Ska byta från kombipanna till LVVP och samtidigt dra om avloppen i huset samt servisledningarna. Huset har en separat ingång till källaren via en stentrapp, alltså någon meter under marknivå. Vid dörren ligger en spygatt som idag leder till en avloppsbrunn för gråvatten inne i huset (inte längre tillåtet att leda dagvatten till spillvattenavlopp). Den brunnen kommer jag sannolikt att slå igen eftersom det blir nya brunnar i andra delar av källaren. Jag behöver därför bestämma mig för vad jag ska göra med spygatten.
Är nybliven husägare och tar gärna input från mer erfarna.
- Ta bort den separata ingången till källaren helt – helst inte.
- Bygga ett litet tak över ingången så att regn och snö inte rinner ner i spygatten, och sen bara slå igen den – marginalerna är små och jag tror inte det skulle passa huset.
- Installera en ny spygatt som leder till stenkista eller liknande. Jag planerar att dränera huset kanske nästa år eller året efter. (Men stenkista är tveksamt för en källartrappa och då skulle jag i praktiken behöva tömma spygatten för hand när det regnar.)
- Alternativt: sätta en liten pumpbrunn i trappschaktet som automatisk pumpar bort vattnet? Dyrt?
- Annan lösning som jag inte tänkt på.
Är nybliven husägare och tar gärna input från mer erfarna.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Den säkraste lösningen är ett tak över nedgången. Ett kraftigt regn som det ser ut nu skulle alla löv täppa till brunnen och vattnet rinna in genom dörren. Har själv sett en sådan ganska omfattade skada.
Har en spygatt som leder iväg någonstans, vet ej var men inte något avlopp och man får hålla efter lite med löven annars inget problem. Vet att den inte är ansluten till dagvatten, etc, för huset är omdränerat med isolerad källare. Vi har inget tak över.
Skillnaden mot vår är att din sitter inne vid dörren och vår är placerad mot yttermur av trappan där den han fall mot spygatten på ca en meter.
Så jag hade löst det med alternativ 3 och flytta den utåt, inte inne vid dörren.
Skillnaden mot vår är att din sitter inne vid dörren och vår är placerad mot yttermur av trappan där den han fall mot spygatten på ca en meter.
Så jag hade löst det med alternativ 3 och flytta den utåt, inte inne vid dörren.
Jag har en länspump i min spygatt, föregångaren till den här
Eftersom min avrinning är dålig och jag får översvämning om det regnar för mycket.
Jag har en kraftigare pump också i dagvattenbrunn men om den fallerar slipper jag i vart fall vatten innanför dörren..
Den drivs av ett nätaggregat till Microsoft Xbox 360.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom min avrinning är dålig och jag får översvämning om det regnar för mycket.
Jag har en kraftigare pump också i dagvattenbrunn men om den fallerar slipper jag i vart fall vatten innanför dörren..
Den drivs av ett nätaggregat till Microsoft Xbox 360.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 320 inlägg
Jag har ungefär samma förutsättningar men skulle aldrig komma på tanke att sätta igen spygattet. Vatten samlas där nere vid källartrappan och måste ta vägen någonstans. Ett tak skulle hjälpa ofta men inte alltid för det regnar horisontellt här ibland. Att vattnet leds in i gråvatten blir väl bara ett problem om någon kontrollerar det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden