Försöker förstå hur GVK definierar vad som räknas som ”duschutrymme” i texten nedan? Finns ju inga mått? Är det godtyckligt? Kan jag placera duschväggen var jag vill? Hur bred resp djup måste ”duschutrymmet” minst vara? Produkter som säljs är ju allt från 70cm-90cm (typiskt), ska jag tolka det som att mitt duschutrymme klarar sig om jag räknar 70cm ut från dusch och golvbrunn? Blir lite tight att få till 90-100cm med ytterligare en 100cm till på det som blir våtzon 1. Får dessutom lite ont om plats att passera utanför duschväggen.

https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/

Någon som vet/ förstår bättre?
 
Du får bygga hur litet utrymme du vill, vad är själva frågan?
 
var kan jag placera duschväggarna som omgärdar "duschutrymmet"?
= var måste det "branta" fallet börja senast?
= hur långt från duschen börjar man räkna de 100 cm som definierar våtzon 1?
 
Placera duschdörrarna utanför lutningen eller i början på lutningen så det blir så tätt som möjligt. Du behöver inte ta 100cm på blodigt allvar, gör så gott det går utifrån dina förutsättningar. Fallet är viktigast.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Placera duschdörrarna utanför lutningen eller i början på lutningen så det blir så tätt som möjligt. Du behöver inte ta 100cm på blodigt allvar, gör så gott det går utifrån dina förutsättningar. Fallet är viktigast.
Väldigt märkligt det inte sägs någonting om detta, när man kommentarer nästan varje annat mått man kan hitta i ett badrumsutrymme. Jag vill gärna ha något att peka på när/om jag skulle diskutera med försäkringsbolag, då dom inte drar sig för att runda varje hörn.

100 cm är ju måttet från duschväggen (i mitt fall) till slutet på våtzon 1, men avståndet på fallet - som kanske är det allra heligaste i hela våtrumsreglarna - nämner man ingenting om. Känns som ett ganska rejält gap i mina ögon. :)
 
Som tur är lägger sig branschen inte i alla detaljer, det är nog illa som det är. Men det finns rek på antal mm lutning per meter har jag för mig
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
BirgitS
KJD KJD skrev:
Försöker förstå hur GVK definierar vad som räknas som ”duschutrymme” i texten nedan? Finns ju inga mått? Är det godtyckligt? Kan jag placera duschväggen var jag vill?
Om du har en duschdörr och/eller -vägg kring duschen så är det väl de som bestämmer hur stor din duschplats är.

KJD KJD skrev:
Hur bred resp djup måste ”duschutrymmet” minst vara?
Så att du får plats att duscha där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du har en duschdörr och/eller -vägg kring duschen så är det väl de som bestämmer hur stor din duschplats är.


Så att du får plats att duscha där.
Tack Birgit :crysmile: det är absolut inget dåligt tips. Jag tror nog jag här var ute efter vad som är minsta godkända sträcka som jag måste anlägga GVKs branta fall (typ 10 cm/m, för att följa reglerna).
 
BirgitS
KJD KJD skrev:
Tack Birgit :crysmile: det är absolut inget dåligt tips. Jag tror nog jag här var ute efter vad som är minsta godkända sträcka som jag måste anlägga GVKs branta fall (typ 10 cm/m, för att följa reglerna).
Det beror nog på hur du har tänkt att anordna din duschplats. Har du någon ritning och beskrivning?
Men om du har för kort sträcka med större fall så får du mer vatten på golvet utanför det området så det är ju en fråga om var du vill att vattnet snabbt ska rinna ner i golvbrunnen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror nog på hur du har tänkt att anordna din duschplats. Har du någon ritning och beskrivning?
Men om du har för kort sträcka med större fall så får du mer vatten på golvet utanför det området så det är ju en fråga om var du vill att vattnet snabbt ska rinna ner i golvbrunnen.
japp, vi vet vad vi vill, (det här var för att det blev en trång passage där man riskerar snubbla på fallet, ska se om jag kan utveckla senare när jag har mer tid).

Jag vill inte åka dit på reglerna bara i detta fall. Såg nu i GVK fallberäkning att dom förifyllt 70cm (punkt 3), så vborde ju vara ok då. Vi kommer ha 100cm, när vi kortat ner det lite.
 
  • Skärmdump av GVKs fallberäkningsguide med markerade mått och fallförhållanden för installation av golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
KJD KJD skrev:
japp, vi vet vad vi vill, (det här var för att det blev en trång passage där man riskerar snubbla på fallet, ska se om jag kan utveckla senare när jag har mer tid).
Inte snubblar man på fallet eller en förändring av fallet. Har man klinker finns det riktlinjer för hur höga fogsprång som det får vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.