1 421 644 läst ·
17 790 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Idel ädel halvfabrikat, bra när en inte orkar stå och tillaga nåt. En av våra mest omtyckta köksmaskiner, Airfryern, fyller fem år nu "Black weekend" och min skepsis till att börja med har fått backa. Bra grej!
Kycklingkebab från "Schysst käk", stora potatisklyftor, lite (lite! glömde köpa) sallad, het kebabsås, vitlöksdito och guacamole.
Drack de sista två ölen jag tog med hem från Sardinien, Ichnusa.
Kycklingkebab från "Schysst käk", stora potatisklyftor, lite (lite! glömde köpa) sallad, het kebabsås, vitlöksdito och guacamole.
Drack de sista två ölen jag tog med hem från Sardinien, Ichnusa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förrätt: melon, serano, gurka, gräslök, parmesan
Huvudrätt: grillad puck, b-sås och potatiskaka
Testade att göra potatiskakan i en liten en-till-en form. Plus var att det såg trevligt ut men minus att det var lite meckigt att ha på tallriken. Någon som har ett smidigt knep så att man kan plocka upp de smidigt ur formen?
Huvudrätt: grillad puck, b-sås och potatiskaka
Testade att göra potatiskakan i en liten en-till-en form. Plus var att det såg trevligt ut men minus att det var lite meckigt att ha på tallriken. Någon som har ett smidigt knep så att man kan plocka upp de smidigt ur formen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där verkar riktigt gott! Har lite lövbiff i frysen, tror jag ska testa! Har du nått recept på det som man kan följa?K Kjell_G skrev:
Åse Falkman Fredriksson 56kDan1891 skrev:
https://www.56kilo.se/kramig-mor-lovbiffsgryta-med-senap-och-dragon/
Detta har man nog saknat mer än man begriper.Snigla skrev:
Ska nog se om man kan hitta någon burk Salta Biten och köra en sats eller tolv 😋
Tack för detta 😋👌
Mellis.
Tränar med min "nya" degblandare, en gammal Kenwood Chef.
Barkis bakad på Ölandsvete blev en ostmacka med kaffe.
/Höghus
Tränar med min "nya" degblandare, en gammal Kenwood Chef.
Barkis bakad på Ölandsvete blev en ostmacka med kaffe.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ska du få ett förslag till.Dan1891 skrev:
Detta jag gjorde idag.
https://www.kryddburken.se/2009/11/12/cajunkryddad-lovbiffsgryta-med-haselbackspotatis/
Jag har kanske flashat denna rätt här förut. Jag tipsar om den, det är gott, och förutom brässeringen så är det väldigt enkelt och snabbt.
Brässeringen får man ju liksom stå och övervaka, inte svårt, men man blir bunden till att vara nära spisen en 15-30 minuter där.
Länken till recpetet är ett recept som är väldigt enkelt att följa.
Jag brukar blanda färsk paprika och grillad, man kan naturligtvis göra lite som man vill.
Idag blev det ingen purjo, glömde att köpa. Dessutom skar jag upp fransyska till lövbiffstunna skivor, men lövbiff är väl rätt ofta gjort på fransyska?
Cajunkrydda blandar jag som vanligt själv, höftar i med något som liknar detta recept:
https://www.tasteline.com/recept/cajunkryddblandning/
Det är inte så noga, det brukar inte bli någon lök i för mig (då jag väldigt sällan har granulerad lök hemma) utan möjligen att jag hackar i lite färsk gul lök vid användningstillfället, men inte idag.
Idag pytsade jag dessutom 2 matskedar kaffe samt 1 tsk sweet chili sauce i grytan. Sweet chilin blev bra, sötman passade (jag skulle nog lika gärna kunnat pytsa i ett par kryddmått socker), kaffet vet jag inte om jag ens märkte.
Jag har aldrig haft hasselbackspotatis till denna rätt, utan det har nog alltid blivit ris.
Men jag tipsar varmt om den, mycket gott, och blir väldigt trevliga matlådor sen, om man gör en lite större sats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där låter också väldigt gott! Ska prövas!Mikael_L skrev:
Då ska du få ett förslag till.
Detta jag gjorde idag.
[länk]
Jag har kanske flashat denna rätt här förut. Jag tipsar om den, det är gott, och förutom brässeringen så är det väldigt enkelt och snabbt.
Brässeringen får man ju liksom stå och övervaka, inte svårt, men man blir bunden till att vara nära spisen en 15-30 minuter där.
Länken till recpetet är ett recept som är väldigt enkelt att följa.
Jag brukar blanda färsk paprika och grillad, man kan naturligtvis göra lite som man vill.
Idag blev det ingen purjo, glömde att köpa. Dessutom skar jag upp fransyska till lövbiffstunna skivor, men lövbiff är väl rätt ofta gjort på fransyska?
Cajunkrydda blandar jag som vanligt själv, höftar i med något som liknar detta recept:
[länk]
Det är inte så noga, det brukar inte bli någon lök i för mig (då jag väldigt sällan har granulerad lök hemma) utan möjligen att jag hackar i lite färsk gul lök vid användningstillfället, men inte idag.
Idag pytsade jag dessutom 2 matskedar kaffe samt 1 tsk sweet chili sauce i grytan. Sweet chilin blev bra, sötman passade (jag skulle nog lika gärna kunnat pytsa i ett par kryddmått socker), kaffet vet jag inte om jag ens märkte.
Jag har aldrig haft hasselbackspotatis till denna rätt, utan det har nog alltid blivit ris.
Men jag tipsar varmt om den, mycket gott, och blir väldigt trevliga matlådor sen, om man gör en lite större sats.
[bild]
Enligt tradition här hemma får den som har bemärkelsedag välja middag.
Pasta var jag tidigt inne på, intervjuade sönerna lite och efter ett tufft övervägande föll rösten på carbonara med linguine med rikligt med parmesan på, frun är inget fan av pasta när blir torrt eller åt puddinghållet men hon nickade instämmande åt valet.
Jag och barnen var mycket nöjda, frun småmuttrig men åt upp. 😍
Nu surfar jag större pastakastrull och panna. 😎
Tyvärr inga bilder och inte heller någon matdosa till imorgon. 🤓
Pasta var jag tidigt inne på, intervjuade sönerna lite och efter ett tufft övervägande föll rösten på carbonara med linguine med rikligt med parmesan på, frun är inget fan av pasta när blir torrt eller åt puddinghållet men hon nickade instämmande åt valet.
Jag och barnen var mycket nöjda, frun småmuttrig men åt upp. 😍
Nu surfar jag större pastakastrull och panna. 😎
Tyvärr inga bilder och inte heller någon matdosa till imorgon. 🤓


