Dalbotant Dalbotös skrev:
Kaningryta med senap och örter.

[bild]
Möra du med skinnet på? Eller är bilden tagen innan du började kanske? Jag är ingen expert men jag vet att hängmöra med skinnet på inte är bra. Risk bakterierna kryper längre in i köttet då eller nått.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Testa detta recept

[länk]
Är inte så förtjust i Jureskogs recept.
Men oxkind är riktigt gott!
 
Agge87 Agge87 skrev:
Är inte så förtjust i Jureskogs recept.
Men oxkind är riktigt gott!
Bästa oxkinden i Sverige, har du ätit den på plats på Rolfs kök?
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bästa oxkinden i Sverige, har du ätit den på plats på Rolfs kök?
Har ätit på Rolfs kök några tillfällen (aldrig oxkinden dock) och att få maten tillagad är en annan sak än att läsa av ett recept :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Möra du med skinnet på? Eller är bilden tagen innan du började kanske? Jag är ingen expert men jag vet att hängmöra med skinnet på inte är bra. Risk bakterierna kryper längre in i köttet då eller nått.
Jag mörar inte kanin, jag tog bilden innan jag började flå och ta ur. Misstänkte att de bilderna skulle ha lite svårare att accepteras här. :)
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jo har man tillgång till sådant så är det smidigt... Men här på landet får det bli egen fond..
Ja det är ju det, en "gårdsbutik" ute på landet. Som gör egen fond men som vi "stadsbor" får åka ett par mil att köpa. :) Skillnaden är väl bara att du inte säljer det.
Sen finns det ju gelatinblads fonder som saluhallar luras med. Men det är inget att ha.
 
Agge87 Agge87 skrev:
Har ätit på Rolfs kök några tillfällen (aldrig oxkinden dock) och att få maten tillagad är en annan sak än att läsa av ett recept :)
Testa den nästa gång. Jag har inte lyckats nå upp till samma klass som deras trots samma recept. Lätt Stockholms bästa oxkind :)
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag mörar inte kanin, jag tog bilden innan jag började flå och ta ur. Misstänkte att de bilderna skulle ha lite svårare att accepteras här. :)
Kanin är ju mört och fint direkt. Men köper man från saluhall är det mörat. Jag vet dock inte hur stor skillnad det blir.

Det är ju såklart större skillnad på två veckors vakummörat nötkött och 8 veckors hängmörat :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanin är ju mört och fint direkt. Men köper man från saluhall är det mörat. Jag vet dock inte hur stor skillnad det blir.
Det är för saluhallar förmodligen inte har ungdjur som inte behöver möras. Behöver kaninen möras så är det ett "sämre" djur.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
P
En tallrik med makaronipudding toppad med knaperstekt sidfläsk, serverad på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

makaronepudding..
med knaperstekt sidfläsk..
ljuvligt gott..
naturligtvis med en iskall öl till.
fett, salt och peppar.. vad mer kan man begära? ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
[bild]
makaronepudding..
med knaperstekt sidfläsk..
ljuvligt gott..
naturligtvis med en iskall öl till.
fett, salt och peppar.. vad mer kan man begära? ;)
Gött (y) eller som man säger här , det går rakt ned i pungen :cool:;);)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Löjromspizza här

En bit löjromspizza med rikligt med löjrom, färskost och dill på ett bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P
jag älskar sådan här matlagning..
av den lite lädret klassen.. Men inga krusseduller utan ren kärlek..
maten får verkligen vara maten..

visst jag gillar en tunn potatisgratäng med cream fraiche... persilja och lök.. Med en söndagsstek... Och kanske en gräddig sås..
Men jag är lika glad över en tallrik kokt potatis, stekt sill eller fläsk med löksås...

Eller varför inte korvgryta, med rotfrukter... Med grov senap till... :thinking:
åh nu blev jag mer sugen... :crysmile:
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Löjromspizza här

[bild]
hemmagjord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.