Hej!
Har bytt fasad och tilläggsisolerat på två väggar och bytt ”system” från fasad kant i kant med grundmuren till fasad som nu har ett överskjut över grundmuren . Nu har jag fått in möss i väggar och i köket. I köket har de kommit in tidigare men verkar vara fler nu. I väggen har jag inte märkt innan. (Har bott här 2 vintrar). Hade skadedjurstekniker på plats som såg flera möjliga vägar för mössen nerifrån på fasaden bakom lockläkt i de väggar som renoverats och där är det inte tätat överallt liksom i skarv mellan fasade och sockel på vissa ställen. Mössen i väggarna trodde han kom från fasaden.
Jag har haft duktiga snickare på plats men min fråga gäller om det brukar ingå att man försöker skydda mot möss (med t ex museband) när man klär om huset med hjälp av snickare eller behöver man säga till extra för detta som husägare för att det ska göras?

Ja, det ska ingå att skadedjur inte kan tas sig in i ytterväggen. Reklamera.

H huggan skrev:
Ja, det ska ingå att skadedjur inte kan tas sig in i ytterväggen. Reklamera.
Det får du gärna ta fram en källa på....
För i min värld är det ju rätt så svårt..

S
H Helen111 skrev:
Hej!
Har bytt fasad och tilläggsisolerat på två väggar och bytt ”system” från fasad kant i kant med grundmuren till fasad som nu har ett överskjut över grundmuren . Nu har jag fått in möss i väggar och i köket. I köket har de kommit in tidigare men verkar vara fler nu. I väggen har jag inte märkt innan. (Har bott här 2 vintrar). Hade skadedjurstekniker på plats som såg flera möjliga vägar för mössen nerifrån på fasaden bakom lockläkt i de väggar som renoverats och där är det inte tätat överallt liksom i skarv mellan fasade och sockel på vissa ställen. Mössen i väggarna trodde han kom från fasaden.
Jag har haft duktiga snickare på plats men min fråga gäller om det brukar ingå att man försöker skydda mot möss (med t ex museband) när man klär om huset med hjälp av snickare eller behöver man säga till extra för detta som husägare för att det ska göras?
Det är musår iår. Därav fler möss.
Du behöver säga till extra för musband eller annan lösning.

• Gilla
Helen111
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det får du gärna ta fram en källa på....
För i min värld är det ju rätt så svårt..
AMA Hus eller respektive fasadstillverkares monteringsanvisning. I botten av luftspalten för en panel ska det vara skydd mot skadedjur ta sig in, normalt görs detta med en musbortslist eller att man även i botten sätter en spiklist men som är slitsad för att luftningen ska fungera.

Tar dom sig sedan in på andra ställen har det inte med detta arbete att göra givetvis.

Fortfarande inte något om att det Ska ingå....
AMA är ju inte någon lag...

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Fortfarande inte något om att det Ska ingå....
AMA är ju inte någon lag...
Nej, men den har blivit så stor att den räknas som branschstandard och jag antar att detta är en privatperson och då gäller konsumenttjänstlagen. Tjänsten ska då levereras fackmannamässigt vilken betyder vad som är praxis samt att man ska följa monteringsanvisningar.

H huggan skrev:
Nej, men den har blivit så stor att den räknas som branschstandard och jag antar att detta är en privatperson och då gäller konsumenttjänstlagen. Tjänsten ska då levereras fackmannamässigt vilken betyder vad som är praxis samt att man ska följa monteringsanvisningar.
Undrar fortfarande var det står att det Ska ingå...
Sen kanske byggaren borde ha mer koll... men till slut så är ju ändå den hårda sanningen att man som beställare behöver ha kännedom om vad du vill ha för slutprodukt..

S styren skrev:
Det är musår iår. Därav fler möss.
Du behöver säga till extra för musband eller annan lösning.
Tack för svar!

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Undrar fortfarande var det står att det Ska ingå...
Sen kanske byggaren borde ha mer koll... men till slut så är ju ändå den hårda sanningen att man som beställare behöver ha kännedom om vad du vill ha för slutprodukt..
Jag har redan hänvisat till två ställen men du undra fortfarande så här kommer en till.

"Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd

6:81 Allmänt
Byggnader ska utformas så att det försvåras för skadedjur att komma in i byggnaden och dess byggnadsdelar, om det inte är orimligt med hänsyn till byggnadens utformning och användning."

Eftersom en konsument alltid i lagens ögon räknas som amatör oavsett kunskapsnivå är det alltid byggarens skyldighet att se till att lagar och föreskrifter följs om det inte är uttryckligen angivet i avtalshandlingarna att det inte ingår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.