fönstret så kommer ändå ingen luft in.
Du kanske ju lösa luftsituationen med en friskluftsventil istället för att ha fönstrena öppna om mekaniskt tilluft är för omständligt?
För att jag sover bättre med öppet fönster 🤷♀️Unikt namn skrev:
Varför måste rutan vara öppen? Är det "dåligt med luft" eller varmt?
TipsM Marengo skrev:
https://www.apotekhjartat.se/varumarken/croll-denecke/croll-denecke-sovmask-svart
Njae. Där har du lite trångsynt fel. Lösningar finns. Jag vill bara försöka hitta den bästa. Jag har sovit i mörker och med frisk luft i flera år. Min fråga gäller vilka olika lösningar som finns bara. Kanske står valen mellan en spik i nederkant eller en själlös rullgardin med skenor...RoTe skrev:
Vi har mörkläggningsgardiner med vikter i botten plus rullgardin med magneter vi fäster i sidorna. Det för att maximera mörkläggningen (jag jobbar mycket nätter) torde också minimera fladdret. Magneterna fäste vi på väggen precis utanför fodret så inte så vackert men täcks ändå av öppna mörkläggningsgardiner när det gäller.M Marengo skrev: