Här blev det grillspett på fläskfilé och kyckling och så potatisgratäng till det. Hann bara ta en bild på salladen för sen kom gästerna.
Färgrik sallad med rödbetor, tomat, granatäpple och grön sallad, träredskap, oljeflaska, i pappersfodrad skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 10 till
  • Laddar…
Maria T
Idel ädel halvfabrikat, bra när en inte orkar stå och tillaga nåt. En av våra mest omtyckta köksmaskiner, Airfryern, fyller fem år nu "Black weekend" och min skepsis till att börja med har fått backa. Bra grej!
Kycklingkebab från "Schysst käk", stora potatisklyftor, lite (lite! glömde köpa) sallad, het kebabsås, vitlöksdito och guacamole.
Drack de sista två ölen jag tog med hem från Sardinien, Ichnusa.
En tallrik med pommes frites, tacoskött, guacamole, gräddfil, sallad och röd sås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
H
Förrätt: melon, serano, gurka, gräslök, parmesan
Huvudrätt: grillad puck, b-sås och potatiskaka
Testade att göra potatiskakan i en liten en-till-en form. Plus var att det såg trevligt ut men minus att det var lite meckigt att ha på tallriken. Någon som har ett smidigt knep så att man kan plocka upp de smidigt ur formen?
En tallrik med mat: skinka, melon, ost, gröna örter. Färgstark sammansättning. Ljus bakgrund. Fokus i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matlagning på spis, kastruller, sås, ris, ägg, lök, skärbräda, kök, olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra gräddade maträtter i vita keramikskålar på träbord. Ser hemlagade och gyllenbruna ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Långkok på lövbiff (2 h) med lök o vitlök. Sås på créme fraîches, grädde, dijonsenap och dragon. En klick honung. Pasta eller pressad potatis tillsammans med bistrosallad.
Det där verkar riktigt gott! Har lite lövbiff i frysen, tror jag ska testa! Har du nått recept på det som man kan följa?
 
K Kjell_G skrev:
Åse Falkman Fredriksson 56k
[länk]
KANON!! Nu vet jag vad jag ska laga som Söndagsmiddag!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
KANON!! Nu vet jag vad jag ska laga som Söndagsmiddag!
Bryna köttet, koka i buljong/fond = bräsera. Så fixades söndagssteken förr 😁
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Potatissallad med rödbetstärningar på grå blåaktig tallrik, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DAGENS: Lappkojs med rödbetor 😍 (testade med rimmad oxbringa, smaken mycket bra… men konsistensen på just den.. inte ”rätt”.. ska vara mer trådigt hehe)
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

DAGENS: Lappkojs med rödbetor 😍 (testade med rimmad oxbringa, smaken mycket bra… men konsistensen på just den.. inte ”rätt”.. ska vara mer trådigt hehe)
Detta har man nog saknat mer än man begriper.
Ska nog se om man kan hitta någon burk Salta Biten och köra en sats eller tolv 😋
Tack för detta 😋👌
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Detta har man nog saknat mer än man begriper.
Ska nog se om man kan hitta någon burk Salta Biten och köra en sats eller tolv 😋
Tack för detta 😋👌
Dete är dryga 12-14 år sedan vi gjorde det (sedan jag åt det) - trots att jag tycker det är jättegott! 😳🤔😍
 
  • Älska
Oskick
  • Laddar…
Mellis.
Tränar med min "nya" degblandare, en gammal Kenwood Chef.
Barkis bakad på Ölandsvete blev en ostmacka med kaffe.

/Höghus

Nybakat bröd med vallmofrön på ett galler. Brunt, skuret, uppdukning i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kopp kaffe med en smörgås med ost på ett bergslandskapsbordunderlägg på en köksskärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det där verkar riktigt gott! Har lite lövbiff i frysen, tror jag ska testa! Har du nått recept på det som man kan följa?
Då ska du få ett förslag till.
Detta jag gjorde idag.
https://www.kryddburken.se/2009/11/12/cajunkryddad-lovbiffsgryta-med-haselbackspotatis/

Jag har kanske flashat denna rätt här förut. Jag tipsar om den, det är gott, och förutom brässeringen så är det väldigt enkelt och snabbt.
Brässeringen får man ju liksom stå och övervaka, inte svårt, men man blir bunden till att vara nära spisen en 15-30 minuter där.
Länken till recpetet är ett recept som är väldigt enkelt att följa.

