Jaha, vad har hänt här då? Två kakelrader ovanför spisen buktar ut, se bilder. Vattenskada? Vad göra? Jag är inte så observant så det kan absolut ha varit såhär en längre tid, tänk år.

• Kaklade väggplattor ovanför en spis som buktar utåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelyta ovanför spis med två rader kakelplattor som buktar ut, potentiell vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ossian K Olsson
Vad är det på andra sidan väggen?

Det kan absolut vara fuktskada, men det kan också vara någon som skruvat i en skruv från andra sidan och tryckt ut plattorna.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vad är det på andra sidan väggen?

Det kan absolut vara fuktskada, men det kan också vara någon som skruvat i en skruv från andra sidan och tryckt ut plattorna.
På andra sidan väggen är grannens kök, tror planlösningen är spegelvänd så att deras spis är där. Det känns inte som det vanligaste stället att borra.

Det borde inte gå några rör eller annat där (de går i golvhöjd och viker upp först en bit höger om spisen) så tänker att eventuell fukt i så fall borde kommit genom ånga när vi använt spisen?

BirgitS
Vet du vad som kaklet sitter på?
Betong, gips, träskiva etc.

BirgitS BirgitS skrev:
Vet du vad som kaklet sitter på?
Betong, gips, träskiva etc.
Så vitt jag kan bedöma sitter det direkt på betong. Det är en betongvägg/brandcell. Det verkar konstigt om det skulle sitta gips/träskiva mellan vägg och kakel va?

Det är ju bara konstatera att kaklet släppt och göra om det, knappast nåt med fukt att göra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju bara konstatera att kaklet släppt och göra om det, knappast nåt med fukt att göra.
Konstaterat :) Jag kan inget om detta och vill därför förstå om det är så enkelt som att byta kakel eller om det kan vara problem under.

Kaklet har suttit där sedan 1998 så det är dags att byta, hade tänkt göra en större köksrenovering om några år och göra det då men får göra det tillfälligt nu. Vet någon hur stor chans det är att få tag i någon som åtar sig minijobb som detta (5 kvadratmeter kakel) i Göteborg så säg gärna till!

BirgitS
Du skulle kunna se om det går att få ner de halvlösa kakelplattorna hela, för i så fall kan du själv limma tillbaks dem med kakellim. Annars är det inte så svårt att sätta små kakelplattor själv, det gjorde vi som nybörjare i vårt första kök.

J
M MaBin skrev:
Konstaterat :) Jag kan inget om detta och vill därför förstå om det är så enkelt som att byta kakel eller om det kan vara problem under.

Kaklet har suttit där sedan 1998 så det är dags att byta, hade tänkt göra en större köksrenovering om några år och göra det då men får göra det tillfälligt nu. Vet någon hur stor chans det är att få tag i någon som åtar sig minijobb som detta (5 kvadratmeter kakel) i Göteborg så säg gärna till!
Du får släppa in tomten han har fastnat i skorstenen för att ni har kaklat in rökhålet😉😂

• Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
M MaBin skrev:
Ifall du inte kan göra det själv så hade jag bara låtit det vara. Du skrev ju innan att det kunnat varit så länge innan du såg det, så då kan det ju inte vara så farligt. Känns lite onödigt att få betala ett antal tusenlappar för att få lite kosmetika som knappast någon ser fixat. Särskilt om man planerar att göra om allt om några år.

Tack alla för hjälp med diagnos och förslag på botemedel! Har knackat lite på plattorna nu och de sitter bara med nöd och näppe, så de har garanterat inte varit såhär lösa hela tiden (från tid till annan torkar jag ändå av dem, tro det eller ej). Så, jag får nog ta tag i detta på andra sidan helgerna. Fin jul till er alla!

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S
M MaBin skrev:
Tack alla för hjälp med diagnos och förslag på botemedel! Har knackat lite på plattorna nu och de sitter bara med nöd och näppe, så de har garanterat inte varit såhär lösa hela tiden (från tid till annan torkar jag ändå av dem, tro det eller ej). Så, jag får nog ta tag i detta på andra sidan helgerna. Fin jul till er alla!
Jag gillar din inställning till livet. Ska lära mig av det och inte ta saker och ting så allvarligt. God jul!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.