370 läst ·
5 svar
370 läst
5 svar
Vad blir fel??
Vad blir fel? Har två gamla dubbel trapp kontakter, som ska bytas till två nya Schnider brytare, men när jag kopplar dom så kan jag inte släcka lampan från den ena? Vad gör jag för fel, sätter kablarna efter den gamla kontakten fas och nolla och jord men funkar inte med dom nya kontakterna, hjälp uppskattas
Det är inte säkert att anslutningarna som är på samma plats har samma funktion på dom nya brytarna så jag hoppas att du har antecknat/ har bild på vart trådarna låg på dom g:a brytarna. Annars blir det till att öppna dosor och kolla hur det är draget.
Har du några bilder? Du skriver om fas, nolla och jord. Till en strömbrytare finns normalt fas och tändtråd. Är det en trappkoppling finns det även mellantrådar. Men normalt finns varken nolla eller jord på strömbrytaren.
Här finns några skisser.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Här finns några skisser.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Färgsättningen på trådarna är ju guidande här, det värsta som kan hända är att du gör fel och får prova igen. Just i detta läget är riskerna väldigt små faktiskt.
Men jag blir lite fundersam när du pratar om fas och nolla i trappbrytarna. De bör ju bara ha inkommande fas och två tändtrådar eller två inkommande tändtrådar och en utgående tändtråd (per brytare).
Men jag blir lite fundersam när du pratar om fas och nolla i trappbrytarna. De bör ju bara ha inkommande fas och två tändtrådar eller två inkommande tändtrådar och en utgående tändtråd (per brytare).
Har du jord kopplat i brytaren?Gillo skrev:
Vad blir fel? Har två gamla dubbel trapp kontakter, som ska bytas till två nya Schnider brytare, men när jag kopplar dom så kan jag inte släcka lampan från den ena? Vad gör jag för fel, sätter kablarna efter den gamla kontakten fas och nolla och jord men funkar inte med dom nya kontakterna, hjälp uppskattas
Denna tråden börjar med en bra ritning på hur du kopplar trappomkopplare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/shelly-dimmer-i-trappkoppling.446876/
Edit: färgerna kan ju variera dock
https://www.byggahus.se/forum/threads/shelly-dimmer-i-trappkoppling.446876/
Edit: färgerna kan ju variera dock
Klicka här för att svara
