De gamla rullgardinerna behöver bytas ut. Det är ett gammalt lantligt hus. Rullgardiner passar bra till stilen men de gamla har varit fruktansvärt störiga när det blåser. Ett måste är att fönstret kan vara öppet. Och ett måste är mörkläggning. Jag har funderat på långa sammetsgardiner men det känns inte rätt i miljön. Finns det något rullgardinsalternativ som inte fladdrar? Eller finns det något annat bra alternativ?

RoTe
Vad är vitsen med öppet fönster om det ändå är helt tätt på insidan? Total mörkläggning förutsätter ju att det är helt tätt.

Var inne på samma som föregående, det går inte ihop. Om inte ljuset får komma in hur ska luften komma in?

RoTe
Och för att fortsätta, ja det finns så klart fladderfria mörkläggningsgardiner, dom har skenor på vardera sida. Men som sagt, du kommer inte få in någon frisk luft alls så du kan lika gärna stänga fönstret.

AXS
Sätt en spik eller krok i väggen under fönstret. Där fäster du linan och slipper fladder.

Totalt svart mörker är inte nödvändigt och inte heller vidöppet fritt blås.
Skenor på sidorna kunde nog vara något. Heter de något? Vem säljer eller tillverkar sådana?
Fler förslag?

RoTe
M Marengo skrev:
Skenor på sidorna kunde nog vara något. Heter de något?
Kassettrullgardin brukar dom kallas.

Unikt namn
Varför måste rutan vara öppen? Är det "dåligt med luft" eller varmt?

Det finns billiga mörkläggningsgardiner hos Ikea man kan fästa i en takskena. Men om du fixar en för tät gardin för det öppna fönstret så kommer ändå ingen luft in.

Du kanske ju lösa luftsituationen med en friskluftsventil istället för att ha fönstrena öppna om mekaniskt tilluft är för omständligt?

RoTe RoTe skrev:
Kassettrullgardin brukar dom kallas.
Hm. De jag hittar ser tråkigt själlösa ut. Någon som vet om det finns med lite retrolook någonstans?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför måste rutan vara öppen? Är det "dåligt med luft" eller varmt?

Det finns billiga mörkläggningsgardiner hos Ikea man kan fästa i en takskena. Men om du fixar en för tät gardin för det öppna fönstret så kommer ändå ingen luft in.

Du kanske ju lösa luftsituationen med en friskluftsventil istället för att ha fönstrena öppna om mekaniskt tilluft är för omständligt?
För att jag sover bättre med öppet fönster 🤷‍♀️

RoTe
M Marengo skrev:
Hm. De jag hittar ser tråkigt själlösa ut. Någon som vet om det finns med lite retrolook någonstans?
nej du behöver acceptera att sova med öppet fönster innebär ljus

RoTe RoTe skrev:
nej du behöver acceptera att sova med öppet fönster innebär ljus
Njae. Där har du lite trångsynt fel. Lösningar finns. Jag vill bara försöka hitta den bästa. Jag har sovit i mörker och med frisk luft i flera år. Min fråga gäller vilka olika lösningar som finns bara. Kanske står valen mellan en spik i nederkant eller en själlös rullgardin med skenor...

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Vanliga gardiner avsedda för mörkläggning och sedan trär du in en vikt i botten. Det finns färdiga viktband i löpmeter men en lagom tunn kedja kan också funka.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
M Marengo skrev:
Njae. Där har du lite trångsynt fel. Lösningar finns. Jag vill bara försöka hitta den bästa. Jag har sovit i mörker och med frisk luft i flera år. Min fråga gäller vilka olika lösningar som finns bara. Kanske står valen mellan en spik i nederkant eller en själlös rullgardin med skenor...
Vi har mörkläggningsgardiner med vikter i botten plus rullgardin med magneter vi fäster i sidorna. Det för att maximera mörkläggningen (jag jobbar mycket nätter) torde också minimera fladdret. Magneterna fäste vi på väggen precis utanför fodret så inte så vackert men täcks ändå av öppna mörkläggningsgardiner när det gäller.

• Gilla
Marengo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.