7 879 läst ·
111 svar
8k läst
111 svar
Vad får man förinstallera själv?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Kan inte reglerna exakt, men vad jag förstått så får utländsk arbetskraft jobba på sina "behörigheter" från landet dom kommer ifrån under en viss tid, att dessa behörigheter ofta är ett skämt och att dom inte har någon som helst koll på svensk standard spelar ingen roll, huvudsaken är att det går att ta billig arbetskraft utifrån.peternicklas skrev:
Jag har för mig att det står att förutsättningen är att man följer svensk standard, detta tillämpas dock självklart inte i verkligheten.
Lite grovt skulle man kunna säga att "vem" som helst kan göra det för måste finnas en ansvarig för installationen.SueCia skrev:Kan inte reglerna exakt, men vad jag förstått så får utländsk arbetskraft jobba på sina "behörigheter" från landet dom kommer ifrån under en viss tid, att dessa behörigheter ofta är ett skämt och att dom inte har någon som helst koll på svensk standard spelar ingen roll, huvudsaken är att det går att ta billig arbetskraft utifrån.
Jag har för mig att det står att förutsättningen är att man följer svensk standard, detta tillämpas dock självklart inte i verkligheten.
Kan unländsk arbetskraft göra det utan Svensk behörighet så borde även en vanlig Svensk kunna göra det.
Vi vet alla att så sker ändå med viss utländsk arbetskraft, har någon blivit dömd för detta?elmont skrev:
Har funnits många exempel t.ex. i TV på hur illa de har gjort installationen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Är du säker? Senaste ESAkursen vi hade så har jag för mig att kursledaren snackade om nya regler ang. utländsk arbetskraft.elmont skrev:
Det är ingenting jag lägger på minnet dock, då det inte berör mig.
Tror detta är nytt (ELSÄK-FS 2013:1):SueCia skrev:
2 kap. Erkännande av yrkeskvalifikationer eller yrkeserfarenhet inom EES
1§ Den som har behörighet att utföra elinstallationsarbete enligt ett examens-, utbildnings- eller annat kompetensbevis som utfärdats i ett annat EES-land än Sverige, kan efter ansökan hos Elsäkerhetsverket få sina kvalifikationer erkända för att få behörighet att utföra elinstallationsarbete i Sverige.
...
3§ Den som uppfyller kraven i 2 kap. 1 § har rätt att, utan att ansöka om erkännande av sina yrkeskvalifikationer, utföra elinstallationsarbete i Sverige om arbetet är tillfälligt. Med tillfälligt arbete avses arbete som är tidsbegränsat. Arbete som är permanent, regelbundet, eller som är tidsbegränsat men regelbundet upprepas anses in
te utgöra tillfälligt arbete.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det var en märklig liknelse. De utländska elektrikerna får vi förmoda ha en viss kunskap. Denna kunskap behöver även en Svensk för att få jobba med elinstallation. En ansvarig person lär knappast ha intresse att ansvara över outbildade personer. Om det finns något som haltar här låter jag vara osagt.peternicklas skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Diskuterar ni inte olika saker nu? En person som jobbar under behörig installatör behöver ingen egen behörighet för att jobba lagligt.Bo.Siltberg skrev:Det var en märklig liknelse. De utländska elektrikerna får vi förmoda ha en viss kunskap. Denna kunskap behöver även en Svensk för att få jobba med elinstallation. En ansvarig person lär knappast ha intresse att ansvara över outbildade personer. Om det finns något som haltar här låter jag vara osagt.
En person som har behörighet i annat land och kommer till Sverige för att jobba kanske inte har någon ansvarig över sig.
