Byggde ett nytt kök för ett par år sedan. Det har alltid varit lite dålig med att vattnet rinner undan men blivit sämre och nu är det riktigt illa, i stort sätt stopp i vaskarna, Dessutom så rinner det in vatten i vaskarna när diskmaskinen tömmer.
Jag misstänker att snickaren som byggde köket inte har haft rätt fall mm. Har tagit några bilder ifall det är något ni kans se är direkt fel.
Jag har haft isär rören och gjort rent mm men ingen förbättring.

• Rör och avloppssystem under diskho med flera kopplingar och slangar, inklusive rör från diskmaskin, med insamlingsbalja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och avlopp under köksvask, inklusive diskmaskinsavloppsanslutning, visade möjliga problem med dåligt vattenflöde och felaktigt lutande installation.
    Skapa konto
  • Avloppsrör och kopplingar under en diskbänk, med synliga flexibla slangar och plastanslutningar.
    Skapa konto
Stopp längre ner troligen.

Har du gjort rent vattenlåset?

Hej Stefan. Ja jag har skruvat isär det och vad jag kan se så är det helt rent.

Gjorde de om avloppsrören när de gjorde om köket, eller bara ny vask?

Violina Violina skrev:
Gjorde de om avloppsrören när de gjorde om köket, eller bara ny vask?
Alla rör på bilden är nya. Man flyttade vasken ca 50 cm. Dock så rörde man inga rör som är inbyggda i golvet eller så.

Felet sitter längre ner än de rör dina bilder visar.

Har man dragit ett rör 50 cm "längs golvet" för att flytta vasken?

Är det inte jättelängesen arbetet utfördes så skulle jag reklamera

Violina Violina skrev:
Har man dragit ett rör 50 cm "längs golvet" för att flytta vasken?

Ja det har man gjort. Ett 50 plast rör.

Violina Violina skrev:
Man lär inte komma så långt med en reklamation. Att det blir stopp i avloppet då och då är helt normalt och något man får hantera som husägare.

Men, visst kan man ha misslyckats totalt att dra en halvmeter rör även om det känns osannolikt.

useless useless skrev:
Man lär inte komma så långt med en reklamation. Att det blir stopp i avloppet då och då är helt normalt och något man får hantera som husägare.

Men, visst kan man ha misslyckats totalt att dra en halvmeter rör även om det känns osannolikt.
Jag håller delvis med dig (som husägare ska man definitivt vara beredd på att saker dyker upp som behöver fixas), men om det har varit dålig avrinning ända sedan köket gjordes om så har man ju gjort något fel vid installationen..

BirgitS
En annan sak. Försök få avloppsslangen från diskmaskinen högre upp, dvs. så att toppen på den är en bit ovanför botten på diskhon. Detta för att minska risken för att avloppsvatten från diskhon går baklänges in i diskmaskinen nu när det är halvstopp någonstans.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En annan sak. Försök få avloppsslangen från diskmaskinen högre upp, dvs. så att toppen på den är en bit ovanför botten på diskhon. Detta för att minska risken för att avloppsvatten från diskhon går baklänges in i diskmaskinen nu när det är halvstopp någonstans.
Är det inte backventil i de flesta diskmaskinerna?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K Kane skrev:
Är det inte backventil i de flesta diskmaskinerna?
Vet inte, det är något jag har läst i installationsanvisningar och en gång även sett resultatet i diskmaskinen när tidigare ägare inte hade gjort så.

Men då ändrar jag mig till att man ska läsa anvisningarna för diskmaskinen och se till att avloppsslangen går som det står där.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.