P
EddieHansson EddieHansson skrev:
Något som jag älskar numera, men som jag oälskade som liten är brysselkål med en klick smör (margarin).

Här är gårdagens curry-havreris med kokta grönsaker. Faktiskt första gången vi har havreris. Himla gott .
brysselkål är riktigt gott..
Jag kokar mina på svag värme.. Sedan slår jag över i stekpanna så de får svettas klara..
på med salt och peppar, smör är valfritt..
jättegott..
 
  • Gilla
  • Älska
Blodsoppen och 2 till
  • Laddar…
Så ägg och kolesterol myten lever kvar fortfarande. Det trodde jag försvunnit för länge sedan.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
P
jag är barnsligt förtjust i kålsoppa..
Jag brynner kålen tillsammans med salt, kryddpeppar, sirap..
Och sedan på med vatten, morötter(hela)
Och låter puttra sakta i järngryta.

spiller på med vatten vartefter..
Efter ca 1 timme på medelsvag värme är den klar..

Då tillsätter jag en god köttkorv men här borde ju en vegetarisk eller vegansk gå lika bra... Sedan tar jag fram brytbröd och en grov senap... Bara att njuta..
Jag dricker gärna ett glas vitt vin eller öl till detta... (y)
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Maskintok skrev:
jag är barnsligt förtjust i kålsoppa..
Jag brynner kålen tillsammans med salt, kryddpeppar, sirap..
Och sedan på med vatten, morötter(hela)
Och låter puttra sakta i järngryta.

spiller på med vatten vartefter..
Efter ca 1 timme på medelsvag värme är den klar..

Då tillsätter jag en god köttkorv men här borde ju en vegetarisk eller vegansk gå lika bra... Sedan tar jag fram brytbröd och en grov senap... Bara att njuta..
Jag dricker gärna ett glas vitt vin eller öl till detta... (y)
Låter enkelt och gott. Ska prova det!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
EddieHansson EddieHansson skrev:
Låter enkelt och gott. Ska prova det!
gör det(y)
en buljongtärning skadar aldrig om kålen är lite spänstig... Då har den lite för lite kålsmak..


En annan favvo är rotfruktsgryta med hårdbröd.
Är som korvgryta dvs rotfrukter i en gryta som får koka ihop lite..
far tillsatte lite hårdbröd.. Och serverade korv om vi hade eller fläsklägg... Eller bara senap..
salt, kryddpeppar, lagerblad.. en massa rotfrukter, vatten det är allt.. (y)
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Perfekt vintermat :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
En stor gryta fylld med kålsoppa, hackad kål och potatis synlig, matlagningsyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kålsoppa/gryta blir det här också.
12 liter gryta, sen är det bara att äta
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
P
EddieHansson EddieHansson skrev:
Perfekt vintermat :)
Jajemän.
Det är sånt som jag fick som liten..
Jag är uppväxt av bönder..
Så allt som gick att odla och äta fick vi till middag..
mor bakade mycket.. far och jag slaktade och odlade.
 
Maskintok skrev:
jag är barnsligt förtjust i kålsoppa..
Jag brynner kålen tillsammans med salt, kryddpeppar, sirap..
Och sedan på med vatten, morötter(hela)
Och låter puttra sakta i järngryta.

spiller på med vatten vartefter..
Efter ca 1 timme på medelsvag värme är den klar..

Då tillsätter jag en god köttkorv men här borde ju en vegetarisk eller vegansk gå lika bra... Sedan tar jag fram brytbröd och en grov senap... Bara att njuta..
Jag dricker gärna ett glas vitt vin eller öl till detta... (y)
En porter i skulle kunna göra än mer succe? Låter smarrigt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
P Pappa1986 skrev:
En porter i skulle kunna göra än mer succe? Låter smarrigt
porter... mmm det är goda grejer (y)
har jag ofta i sjömansgryta eller kalops.. (y)
eller bara fuktar strupen.. ;)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Blev pyttipanna med extra bönor i :) [bild]
Kan tipsa om Biff Rydberg, pytt i panna på steroider.

Biff Rydberg med kuber av stekt potatis, stekt lök och äggula i äggskal på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan tipsa om Biff Rydberg, pytt i panna på steroider.

[bild]
inte så smart till en som avstår kött;)
Men det går lika bra om inte bättre med morötter, kålrot, palsternacka istället för köttet.. det brukar jag steka på tillsammans med potatis och lök när jag är ute och fiskar i fjällen.. har jag tur på hösten hittar jag lite svamp och lingon... :ok:
 
Maskintok skrev:
inte så smart till en som avstår kött;)
Men det går lika bra om inte bättre med morötter, kålrot, palsternacka istället för köttet.. det brukar jag steka på tillsammans med potatis och lök när jag är ute och fiskar i fjällen.. har jag tur på hösten hittar jag lite svamp och lingon... :ok:
En biff Rydberg utan oxfilé går inte.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En biff Rydberg utan oxfilé går inte.
allt går utom spädbarn och folk utan ben. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
P
EddieHansson EddieHansson skrev:
Något som jag älskar numera, men som jag oälskade som liten är brysselkål med en klick smör (margarin).
Smör går bra, alltså? Jag har inga invändningar men det var lite överraskade med tanke på tidigare inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.