Ber om ursäkt för att jag drar iväg på ytterligare ett sidospår, men notera att det dessutom till synes inte finns något krav på man skall vara utlänning/gästarbetare för att kunna utnyttja en behörighet från annat EES-land. Dvs även en svensk som har installatörsbehörighet i annat EES-land får alltså göra tillfälliga arbeten på egen hand utan svensk behörighet(?)SueCia skrev:
Redigerat:
Jo det är det. Det jag menar är att en även en Svensk kan ha "viss" kunskap men får då inte medan en utländsk med "viss" kunskap får.Bo.Siltberg skrev:Det var en märklig liknelse. De utländska elektrikerna får vi förmoda ha en viss kunskap. Denna kunskap behöver även en Svensk för att få jobba med elinstallation. En ansvarig person lär knappast ha intresse att ansvara över outbildade personer. Om det finns något som haltar här låter jag vara osagt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ja pratar vi om utländska elektriker som jobbar under egen behörighet så har de återigen förhoppningsvis en utbildning i bagaget. Det finns ju ingenting som hindrar en Svensk att skaffa behörighet, förutom den orimligt långa praktiktiden i Sverige då.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Njae, det beror på. Rent juridiskt så kan "vem som helst" installera el under en behörigs överinseende. Dvs det finns inga formella separata krav (licens, krav på utbildning eller liknande) på den som den behörige låter utföra arbetet.Bo.Siltberg skrev:Nej absolut inte, "vem som helst" kan inte installera el bara sådär bara för att en elinstallatör godkänner det...det krävs kunskap också. För att det ska fungera måste alltså elinstallatören känna till vilka färdigheter som vederbörande har för att kunna lämna ifrån sig delar av ett jobb. Vi har därför ännu inget exempel där någon villaägare lyckats få en elinstallatör att tillämpa denna nyhet i behörighetsreglerna.
För en yrkesman är vanligen dess kunskaper och färdigheter kända.
MEN, det är, som jag tror Bo är ute efter, den behöriges ansvar att tillse att den som utför arbetet har tillräckliga kunskaper. Så det är lagstiftning av typen "Så länge det går bra så har ju den behörige uppenbarligen skött sitt jobb och tillsett att det finns tillräckliga kunskaper, och om det går dåligt så har hen inte gjord det och är alltså skyldig till försummelse".
Så är det i teorin. I praktiken, om man ser på de domar som fallit, så har domstolen valt att lägga skulden på den som faktiskt utfört arbetet, även om det som sagt i "teorin" skulle ha fallit en del ansvar på den behörige. (Det finns inte många domar, men det finns någon enstaka). Nu har det varit yrkesverksamma elektriker det handlat om i de fallen, så hur en domstol skulle se på saken om en behörig lät någon helt utan utbildning, erfarenhet, eller kunskap för den delen, och denne sedan klantade till det så illa att en domstol blev inblandad, det återstår att se. Det är i det fallet inte alls omöjligt att domstolen lägger mer av skulden på den behörige.
Att man har en sådan här lustig ordning kring hanteringen av ett "farligt" och "svårt" område är i stort sett unikt, och leder ju osökt tanken till att det ju inte kan vara så varken farligt eller svårt. Hade det vart det så hade man ju fått använda samma metoder som man gör för dylika områden... (En internationell jämförelse leder också tankarna i samma riktning).
elmont skrev:Dea_34, ingen elinstallatör värt namnet skulle för några kronor "delegera" arbete till någon "vem som helst". Ska man låta någon annan "jobba på ens behörighet" vill man veta att denne har kvalifikationen att utföra en bra och korrekt jobb samt att man skulle få en ersättning värt namnet. Som behörig har man knappast nått intresse av att hålla hempulare, som bara vill komma billigt undan, under armarna
När man bygger själv, under tidspress, handlar det inte om pengarna utan om smidigheten. Man vill inte ha stopp ett par dagar för att vänta på några flexrör när man sätter innerväggar.
Sen måste jag nog säga att de rördragningar jag gjort själv (främst en massa flex för Ethernet, signal etc.) är betydligt prydligare och riktigt gjort än vad elektrikerna i grannens nybygge åstadkom....