Jag brukar blanda färsk paprika och grillad, man kan naturligtvis göra lite som man vill.
Idag blev det ingen purjo, glömde att köpa. Dessutom skar jag upp fransyska till lövbiffstunna skivor, men lövbiff är väl rätt ofta gjort på fransyska?
Cajunkrydda blandar jag som vanligt själv, höftar i med något som liknar detta recept:
https://www.tasteline.com/recept/cajunkryddblandning/
Det är inte så noga, det brukar inte bli någon lök i för mig (då jag väldigt sällan har granulerad lök hemma) utan möjligen att jag hackar i lite färsk gul lök vid användningstillfället, men inte idag.
Idag pytsade jag dessutom 2 matskedar kaffe samt 1 tsk sweet chili sauce i grytan. Sweet chilin blev bra, sötman passade (jag skulle nog lika gärna kunnat pytsa i ett par kryddmått socker), kaffet vet jag inte om jag ens märkte.

Jag har aldrig haft hasselbackspotatis till denna rätt, utan det har nog alltid blivit ris.

Men jag tipsar varmt om den, mycket gott, och blir väldigt trevliga matlådor sen, om man gör en lite större sats.
Ett måltid med ris och gryta på en tallrik, en flaska öl, kaffestout, och en kastrull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Åse Falkman Fredriksson 56k
[länk]
Jag lagade detta idag på löfbiffen jag hade i frysen...Blev kanongott! Älskar när det är senap och lök med, tack för receptet!!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då ska du få ett förslag till.
Detta jag gjorde idag.
[länk]

Jag har kanske flashat denna rätt här förut. Jag tipsar om den, det är gott, och förutom brässeringen så är det väldigt enkelt och snabbt.
Brässeringen får man ju liksom stå och övervaka, inte svårt, men man blir bunden till att vara nära spisen en 15-30 minuter där.
Länken till recpetet är ett recept som är väldigt enkelt att följa.

Jag brukar blanda färsk paprika och grillad, man kan naturligtvis göra lite som man vill.
Idag blev det ingen purjo, glömde att köpa. Dessutom skar jag upp fransyska till lövbiffstunna skivor, men lövbiff är väl rätt ofta gjort på fransyska?
Cajunkrydda blandar jag som vanligt själv, höftar i med något som liknar detta recept:
[länk]
Det är inte så noga, det brukar inte bli någon lök i för mig (då jag väldigt sällan har granulerad lök hemma) utan möjligen att jag hackar i lite färsk gul lök vid användningstillfället, men inte idag.
Idag pytsade jag dessutom 2 matskedar kaffe samt 1 tsk sweet chili sauce i grytan. Sweet chilin blev bra, sötman passade (jag skulle nog lika gärna kunnat pytsa i ett par kryddmått socker), kaffet vet jag inte om jag ens märkte.

Jag har aldrig haft hasselbackspotatis till denna rätt, utan det har nog alltid blivit ris.

Men jag tipsar varmt om den, mycket gott, och blir väldigt trevliga matlådor sen, om man gör en lite större sats.
[bild]
Det där låter också väldigt gott! Ska prövas!
 
Enligt tradition här hemma får den som har bemärkelsedag välja middag.
Pasta var jag tidigt inne på, intervjuade sönerna lite och efter ett tufft övervägande föll rösten på carbonara med linguine med rikligt med parmesan på, frun är inget fan av pasta när blir torrt eller åt puddinghållet men hon nickade instämmande åt valet.

Jag och barnen var mycket nöjda, frun småmuttrig men åt upp. 😍
Nu surfar jag större pastakastrull och panna. 😎

Tyvärr inga bilder och inte heller någon matdosa till imorgon. 🤓
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.