6 762 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
Vad definierar jordbruksmark?
Det hade jag gjort om jag ägde fastigheten idag, men jag är i själva verket spekulant på den och vill skaffa mig en så bra bild som möjligt över hur bakbunden jag kommer att vara av diverse regler innan jag lägger budF fribygg skrev:
F fsml2 skrev:
Där jag bor (Gnesta trakten på landsbygden) så var det inget problem när jag byggde nytt 2005.F fsml2 skrev:
Och jag tror inte det är det idag heller, känns som rätt enkla regler utanför tättbebyggt område. Det de är stenhårda på är att kolla på hur det blir med avloppet.
Produkter som diskuteras: "Gnesta"
Fönsterpensel 35 mm svinborst Gnestapenseln
Perfekta penseln för fönstermåleri
399 kr inkl moms
Läs mer
Förstår att du @Daniel109 som vanligt skriver utan att ens ha läst vad TS skriver i tråden, det var väl redan i inlägg #4 som taxeringskoden angavs så det finns inga hinder alls att klippa gräs om fastigheten inte omfattas av strandskydd.D Daniel 109 skrev:
Jordbruksmark är uppdelat i olika typer i taxeringen, varav ”övrig mark” är gårdsmark, vägar m.m. där man inte kan odla. På dom ytorna kan man däremot bygga. Om fastigheten är taxerad som jordbruksfastighet så framgår det hur mycket som är ”övrigt”. Jag har för mig att det dessutom finns en webbkarta nånstans där man kan se vad Lantmäteriet anser vara jordbruksmark, men jag hittar den inte på rak arm. Sen är det ju inte säkert att Lantmäteriet och Jordbruksverket är överens om vad som är vad.
Om fastigheten är stor och inte är ren åkermark eller tomtmark bör du även kolla att det inte är skyddad natur. Naturvårdsverket har en webbkarta: https://www.naturvardsverket.se/ver...och-karttjanster/kartverktyget-skyddad-natur/
Kolla även fornsök hos Riksantikvarieämbetet så att det inte ligger några kända fornlämningar där. Fornlämning behöver inte nödvändigtvis betyda att man inte får bygga, men det blir krångligare.
Men om hela fastigheten är taxerad som småhus så är den väl inte jordbruksmark alls? Jag kan plöja upp min gräsmatta och börja odla potatis. Det innebär inte att gräsmattan plötsligt blir jordbruksmark
Om fastigheten är stor och inte är ren åkermark eller tomtmark bör du även kolla att det inte är skyddad natur. Naturvårdsverket har en webbkarta: https://www.naturvardsverket.se/ver...och-karttjanster/kartverktyget-skyddad-natur/
Kolla även fornsök hos Riksantikvarieämbetet så att det inte ligger några kända fornlämningar där. Fornlämning behöver inte nödvändigtvis betyda att man inte får bygga, men det blir krångligare.
Men om hela fastigheten är taxerad som småhus så är den väl inte jordbruksmark alls? Jag kan plöja upp min gräsmatta och börja odla potatis. Det innebär inte att gräsmattan plötsligt blir jordbruksmark
Man får inte anordna maken så att den ger intryck av att vara hemfridszon utanför hemfridszonen. Det gäller även utanför strandskydd.
Menar du att jag inte får välja om jag vill klippa 100m2 eller 10 000m2 som gräsmatta på min lantbruksfastighet om jag håller mig >100m från sjön?D Daniel 109 skrev:
Ja, det menar jag.
Ja, beteshagar är okej. Men att privatisera mar är inte okej.
Du tycks tro att allemansrätten bara gäller på stranden.
Det beror på.