Kul recept!
Jag renderade lite ister häromveckan som jag kan konfitera i.
Skulle gärna torka en, men har inget bra sätt 🤔

Röd gjutjärnsgryta med mat i ugn. Kokar över. Ljus bakgrund, galler, stekos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Testar ett recept från senaste numret av Allt om mat. Receptet är ursprungligen från 1990 då det utlystes en tävling i tidningen om den godaste oxfilén och nog sjutton var det gott 👌
Så idag blev det dubbelmarinerad oxfilé med parmesanpotatis och vitlökssmör.
[bild]
Är ju så underbart att plocka fram gamla mattidningar och gå all in. Tyvärr är morssans alla Allt om Mat kastade....

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Smörstekt brysselkål. Alltså. Vad mer behöver man? Tillfredsställelsen när man odlat en planta i 10 månader och den visar sig smaka så gott. Men till blev det även lax, pressad potatis och en med vin och mer grädde utspädd Sandefjordsås. En helt perfekt måndagsmiddsg. 😍

• Stekpanna med Brysselkål på spishäll, matlagning, kök, gröna grönsaker, sund mat.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
En skål med gräddig kycklingpasta toppad med riven ost och grönsaker på en mörk bakgrund.
Skapa konto

Tom Kha ( gai ? ) - sån där färdig kryddpåse från Santa Maria (asian spices) testade vi... hade i kyckling, kokosmjölk, vatten, strimlad vitkål, champinjoner, purjolök och tomat

+ serverades med ris 👍

• Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Raggmunkens Dag får ej gå obemärkt förbi😉 (sylten på bilden är sonens…själv tar jag självklart Svärmors Lingonsylt)
Förpackningar med svensk mat: raggmunk, stekfläsk, jordgubbssylt. Deep-fry ready. Classic Swedish cuisine.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
Det hade jag missat :) viva la raggmunk..

• Gilla
  • Älska
4774 och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Tom Kha ( gai ? ) - sån där färdig kryddpåse från Santa Maria (asian spices) testade vi... hade i kyckling, kokosmjölk, vatten, strimlad vitkål, champinjoner, purjolök och tomat

+ serverades med ris 👍
Fråga - blev du/ni nöjda med smaken som kryddpåsen gav? Gillar mat från sydostasien men vill inte köpa femton kryddburkar som jag sällan använder och de hinner bli fadda.

Maria T
Roga1337 Roga1337 skrev:
Raggmunkens Dag får ej gå obemärkt förbi😉 (sylten på bilden är sonens…själv tar jag självklart Svärmors Lingonsylt)
[bild]
Attans, missade det men får instifta en Rårakans dag, typ på söndag. Självklart lingonsylt och bacon (eller sidfläsk) till. Finns en i hushållet som vill ha blåbärssylt till 🙄😳🤪

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Fråga - blev du/ni nöjda med smaken som kryddpåsen gav? Gillar mat från sydostasien men vill inte köpa femton kryddburkar som jag sällan använder och de hinner bli fadda.
Kan börja med att säga att den smakade inte lika gott som den på ”min favoritrestaurang” 😊 hade inte riktigt väntat mig det heller, men tänkte att det var värt och testa påsen .. när den var på rea .. och se om det blev nå gott!

Det blev det, vi hade dock i mer kokosmjölk (en stor burk.. hmm vad är det 400?) än receptet sa.. pga att vi stoppade i ganska mycket fyllning (grönsaker..)

Vi hade tänkt fylla på med lite krydda.. ifall det blev hm.. smaklöst pga vätskan. Men vi var nöjda.. och den hade mer efterföljande hetta på tungspetsen än man kunnat tro.. (undrar hur starkt det är om man har rätt mängd kokosmjölk..?)

Maträtt med grillad kyckling, stekt potatis, sallad, svamp, och gräddfil serveras på svart tallrik.
Skapa konto

Stekt kyckling, sallad, hummus, bea, smörstekta champinjoner + klyftpotatis 😍

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Ostron och aborre. Aborre passar bättre på macka smörstekt direkt från sjön

Skaldjursförrätt med ostron, citron, sås och brödkorg, serverat med vitt vin och vatten.
Skapa konto

Elegant maträtt med fisk, potatis, svamp, fänkål, serverad på tallrik med vin och suddig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Inte ens katten äter abborre 😄
Men det är säkert gott om man tillagar den som man ska

nino nino skrev:
Inte ens katten äter abborre 😄
Men det är säkert gott om man tillagar den som man ska
Det är ju trevligt nyfångad och smörstekt tycker jag. Men här kanske annan vitfisk hade fungerat bättre

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Fin tryffelvecka på Portal väntar. Fick lite prov på det idag och det lovar gott om man gillar tryffel. (Ytterst riktat till Malmgren som är förtjust i Portal, men är man i närheten så skall man verkligen testa då ambitionen på krogen är bra!)

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.