310 294 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
En silverbuske Elaeagnus commutata
Paeonia mlokosewitschii svavelpion - omtyckt av små flygare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kommer några nya eftersläntrande, men annars verkar dessa ståndaktiga tulpaner ha gjort sitt!
Njuter än av dem dock..
..nån vecka till kommer de klart stå pall!
Njuter än av dem dock..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
..nån vecka till kommer de klart stå pall!
Byggnadsvårdare
· 3 467 inlägg
I helgen hade en enda iris slagit ut, idag är det ett hav. Nästan synd att det går så fort, då vissnar de ju fort också.
Finns det något somrigare än en enkel prästkrage?
Klematisen jag satte för en månad sen har nu slagit ut och verkar trivas. Var ute efter en klematis och svärmor hittade en som hette samma sak som familjens hamster, det var givet att det var den vi skulle ha!
Rosa-lila blomsterprakt! Lupiner, akleja och tulpaner.
Logga in
Skapa konto
Finns det något somrigare än en enkel prästkrage?
Logga in
Skapa konto
Klematisen jag satte för en månad sen har nu slagit ut och verkar trivas. Var ute efter en klematis och svärmor hittade en som hette samma sak som familjens hamster, det var givet att det var den vi skulle ha!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rosa-lila blomsterprakt! Lupiner, akleja och tulpaner.
Logga in
Skapa konto
Hyfsat nöjd med rabatterna längs en sidan av vår uppfart. Återkommer med foton av den andra runt 2023.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Här är en annan vallmo. Jag funderar på om det här kan vara P. orientale? Jag blir alltid så förvirrad av de tre sorterna som jag inte riktigt kan skilja från varandra. Men avsaknaden av tydlig fläck på kronbladen gör att jag börjar luta åt orientale. Men jag tycker inte att knopparna beter sig riktigt som de borde...
Någon expert på papaver som kan hjälpa mig?
Någon expert på papaver som kan hjälpa mig?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rhododendron har bjudit på en otrolig blomning i år, kanske höstens milda väder och en inte alltför sträng kyla i vinter är orsaken
Detta är R. `Koichiro Wada´ en av mina absoluta favoriter i släktet. Det är en selektion av en vildart ( R. degronianum ssp. yakushimanum) och härstammar från Japan som många av de vackraste buskarna kommer ifrån.
Knopparna är kraftigt rosa (gillar ej rosa) men blir som utslagen blomma helt vita. Men det vackraste med `Koichiro Wada´ är när blomningen är över och den vackra nytillväxten sätter fart. Bladen får ett kraftigt silverfärgat indument på ovansidan och röd/brunfärgat på undersidan. Det finns nu inte där för att väcka mänsklig beundran utan det är helt enkelt ett skydd som växten utvecklat mot insektsangrepp.
En annan mycket god egenskap är att `Koichiro Wada´ är oerhört långsamväxande vilket resulterar i en kompakt, fint formad buske som aldrig blir storkbent. I trädgårdssammanhang får man betala för långsamväxande buskar och träd, inte särskilt kommersiella förstås men värd varenda krona.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Den var fin! Jag är på jakt efter en ny Rhododendron, vågar man köpa en på Byggmax för 499 kr?A Abies koreana skrev:[bild]
[bild][bild]
Rhododendron har bjudit på en otrolig blomning i år, kanske höstens milda väder och en inte alltför sträng kyla i vinter är orsaken
Detta är R. `Koichiro Wada´ en av mina absoluta favoriter i släktet. Det är en selektion av en vildart ( R. degronianum ssp. yakushimanum) och härstammar från Japan som många av de vackraste buskarna kommer ifrån.
Knopparna är kraftigt rosa (gillar ej rosa) men blir som utslagen blomma helt vita. Men det vackraste med `Koichiro Wada´ är när blomningen är över och den vackra nytillväxten sätter fart. Bladen får ett kraftigt silverfärgat indument på ovansidan och röd/brunfärgat på undersidan. Det finns nu inte där för att väcka mänsklig beundran utan det är helt enkelt ett skydd som växten utvecklat mot insektsangrepp.
En annan mycket god egenskap är att `Koichiro Wada´ är oerhört långsamväxande vilket resulterar i en kompakt, fint formad buske som aldrig blir storkbent. I trädgårdssammanhang får man betala för långsamväxande buskar och träd, inte särskilt kommersiella förstås men värd varenda krona.
Kollade annonsen och du som kund får inspektera plantan men jag skulle slå till. De har förstås köpt den som lockvara men det behöver inte alls vara fel. Den är inte alldeles lätt att få tag på om man inte handlar från utlandet så ja, det är ett tillfälle.Dan_Johansson skrev:
Ge den goda förutsättningar, den blommar bättre i lite mera sol, växer långsamt men är alltid vacker i sitt uppträdande.