6 762 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
Vad definierar jordbruksmark?
Det handlar om att man inte får begränsa allemansrätten. Det är inte uttryckligen förbjudet att klippa gräs.
Att klippa gräs och förhindra sly begränsar inte allemansrätten, nu dras detta för långt. Jag har all rätt att även slå ängsområden i närhet till hemfridzon och vatten för att gynna t.ex. växtlivet och hästen får lite hö. Gör det också, även runt bryggan och båtplats.D Daniel 109 skrev:
Att slå en vall och att göra gräsmattan är inte samma sak. En gräsmatta ger intryck av att vara tomtmark, det gör inteven vall.A AndersS skrev:
Tyvärr, jag är för praktisk för alla teoretiska resonemang och utgår från hur vi gör saker. Många regelverk är utformade för att hantera riktiga problemsituationer vilka är på gränsen till försumbara i den stora helheten.D Daniel 109 skrev:
Välkommen ut på landsbygden.
Redigerat:
Fast en beteshage med skyltar om kraftiga elstängsel och 'Varning för tjuren' är nog ett av de mest effektiva sätten att privatisera t.ex. en strand. Sen att tjuren bara går i hagen nån gång om året har ju ingen betydelse, de i allmänheten som vill bada vet ju inte om det gömmer sig en aggressiv tjurflock i en skogsdunge eller så vågar de inte forcera taggtråd och eltrådar.D Daniel 109 skrev:
Men det ger inte intryck av att vara tomtmark. Det är det jag menar med ”privatiserad”.
Det enda juridiska hinder som jag känner till är att det allmänna kan ingripa mot stängsel enligt 26 kap. 11 § miljöbalken så att allmänheten garanteras tillträde till område av betydelse för friluftslivet. Och skyltar kräver ju tillstånd enligt 5 § Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning. Annars är det ju just strandskyddsområde där man enligt 7 kap. 15 § miljöbalken inte får genomföra åtgärder som hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt. Men det gäller inte utanför strandskyddområde.D Daniel 109 skrev:
Sen finns ju annan lagstiftning som ställer krav på bygglov/marklov för viss markanvändning och hela jordbrukets/skogsbrukets användning av mark är väl också rejält styrt i detalj. Jag kan inte denna lagstiftning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden