6 762 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
Vad definierar jordbruksmark?
Sida 1 av 3
Hej!
Det finns mycket information om att bygga (eller snarare inte bygga) på jordbruksmark. Jag lyckas dock inte googla mig fram till någon tydlig bild av vad som egentligen räknas som jordbruksmark. Finns det någon karttjänst eller liknande tillgänglig, där man kan se vilka områden - dvs, även delområden inom en fastighet - som klassas som vad?
Specifikt undrar jag då jag kikar på fastighet på 1,9 ha, dvs inte direkt någon "jordbruksfastighet". Det finns ett bostadshus på fastigheten och runt bostadshuset en gräsmatta som övergår i ängsmark (ej brukad, ej hagmark, även om jag tror att det gick betande djur där för några år sedan). Om jag vill bygga på själva "hustomten" så antar jag att det i princip inte ska vara något problem, men hur långt ut ifrån huset kan jag hävda att tomten går? Känns på sätt och vis löjligt att dra gränsen där gräsmattan inte längre är prydligt klippt
Avslutningsvis, två relaterade frågor:
1. Enligt wikipedia, "Jordbruksmark är sådan mark som används, eller nyligen använts för jordbruk, främst åkermark och betesmark, men även ängsbruk.". Är det någon som har erfarenhet av vad "nyligen" innebär i praktiken?
2. Spelar Skatteverkets typkod för fastigheten någon roll här? Jag har förstått att den inte har någon juridisk funktion, men kan ha fel...
Det finns mycket information om att bygga (eller snarare inte bygga) på jordbruksmark. Jag lyckas dock inte googla mig fram till någon tydlig bild av vad som egentligen räknas som jordbruksmark. Finns det någon karttjänst eller liknande tillgänglig, där man kan se vilka områden - dvs, även delområden inom en fastighet - som klassas som vad?
Specifikt undrar jag då jag kikar på fastighet på 1,9 ha, dvs inte direkt någon "jordbruksfastighet". Det finns ett bostadshus på fastigheten och runt bostadshuset en gräsmatta som övergår i ängsmark (ej brukad, ej hagmark, även om jag tror att det gick betande djur där för några år sedan). Om jag vill bygga på själva "hustomten" så antar jag att det i princip inte ska vara något problem, men hur långt ut ifrån huset kan jag hävda att tomten går? Känns på sätt och vis löjligt att dra gränsen där gräsmattan inte längre är prydligt klippt
Avslutningsvis, två relaterade frågor:
1. Enligt wikipedia, "Jordbruksmark är sådan mark som används, eller nyligen använts för jordbruk, främst åkermark och betesmark, men även ängsbruk.". Är det någon som har erfarenhet av vad "nyligen" innebär i praktiken?
2. Spelar Skatteverkets typkod för fastigheten någon roll här? Jag har förstått att den inte har någon juridisk funktion, men kan ha fel...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Så som jag har förstått det av andra trådar med folk som har fått nekat bygglov så menas det mark som på något sätt framöver kan behövas för odling, djur etc. t.ex. i en krissituation då det inte går att importera mat på samma sätt som Sverige gör idag.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...oversiktsplan/allmanna-intressen/hushallning/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...oversiktsplan/allmanna-intressen/hushallning/
Jo, fast det är inte det jag undrar över. Även på en jordbruksfastighet (typkod 120) kan det ju finnas ett bostadshus med omgivande trädgård. Då kan man (väl?) få bygglov för att bygga t.ex. en gäststuga på tomten, men kanske inte på den omgivande åkermarken. Frågan handlar om hur man gör bedömningen var gränsen mellan tomt och åker/hage/äng går. Det är del av samma fastighet med samma typkod.J jonaserik skrev:
I mitt fall är typkoden 220, dvs småhusenhet, men jag tror inte det är tillräckligt för att hävda att marken inte jordbruksmark. Eller är det?
Jag förstår grundtanken, men om man hårdrar det argumentet så finns det säkert många villatomter där man skulle kunna plöja upp gräsmattan och börja odla. Så hur avgör man i praktiken vad som är odlingsbar mark och vad som är trädgårdstomt?BirgitS skrev:
Om du låter 'jordbruksmarken' naturligt slya igen kan du deklarera den som skogsmark och hoppas att sådan även i framtiden är betydligt lättare att få bebygga, ångrar du dej får du ta ett ordentligt tag med röjsågen eller slaghack innan slyet blir för grovt och övergår till riktig skog.F fsml2 skrev:Hej!
Det finns mycket information om att bygga (eller snarare inte bygga) på jordbruksmark. Jag lyckas dock inte googla mig fram till någon tydlig bild av vad som egentligen räknas som jordbruksmark. Finns det någon karttjänst eller liknande tillgänglig, där man kan se vilka områden - dvs, även delområden inom en fastighet - som klassas som vad?
Specifikt undrar jag då jag kikar på fastighet på 1,9 ha, dvs inte direkt någon "jordbruksfastighet". Det finns ett bostadshus på fastigheten och runt bostadshuset en gräsmatta som övergår i ängsmark (ej brukad, ej hagmark, även om jag tror att det gick betande djur där för några år sedan). Om jag vill bygga på själva "hustomten" så antar jag att det i princip inte ska vara något problem, men hur långt ut ifrån huset kan jag hävda att tomten går? Känns på sätt och vis löjligt att dra gränsen där gräsmattan inte längre är prydligt klippt
Avslutningsvis, två relaterade frågor:
1. Enligt wikipedia, "Jordbruksmark är sådan mark som används, eller nyligen använts för jordbruk, främst åkermark och betesmark, men även ängsbruk.". Är det någon som har erfarenhet av vad "nyligen" innebär i praktiken?
