264 läst ·
4 svar
264 läst
4 svar
Måla fasad som fortfarande är i utmärkt skick?
Vad säger expertisen? Är det värt att måla om fasaden, låt säga, tre år tidigare än att färgen börjar spricka, flaga och släppa. Skulle man komma undan med tvätt och målning så är det en enorm skillnad mot, skrapning, grundoljning osv.
Kan det vara så att man i ett sådant scenario kan nöja sig med bara en strykning? Är här någon som målar innan tecken på problem eller är det bara vansinne?
Kan det vara så att man i ett sådant scenario kan nöja sig med bara en strykning? Är här någon som målar innan tecken på problem eller är det bara vansinne?
Hej och välkommen till Byggahus!
Jag använder slamfärg på fasad och har därför inte några problem med färg som spricker och flagnar eller behöver målas om i förtid.
På utsatta snickerier använder jag linoljefärg, även den är lätt att underhålla
Jag använder slamfärg på fasad och har därför inte några problem med färg som spricker och flagnar eller behöver målas om i förtid.
På utsatta snickerier använder jag linoljefärg, även den är lätt att underhålla
Ja, det skulle jag förtydligat såklart. Jag avser "modern" systemmålning. Inte för att jag på något vis förespråkar det utan för att det är det som sitter på huset.
Om du vill hålla fasaden i fint skick så tycker jag att det är värt att måla om ”i tid”.J jcederlund skrev:Vad säger expertisen? Är det värt att måla om fasaden, låt säga, tre år tidigare än att färgen börjar spricka, flaga och släppa. Skulle man komma undan med tvätt och målning så är det en enorm skillnad mot, skrapning, grundoljning osv.
Själv tycker jag att det är mycket bättre att måla två strykningar, och vara noggrann för att få ett hållbart resultat.
Klicka här för att svara