Jag har drömt om ett grönt falsat tak på min vita sekelskiftes villa. Jag bor i norra Sverige och här kan jag bara hitta nya tak i djurgårdsgrönt, skogsgrönt eller ärggrönt. Ingen av dessa färger uppfyller min bild av hur jag önskar mitt tak. Har hittat bilder och besökt ett hus i mitt område som har kulören jag önskar. De som bor i huset säger att deras tak har färgen mossgrön, och att denna kulör inte tillverkas längre. Jag lägger upp lite bilder på hur jag vill att taket ska se ut. Om någon känner igen färgen och har en färgkod på den får ni gärna dela med er, eller att ni vet av någon tillverkare på en liknande kulör som denna?
Vi har den på vårt tak. Men eftersom vi har ett äldre plåttak från 1919 målar vi det med linoljefärg. Ottossons gröna linoljefärg Övedsgrön blandat med deras vita Titan-zink (1+3) ger rätt ton.
Ottoson anger att Övedsgrön har NCS-kod: 5919-G37Y före spädning med vitt.
https://ottossonfarg.com/produkt/linoljefarg-ovedsgron/
Ottoson anger att Övedsgrön har NCS-kod: 5919-G37Y före spädning med vitt.
https://ottossonfarg.com/produkt/linoljefarg-ovedsgron/
Produkter som diskuteras: "Titan-zink"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Den klassiska gröna färgen för plåttak finns inte längre. Nu är tydligen också plåtfärgen vattenbaserad och då försvann "plåttaksgrönt". Jag anlitade en firma i höstas för att måla ett plåttak och fick då den här förklaringen till varför den klassiska färgnyansen inte finns.
Mycket sorgligt. Nog hade man kunnat måla det befintliga taket, men eftersom vi ska bygga en veranda känns det konstigt att lägga ett nytt tak på den som man sedan målar om🤔 hur bra sitter ett målat tak?M Maxitupla skrev:
Det går väl att bryta vilken kulör man vill? Och som sagt var målar man tak med linoljefärg som går utmärkt att köpa än idag.M Maxitupla skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 783 inlägg
Det går ju alltid att använda en enbart primad plåt och sedan platsmåla.
Så gör vi ofta på kulturmärkta projekt
Så gör vi ofta på kulturmärkta projekt
Bild på taket som är målat med linoljefärg Övedsgrön+Titan-Zink (1+3). Nu är det ju mitt i solskenet och söderläge så lite utäten ser nog färgen på bilden ut att vara jämfört med verkligheten.Claes Sörmland skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden