Ugnen fungerar men de fyra plattorna fungerar inte men lyser. Ger en felkod.

Felkoden skiftar mellan E3 och 21.

Någon som haft erfarenhet om felkoderna?

Är det produktfel eller är det fel någonstans bland elen? Samtidigt som problem uppstod fick jag även problem med överskåpslampan samt fläkten.

• Felmeddelande "E 21" visas på spishällen medan en kastrull vilar på en av plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du söker på spisens modellnummer och felkoden kanske du hittar något. Men eftersom du samtidigt fått problem med fläkt och lampa. Hur yttrar sig dessa fel? Har du kontrollerat att det inte bara är en säkring som löst. Eventuellt en huvudsäkring.

kolla huvudsäkringarna

Inga konstigheter med säkringarna. Har också bytt ut trots att den röda pricken inte är av. Gammalt elskåp.

• Gammalt elskåp med porslinssäkringar och röda markeringar, nummer och etiketter synliga, relaterat till diskussion om säkringar.
    Skapa konto
BirgitS BirgitS skrev:
Electrolux anger att E3 har att göra med elförsörjningen/elanslutningen här: [länk]
Hmm, har haft samma spis i ett år så känns konstig ifall elanslutningen nu strular.

B Buskul skrev:
Inga konstigheter med säkringarna. Har också bytt ut trots att den röda pricken inte är av. Gammalt elskåp.
det där är inte huvudsäkringen
den sitter i mätarskåpet

B Buskul skrev:
Hmm, har haft samma spis i ett år så känns konstig ifall elanslutningen nu strular.
Det behöver inte vara konstigare än att en huvudsäkring löst. Hur yttrar sig problemet med fläkt och belysning? Är det något mer i huset som inte fungerar?

returen returen skrev:
det där är inte huvudsäkringen
den sitter i mätarskåpet
Så här ser det ut för mitt hus

• Elcentral med proppar och elmätare i en bostad.
    Skapa konto
B Buskul skrev:
Så här ser det ut för mitt hus, har bara en huvudsäkring och den är uppe.

Jag vidhåller att första steget är att ta reda på om alla faser finns fram till spisen. Du sade i första inlägget att det blev problem med överskåpslampa och fläkt. Hur yttrar sig dessa? Tittar man i gruppförteckningen så ser man att grupp 2 innehåller kylskåp, fläkt och ljus över vasken. Så om L1 saknas in till centralen är det logiskt att dessa strular. Givetvis kan det vara fel på hällen. Men om andra saker slutar att fungera samtidigt talar det emot.

Det finns någonstans tre huvudsäkringar. Möjligen kan det vara värt att se vad som finns bakom den lilla luckan ovanför elmätaren. Den som delvis sticker in över takpanelen. Prylen mellan elmätare och central är inte en huvudsäkring utan en jordfelsbrytare.

A Avemo skrev:
Jag vidhåller att första steget är att ta reda på om alla faser finns fram till spisen. Du sade i första inlägget att det blev problem med överskåpslampa och fläkt. Hur yttrar sig dessa? Tittar man i gruppförteckningen så ser man att grupp 2 innehåller kylskåp, fläkt och ljus över vasken. Så om L1 saknas in till centralen är det logiskt att dessa strular. Givetvis kan det vara fel på hällen. Men om andra saker slutar att fungera samtidigt talar det emot.

Det finns någonstans tre huvudsäkringar. Möjligen kan det vara värt att se vad som finns bakom den lilla luckan ovanför elmätaren. Den som delvis sticker in över takpanelen. Prylen mellan elmätare och central är inte en huvudsäkring utan en jordfelsbrytare.
Kollar man i elmätaren så ser man enbart l2 och l3. Kan det som du säger att l1 inte fungerar? Värkar som en del av mina element har slutat att fungera också men konstigt att andra delar av elements rum så som lampor och tv fungerar.

• Elmätare med display som visar endast L2 och L3 samt flera mätvärden. Bakgrundsproblem beskrivs i texten om möjlig trasig L1.
    Skapa konto
A
Det är bara att byta huvudsäkring så borde allt fungera igen. Du har nog råkat överbelasta en av dem. L1.

B Buskul skrev:
Kollar man i elmätaren så ser man enbart l2 och l3. Kan det som du säger att l1 inte fungerar? Värkar som en del av mina element har slutat att fungera också men konstigt att andra delar av elements rum så som lampor och tv fungerar.
Det avgör ju saken. Då är det bara att leta reda på huvudsäkringarna. Det är helt normalt att mycket fortfarande fungerar i huset trots att en huvudsäkring löst. Det finns fortfarande två huvudsäkringar kvar.

Denna proppmaskinen ligger i en annan del av huset (förrrådet). Vet inte om den är något man ska undersöka? Vet inte ens om den är aktuell faktiskt.

• Gammalt elskåp med flera porslinssäkringar och spakar, märkta med nummer och anteckningen "Växelström 380/220 V".
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.