175 läst ·
3 svar
175 läst
3 svar
Sprutmåla tak med linoljefärg?
Vi håller på att isolera innertak på landet och ska sätta upp råspont som tak, målad med linoljefärg. Det är många kvadratmeter tak så för att förkorta arbetet något funderar vi på om man kan sprutmåla med linoljefärg. Någon som testat? Behöver färgen tunnas ut med lacknafta i så fall och hur mycket utspädd? Ett måste att efterstryka alla lager med pensel eller räcker det att göra det sista lagret? Någon som även har typs på bra spruta för ändamålen?
Tack för all input och tips!
Tveksamt om det blir ett bra och fint resultat även om det skulle gå. Linoljefärg ska arbetas in i trät, strykas i tunna lager. Går säkert spruta på det och sen arbeta in det med pensel, men hur mycket tid sparar man? det blir ju betydligt mer täckning av övriga ytor om man ska sprutmåla.A amb96 skrev:Vi håller på att isolera innertak på landet och ska sätta upp råspont som tak, målad med linoljefärg. Det är många kvadratmeter tak så för att förkorta arbetet något funderar vi på om man kan sprutmåla med linoljefärg. Någon som testat? Behöver färgen tunnas ut med lacknafta i så fall och hur mycket utspädd? Ett måste att efterstryka alla lager med pensel eller räcker det att göra det sista lagret? Någon som även har typs på bra spruta för ändamålen?
Använder du matt linoljefärg så räcker det oftast med 2 strykningar.
Sen förstår jag inte grejen med råspont som synligt tak. I min värld och erfarenhet så är det bland det sämsta virket som man använder som underlagstak och bärande underlag för konstruktioner. Men går säkert att hitta bättre kvalitet hos mindre eller mer kvalitetsmässiga handlare.
Jag tror inte heller alls på att spruta med linolja, kommer bli alldeles för tjocka lager om det ska bli jämt.
Du får väl måla innan du sätter upp materialet. Jag brukar stryka 3ggr, första med en gnutta terpentin. Gör du 2 lager på innan du monterar så kommer du få ett grymt resultat (och nej det kommer inte heller bli speciellt bra om du lägger det med roller)
Min erfarenhet är att torktiden blir någon kortare för var lager, oklart varför, jag kanske lägger tunnare lager, vem vet.
Är det normal "byggvaruråspont" så vill man väl också gå över alla kvistar med schellack först, det måste ju vara 100 gånger enklare i trevlig arbetsställning.
Du får väl måla innan du sätter upp materialet. Jag brukar stryka 3ggr, första med en gnutta terpentin. Gör du 2 lager på innan du monterar så kommer du få ett grymt resultat (och nej det kommer inte heller bli speciellt bra om du lägger det med roller)
Min erfarenhet är att torktiden blir någon kortare för var lager, oklart varför, jag kanske lägger tunnare lager, vem vet.
Är det normal "byggvaruråspont" så vill man väl också gå över alla kvistar med schellack först, det måste ju vara 100 gånger enklare i trevlig arbetsställning.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag rollade första strykningen och sen drog jag ett par tag med penseln. Detta med linoljefärg och linolja.
Testade andra strykningen, spädde ca 10% med linolja men det blev som jag gjorde det för mycket färg. En bättre teknik och roller kanske funkar bättre men jag upplever bara första strykningen som jobbig.
Jag ska köpa en spruta innan nästa målning och se vad som händer. Jag har en rad med blomlådor och annat bös som inte är så noga med.
Testade andra strykningen, spädde ca 10% med linolja men det blev som jag gjorde det för mycket färg. En bättre teknik och roller kanske funkar bättre men jag upplever bara första strykningen som jobbig.
Jag ska köpa en spruta innan nästa målning och se vad som händer. Jag har en rad med blomlådor och annat bös som inte är så noga med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden