Vi tänker dra om elen på nedervåningen och senare även på övervåningen. Eftersom vi ska ha utanpåliggande kablar känns det onödigt att ha en (dyr) elektriker som drar kabel.

Får jag dra alla kablar och sätta fast dem längs lister etc och sedan ta hit en elektriker som kopplar in uttagen och ansluter alltihop?

Gör detta i samråd med en elektriker INNAN du börjar... Monterar du allt och sen ringer en elektriker så är risken stor att du inte hittar nån som vill ta i det...

Bra plan! Har redan pratat med en elektriker som verkade positiv, men jag tänkte kolla med lite fler vad man får göra rent lagligt.

Lagligt, inte mycket. Byte av stickpropp och strömställare, byte av smältsäkring (tur det :rolleyes:) är ok om du har nödvändig kännedom. Du får t ex inte dra ny eller byta gammal kabel eller installera nya uttag.

AnneFi
Är det inte ens lagligt om elektriker kommer hem till mig och ritar på väggen hur vi ska fräsa (bila) upp för rören. Vi gör därefter det själva och drar igenom en tråd som elektrikern sedan kommer tillbaka och använder till att dra igenom de riktiga trådarna med?

AnneFi skrev:
Är det inte ens lagligt om elektriker kommer hem till mig och ritar på väggen hur vi ska fräsa (bila) upp för rören. Vi gör därefter det själva och drar igenom en tråd som elektrikern sedan kommer tillbaka och använder till att dra igenom de riktiga trådarna med?
Eftersom det inte är tillåtet att dra rör om syftet är att dra el senare i dessa tror jag inte det rent formellt är ok med ovanstående heller.

AnneFi
Kemisten skrev:
Eftersom det inte är tillåtet att dra rör om syftet är att dra el senare i dessa tror jag inte det rent formellt är ok med ovanstående heller.
Verkar ju lite märkligt. Det borde ju inte spela någon roll om vi bilar väggen eller om elektrikern går det. Tar ju hur många timmar som helst.

Sedan och andra sidan så dras all vår el utanför arbetstid så i det stora hela är det kanske skit ihop vem som gör det.

Elektrikerna vill inte ta i en bilmaskin, de beställer håltagning så kommer någon annan och skickar räkning.

Nä men gör upp med elektrikern var rör ska gå så ordnar det sig.

Protte

Har pratat med en elektriker som verkar himla bra. Han kunde tänka sig att koppla in om vi drar kuloledningar men han sa att det är svårt att få det snyggt om man inte är van. Han ska komma hit och titta och lämna offert på det hela.

prototypen skrev:
Elektrikerna vill inte ta i en bilmaskin, de beställer håltagning så kommer någon annan och skickar räkning.

Nä men gör upp med elektrikern var rör ska gå så ordnar det sig.

Protte
Jo, det är ju det rimligaste. Dock fortfarande inte, så vitt jag vet, lagligt. Om elektrikern tar in en annan hantverkare är ju ett annat lagrum än om man som privatperson gör samma fysiska syssla (åt elektrikern).

Jag har ganska kraftiga åsikter gällande detta med hur elektriker/licens fungerar så om både AnneFi och elektrikern är överrens - kör. Jag har gjort liknande tidigare och kommer göra igen, men frågan som jag uppfattade den var om det var lagligt eller inte...

Det är svårt om man inte är van.

//Patrik

AnneFi
Kemisten skrev:
Jo, det är ju det rimligaste. Dock fortfarande inte, så vitt jag vet, lagligt. Om elektrikern tar in en annan hantverkare är ju ett annat lagrum än om man som privatperson gör samma fysiska syssla (åt elektrikern).

Jag har ganska kraftiga åsikter gällande detta med hur elektriker/licens fungerar så om både AnneFi och elektrikern är överrens - kör. Jag har gjort liknande tidigare och kommer göra igen, men frågan som jag uppfattade den var om det var lagligt eller inte...
okej. Så allt som det inte finns papper på är eg. olagligt? alltså som man inte anlitat en elektriker att göra.

För i såfall faller alla våra elinstallationer under olagligt. Ser ingen mening med att anlita en elektriker och betala för det när jag har en som gör det gratis åt mig :D

du får ju bila upp spår för rören, men inte förlägga rören eftersom de är del av det isolerande skyddet som krävs för att förlägga FK, men ska det dras dubbelisolerad kabel i rören, typ EKK, så får du även förlägga rören.

AnneFi skrev:
okej. Så allt som det inte finns papper på är eg. olagligt? alltså som man inte anlitat en elektriker att göra.

För i såfall faller alla våra elinstallationer under olagligt. Ser ingen mening med att anlita en elektriker och betala för det när jag har en som gör det gratis åt mig :D
Du behöver inte ha papper på vad som är gjort för att det skall bli lagligt - det skall bara vara utfört av någon med rätt licens (och de flesta arbetande elektriker har ingen egen licens utan arbetar på någon annans). När jobbet sedan är gjort är det viktigaste att det är korrekt utfört, vilket ju är något en inläst hemmafixare likaväl som en elektriker (med/under licens) gör ;). Jobbet som sådant är dock fortfarande olagligt.

Det finns ett antal trådar om detta med elektriker och behörighet (licens), bland annat 'Problemet med behörighet'.

Är saker rätt gjorda så är de rätt gjorda och inget kommer heller att ske.
Det är när saker är felaktigt gjorda och något händer som det blir strul.

Och 99*% av dessa diskussioner barkar iväg när man förutsätter att saker som är rätt gjorda är felaktiga för att de inte gjorts av någon med rätt behörighet, det behöver de nämligen inte vara utan bara olagliga, vilket inte alls är samma sak som felaktiga, de är olagligt utförda men rätt ändå.

Och jo, jag hade rätt kul åt ovanstående kreativa meningsuppbyggnad *S*
/Kent

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.