En silverbuske Elaeagnus commutata

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Paeonia mlokosewitschii svavelpion - omtyckt av små flygare

Gul svavelpion i blom omgiven av gröna blad i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Humla i en ljusgul Paeonia mlokosewitschii, svavelpion, mot suddig bakgrund.
Skapa konto

En humla på gult kronblad av svavelpion (Paeonia mlokosewitschii), omringad av gröna blad.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Jiji och 8 till
  • Laddar…
Kommer några nya eftersläntrande, men annars verkar dessa ståndaktiga tulpaner ha gjort sitt!

Njuter än av dem dock..

Blommande rosavita dubbelblommande tulpaner i ett blomsterbed med en överblommad vit tulpan i förgrunden.
Skapa konto

Vit, fylld tulpan i förgrunden med grönaktiga blad och jord i bakgrunden.
Skapa konto

Vissnande rosa tulpaner i förgrunden med en suddig grön trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Närbild av vita ståndaktiga tulpaner i solljus med gräs i bakgrunden.
Skapa konto

Blomstrande rosa-vita tulpaner i solljus med ett rött trähus i bakgrunden.
Skapa konto

..nån vecka till kommer de klart stå pall!

• Gilla
MariaiÖstergötland och 7 till
  • Laddar…
Just när man nästan tappat tålamodet med att klippa cirklar kring de små gröna tuvorna i gräsmattan, så visar sig Morgonstjärnans näpna blommor.

• Vita blommor av Morgonstjärna bland gröna grästuvor i en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Gilla
Dan_Johansson och 9 till
  • Laddar…
Färgglada rosa blommor i en solig trädgård med grönt gräs och en liten dekorativ röd stuga.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Gulblommande tulpaner i förgrunden med en bakgrund av lila mossflox.
Skapa konto

Tulpaner och mossflox.

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Dahlia - snowflake

• Vit dahlia 'Snowflake' med snöflingeformade kronblad omgiven av gröna blad.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
I helgen hade en enda iris slagit ut, idag är det ett hav. Nästan synd att det går så fort, då vissnar de ju fort också.
Ett blomsterhav av utslagna gula iriser bland gröna blad och andra blandade växter i en trädgård.
Skapa konto

Finns det något somrigare än en enkel prästkrage? :love:
Blommande prästkragar i trädgården med olika växtlighet i bakgrunden.
Skapa konto

Klematisen jag satte för en månad sen har nu slagit ut och verkar trivas. Var ute efter en klematis och svärmor hittade en som hette samma sak som familjens hamster, det var givet att det var den vi skulle ha! :heart:
En nyligen planterad klematis med en rosa-lila blomma och knoppar mot en vit träspaljé med stödpinnar och runda stenar vid basen.
Skapa konto
Nyutslagen rosa-lila klematisblomma med gröna blad vid vit staketstolpe.
Skapa konto

Rosa-lila blomsterprakt! Lupiner, akleja och tulpaner.
Trädgård med blommande lupiner i lila och rosa nyanser, rosa tulpaner och gröna lövverk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Maria T
Hyfsat nöjd med rabatterna längs en sidan av vår uppfart. Återkommer med foton av den andra runt 2023. En blomstrande rabatt med röda och vita blommor längs en uppfart, omgärdad av stenar.
Skapa konto
Blomstrande rabatt längs uppfart med stenmur, rhododendron och olika perenner i sommarträdgård.
Skapa konto
Välskött rabatt med små vita blommor och gröna bladverk längs en uppfart.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Ogräset börjar slå ut. Tur att det är snyggt ogräs.. Blommande röda ogräsvalmuer framför en pallsoffa i en lummig trädgård med sopkärl.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Här är en annan vallmo. Jag funderar på om det här kan vara P. orientale? Jag blir alltid så förvirrad av de tre sorterna som jag inte riktigt kan skilja från varandra. Men avsaknaden av tydlig fläck på kronbladen gör att jag börjar luta åt orientale. Men jag tycker inte att knopparna beter sig riktigt som de borde...

Någon expert på papaver som kan hjälpa mig? Röd vallmoblomma, möjlig P. orientale, utan fläck på kronbladen omgiven av grönt bladverk.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Dahlia - pink Isa

• Två rosa och vita dahlia 'Pink Isa'-blommor med gröna blad i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Blommande Rhododendron 'Koichiro Wada' med rosa knoppar och vita blommor i en trädgård.
Skapa konto

Rikblommande rhododendronbuske 'Koichiro Wada' med rosa knoppar och vita blommor i en trädgård.
Skapa konto
Trädgård med stenstig, frodiga gröna växter och rosa blommande Rhododendron ‘Koichiro Wada’.
Skapa konto

Rhododendron har bjudit på en otrolig blomning i år, kanske höstens milda väder och en inte alltför sträng kyla i vinter är orsaken

Detta är R. `Koichiro Wada´ en av mina absoluta favoriter i släktet. Det är en selektion av en vildart ( R. degronianum ssp. yakushimanum) och härstammar från Japan som många av de vackraste buskarna kommer ifrån.
Knopparna är kraftigt rosa (gillar ej rosa) men blir som utslagen blomma helt vita. Men det vackraste med `Koichiro Wada´ är när blomningen är över och den vackra nytillväxten sätter fart. Bladen får ett kraftigt silverfärgat indument på ovansidan och röd/brunfärgat på undersidan. Det finns nu inte där för att väcka mänsklig beundran utan det är helt enkelt ett skydd som växten utvecklat mot insektsangrepp.

En annan mycket god egenskap är att `Koichiro Wada´ är oerhört långsamväxande vilket resulterar i en kompakt, fint formad buske som aldrig blir storkbent. I trädgårdssammanhang får man betala för långsamväxande buskar och träd, inte särskilt kommersiella förstås men värd varenda krona.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
[bild]

[bild][bild]

Rhododendron har bjudit på en otrolig blomning i år, kanske höstens milda väder och en inte alltför sträng kyla i vinter är orsaken

Detta är R. `Koichiro Wada´ en av mina absoluta favoriter i släktet. Det är en selektion av en vildart ( R. degronianum ssp. yakushimanum) och härstammar från Japan som många av de vackraste buskarna kommer ifrån.
Knopparna är kraftigt rosa (gillar ej rosa) men blir som utslagen blomma helt vita. Men det vackraste med `Koichiro Wada´ är när blomningen är över och den vackra nytillväxten sätter fart. Bladen får ett kraftigt silverfärgat indument på ovansidan och röd/brunfärgat på undersidan. Det finns nu inte där för att väcka mänsklig beundran utan det är helt enkelt ett skydd som växten utvecklat mot insektsangrepp.

En annan mycket god egenskap är att `Koichiro Wada´ är oerhört långsamväxande vilket resulterar i en kompakt, fint formad buske som aldrig blir storkbent. I trädgårdssammanhang får man betala för långsamväxande buskar och träd, inte särskilt kommersiella förstås men värd varenda krona.
Den var fin! Jag är på jakt efter en ny Rhododendron, vågar man köpa en på Byggmax för 499 kr?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den var fin! Jag är på jakt efter en ny Rhododendron, vågar man köpa en på Byggmax för 499 kr?
Kollade annonsen och du som kund får inspektera plantan men jag skulle slå till. De har förstås köpt den som lockvara men det behöver inte alls vara fel. Den är inte alldeles lätt att få tag på om man inte handlar från utlandet så ja, det är ett tillfälle.

Ge den goda förutsättningar, den blommar bättre i lite mera sol, växer långsamt men är alltid vacker i sitt uppträdande.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.