2. Spelar Skatteverkets typkod för fastigheten någon roll här? Jag har förstått att den inte har någon juridisk funktion, men kan ha fel...
F fribygg skrev:
Men hur avgör man om det över huvud taget är jordbruksmark? Dvs. var går gränsen mellan min trädgårdstomt (som inte klassas som jordbruksmark?) och omgivande jordbruksmark?K KJE skrev:
Jag var inne lite på samma idé, men snarare att anlägga gräsmatta på en del av ängen som gränsar mot den befintliga gräsmattan. Kan jag sen hävda att det inte är jordbruksmark utan "trädgårdstomt"?F fribygg skrev:
Att utöka gräsmattan på det här sättet borde man väl (?!) kunna göra utan att söka tillstånd?
Naturvårdsverket skriver (https://www.naturvardsverket.se/vag...d-andring-av-markanvandning-pa-jordbruksmark/):
"En åtgärd som innebär att jordbruksmark tas ur jordbruksproduktion får vidtas först efter anmälan till länsstyrelsen, om inte åtgärden är av ringa betydelse."
Svårt att veta exakt vad den fetmarkerade bisatsen innebär i praktiken, men att anlägga gräsmatta på en liten del av en äng/hage som idag inte brukas eller används till något tycker jag känns som att det är av ringa betydelse...
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
I dom 2022-05-03 vill MÖD att HD ska klargöra definitionen. Vet inte om HD beviljat prövningstillstånd.
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2022/113596/
"Frågan om vad som utgör brukningsvärd jordbruksmark enligt 3 kap. 4 § miljöbalken är av stor praktisk betydelse, men har inte i alla avseenden bedömts enhetligt i befintlig praxis. Det får därför anses vara av vikt för ledning av rättstillämpningen att målet prövas av Högsta domstolen.
Mark- och miljööverdomstolen tillåter därför med stöd av 5 kap. 5 § lagen (2010:921) om mark- och miljödomstolar att domen överklagas."
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2022/113596/
"Frågan om vad som utgör brukningsvärd jordbruksmark enligt 3 kap. 4 § miljöbalken är av stor praktisk betydelse, men har inte i alla avseenden bedömts enhetligt i befintlig praxis. Det får därför anses vara av vikt för ledning av rättstillämpningen att målet prövas av Högsta domstolen.
Mark- och miljööverdomstolen tillåter därför med stöd av 5 kap. 5 § lagen (2010:921) om mark- och miljödomstolar att domen överklagas."
Så länge det inte är inom strandskydd kan du klippa hur mycket eller hur lite du vill av din mark som gräsmatta, det lägger sig inte myndigheterna i övht, välklippt green eller knähögt sly är helt upp till markägaren.F fsml2 skrev:Jag var inne lite på samma idé, men snarare att anlägga gräsmatta på en del av ängen som gränsar mot den befintliga gräsmattan. Kan jag sen hävda att det inte är jordbruksmark utan "trädgårdstomt"?
Att utöka gräsmattan på det här sättet borde man väl (?!) kunna göra utan att söka tillstånd?
Naturvårdsverket skriver ([länk]):
"En åtgärd som innebär att jordbruksmark tas ur jordbruksproduktion får vidtas först efter anmälan till länsstyrelsen, om inte åtgärden är av ringa betydelse."
Svårt att veta exakt vad den fetmarkerade bisatsen innebär i praktiken, men att anlägga gräsmatta på en liten del av en äng/hage som idag inte brukas eller används till något tycker jag känns som att det är av ringa betydelse...
Nej, även utanför strandskydd finns det begränsningar i hur man får privatisera mark.
Hur är fastigheten taxerad? Det låter ju inte som att det handlar om en brukvärd åker. Nu git som tyvärr bebyggs lite för mycket i dag.
Hur är fastigheten taxerad? Det låter ju inte som att det handlar om en brukvärd åker. Nu git som tyvärr bebyggs lite för mycket i dag.
Känns ju rimligt. Men betyder det att den sen inte är att betrakta som jordbruksmark?F fribygg skrev:
Det finns ju en befintlig gräsmatta runt bostadshuset, som väl inte är jordbruksmark och där det i princip vore ok att bygga (?!). Om gräsmattan nu växer till ytan, kommer då även gränsen mellan trädgårdstomt och jordbruksmark flyttas längre bort från huset? Och vad innebär det för möjligheten att bygga på marken?
Vet du om det finns regler som styr hur man får privatisera och inte, och vilken typ av tillstånd som i så fall skulle behövas för en sådan "privatisering" som jag nämnde ovan?D Daniel 109 skrev:
Taxeringskoden är 220, dvs Småhus med bebyggelse. Inte direkt en brukvärd åker, men däremot skulle man kanske kunna ha betesdjur på en del av fastigheten (dock inget som finns idag).
Teoritisera inte så mycket, sök förhandsbesked om du är oroligt lagd, eller gör en vanlig lovfri tillbyggnad på kåken om huset ligger utom detaljplan.F fsml2 skrev:Känns ju rimligt. Men betyder det att den sen inte är att betrakta som jordbruksmark?
Det finns ju en befintlig gräsmatta runt bostadshuset, som väl inte är jordbruksmark och där det i princip vore ok att bygga (?!). Om gräsmattan nu växer till ytan, kommer då även gränsen mellan trädgårdstomt och jordbruksmark flyttas längre bort från huset? Och vad innebär det för möjligheten att bygga på marken?
