1 422 785 läst ·
17 803 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
brysselkål är riktigt gott..EddieHansson skrev:
Jag kokar mina på svag värme.. Sedan slår jag över i stekpanna så de får svettas klara..
på med salt och peppar, smör är valfritt..
jättegott..
jag är barnsligt förtjust i kålsoppa..
Jag brynner kålen tillsammans med salt, kryddpeppar, sirap..
Och sedan på med vatten, morötter(hela)
Och låter puttra sakta i järngryta.
spiller på med vatten vartefter..
Efter ca 1 timme på medelsvag värme är den klar..
Då tillsätter jag en god köttkorv men här borde ju en vegetarisk eller vegansk gå lika bra... Sedan tar jag fram brytbröd och en grov senap... Bara att njuta..
Jag dricker gärna ett glas vitt vin eller öl till detta...
Jag brynner kålen tillsammans med salt, kryddpeppar, sirap..
Och sedan på med vatten, morötter(hela)
Och låter puttra sakta i järngryta.
spiller på med vatten vartefter..
Efter ca 1 timme på medelsvag värme är den klar..
Då tillsätter jag en god köttkorv men här borde ju en vegetarisk eller vegansk gå lika bra... Sedan tar jag fram brytbröd och en grov senap... Bara att njuta..
Jag dricker gärna ett glas vitt vin eller öl till detta...
Låter enkelt och gott. Ska prova det!Maskintok skrev:jag är barnsligt förtjust i kålsoppa..
Jag brynner kålen tillsammans med salt, kryddpeppar, sirap..
Och sedan på med vatten, morötter(hela)
Och låter puttra sakta i järngryta.
spiller på med vatten vartefter..
Efter ca 1 timme på medelsvag värme är den klar..
Då tillsätter jag en god köttkorv men här borde ju en vegetarisk eller vegansk gå lika bra... Sedan tar jag fram brytbröd och en grov senap... Bara att njuta..
Jag dricker gärna ett glas vitt vin eller öl till detta...![]()
gör detEddieHansson skrev:
en buljongtärning skadar aldrig om kålen är lite spänstig... Då har den lite för lite kålsmak..
En annan favvo är rotfruktsgryta med hårdbröd.
Är som korvgryta dvs rotfrukter i en gryta som får koka ihop lite..
far tillsatte lite hårdbröd.. Och serverade korv om vi hade eller fläsklägg... Eller bara senap..
salt, kryddpeppar, lagerblad.. en massa rotfrukter, vatten det är allt..
En porter i skulle kunna göra än mer succe? Låter smarrigtMaskintok skrev:jag är barnsligt förtjust i kålsoppa..
Jag brynner kålen tillsammans med salt, kryddpeppar, sirap..
Och sedan på med vatten, morötter(hela)
Och låter puttra sakta i järngryta.
spiller på med vatten vartefter..
Efter ca 1 timme på medelsvag värme är den klar..
Då tillsätter jag en god köttkorv men här borde ju en vegetarisk eller vegansk gå lika bra... Sedan tar jag fram brytbröd och en grov senap... Bara att njuta..
Jag dricker gärna ett glas vitt vin eller öl till detta...![]()
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
inte så smart till en som avstår köttAndersMalmgren skrev:
Men det går lika bra om inte bättre med morötter, kålrot, palsternacka istället för köttet.. det brukar jag steka på tillsammans med potatis och lök när jag är ute och fiskar i fjällen.. har jag tur på hösten hittar jag lite svamp och lingon...
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
En biff Rydberg utan oxfilé går inte.Maskintok skrev:


